Håndbremsen ppå CB500
Fra : Sune

Dato : 01-10-05 16:28

Hej Gutter
Hvad kan der være galt med min Honda cb500. Håndbremsen kan nemt trykkes
helt i bund.
Der er nye klodser på og bremsevædsken er over minimum.
Men bremsen tager rigtigt fat. Ved 2/3 er der maks. bemseeffekt.

vh Sune

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 01-10-05 16:46

Sune wrote:
> [...]
> Der er nye klodser på og bremsevædsken er over minimum.
> Men bremsen tager rigtigt fat. Ved 2/3 er der maks. bemseeffekt.

giv nu lige delene en chance for lige at blive slidt til!
hvis du lige har skiftet klodser så skal de køre et par hundrede km alm.
kørsel inden de passer 100% til de i forvejen brugte skive/er
jesper

Fra : Armand

Dato : 01-10-05 22:29

Jesper Hillerup wrote:

> giv nu lige delene en chance for lige at blive slidt til!
> hvis du lige har skiftet klodser så skal de køre et par hundrede km alm.
> kørsel inden de passer 100% til de i forvejen brugte skive/er

Blødt bremsetryk?? Njaaarrh :-/

--
Armand.
(der savner bedre præcisering om hvad der er foregået lige inden

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 01-10-05 23:38

Armand wrote:

> Blødt bremsetryk?? Njaaarrh :-/

et bud herfra den har fået "nye"klodser, "helt i bund" "tager rigtig
fat" "2/3max bremseeffekt"
jesper

Fra : Sune

Dato : 02-10-05 13:33

> [...]
[klip]
> Armand.
> (der savner bedre præcisering om hvad der er foregået lige inden
> problemets opståen)

Klodserne er ikke helt nye, men skiftet for ganske nylig.

Problemet opstod efter, at håndtaget begyndte at hænge, så bremselyset hele
tiden var tændt.
Jeg opdagede så, at den fjeder, der skal trykke håndtaget tilbage igen var
knækket.
Fjederen sidder omkring en kort (ca. 1 cm) konisk "jerndims" som sidder
mellem bremsehåndtaget og bremsecylinderen.

Den skulle alligevel på værksted og have lavet noget andet, så jeg bad
mekanikeren kigge på det. Han lavede en ny fjeder, og derefter kunne bremsen
trykkes helt ind.

Jeg har haft den på værksted igen, men problemet er ikke forsvundet.

Håber det forklarer det lidt bedre.

vh Sune / http://dfmc.dk/?id=583

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 15:48

Sune skrev i meddelelsen <433fd35f$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>Fjederen sidder omkring en kort (ca. 1 cm) konisk "jerndims" som sidder
>mellem bremsehåndtaget og bremsecylinderen.

Fjederen er fornyet med en af forkert diameter. I stedet for at ligge an mod
hovedcylinderhuset, så ligger den sikkert an mod selve stemplet, og
forhindrer dette i at vende tilbage til hvilestilling. Derved åbnes der
aldrig op til bremsevædskebeholderen.

Noget af en "klodset" reparation :-|

mvh
Orla

Fra : Sune

Dato : 04-10-05 18:18

meddelelse news:433ff5af$0$38667$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> hovedcylinderhuset, så ligger den sikkert an mod selve stemplet, og
> forhindrer dette i at vende tilbage til hvilestilling. Derved åbnes der

Hej Orla. Tak for svaret. Jeg checker lige fjederen.

> Noget af en "klodset" reparation :-|

Normalt laver de tingene fornuftigt og hurtigt på værkstedet, så jeg vil
godt tilgive dem denne fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 19:44

Sune skrev i meddelelsen <4342b958$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Normalt laver de tingene fornuftigt og hurtigt på værkstedet, så jeg vil
>godt tilgive dem denne fejl.

Jo, det er fair nok, men værksteder må helst ikke sjuske, og slet ikke med
bremser....

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 01-10-05 18:40

In article <433eaaf2$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, formel999
@hotmail.com says...
> [...]
> Der er nye klodser på og bremsevædsken er over minimum.
> Men bremsen tager rigtigt fat. Ved 2/3 er der maks. bemseeffekt.

Prøv at give den en elastk natten over.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Futte & Co.

Dato : 01-10-05 18:44

Sune wrote:
> [...]
> Der er nye klodser på og bremsevædsken er over minimum.
> Men bremsen tager rigtigt fat. Ved 2/3 er der maks. bemseeffekt.

Hej Sune
Sæt en kraftig elastik på grebet så der er "middel" tryk på, og lad den
stå natten over. Gentag næste nat. Din bremse bliver hård og god og det
koster ikke noget

Det skal lige nævnes at omtalte bremse er en forbremse. En "håndbremse"
er noget der sidder på madkasser og kan i nogle tilfælde være
fodbetjent

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Sune

Dato : 01-10-05 20:26

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> Hej Sune
> Sæt en kraftig elastik på grebet så der er "middel" tryk på, og lad den
> stå natten over. Gentag næste nat. Din bremse bliver hård og god og det
> koster ikke noget

Tak til Jørgen og Hekto -
Det må prøves. Elastik påmonteret - beretter om resultatet i morgen.

> Det skal lige nævnes at omtalte bremse er en forbremse. En "håndbremse" er
> noget der sidder på madkasser og kan i nogle tilfælde være fodbetjent

Den må vel hedde parkeringsbremse, den der sidder i madkassen

vh Sune / http://dfmc.dk/?id=583

Fra : Sune

Dato : 02-10-05 13:21

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]

> Tak til Jørgen og Hekto -
> Det må prøves. Elastik påmonteret - beretter om resultatet i morgen.

Det virkede ikke. Den kan stadig trykkes helt ind til håndtaget.

vh Sune / http://dfmc.dk/?id=583