Garanti
Fra : ihjelkeld

Dato : 01-10-05 13:16

Der købt en brugt Kawasaki ZX6R fra år 2000, med 7000 på uret.
Forleden dag På tur, 1 mdr. efter at den blev købt hos forhandler, med 50%
garanti, er der sket noget meget ubehageligt med motor, kvalificeret gæt er
en ventil der er bøjet.
Nu påfalder det jo køberen at bevise, at det ikke er købers skyld, at denne
defekt er opstået. Jo, der var den olie på motoren der skulle være, og den
er hverken blevet efterfyldt eller skiftet siden køb hos forhandler, for ca.
4000 km siden.
Spørgsmålet er nu, hvordan er jeg stillet i forhold til at denne 50% garanti
kommer til at dække, og forhandleren ikke kan snakke sig uden om. Nogen der
har prøvet noget lignende, eller bare ved noget derom.

Bettina Zx9r

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-10-05 14:12

"ihjelkeld" <keld@mc---familien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> garanti kommer til at dække, og forhandleren ikke kan snakke sig uden om.
> Nogen der har prøvet noget lignende, eller bare ved noget derom.

De 6 første måneder har du 100 % garanti på købet og bagefter har du 1,5 års
reklamationsret. De første 6 måneder skal du ikke bevise noget som helst.
Det siger købeloven, og forhandleren kan ikke stille dig dårligere end
denne. Vil han snøre dig med en 50% garanti, handler han ulovligt!
Hilsen Matthias.
PS: Søg evt. hjælp i dk.videnskab.jura

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-10-05 14:58

> [...]
> Det siger købeloven, og forhandleren kan ikke stille dig dårligere end
> denne. Vil han snøre dig med en 50% garanti, handler han ulovligt!

Hmmm.... er det ikke 24måneders reklamationsret man har. Hvoraf der for de
første 6 måneder gælder at forhandleren har bevisbyrden?? Altså ingen
garanti.

/
Jesper

Fra : Moller

Dato : 01-10-05 15:33

Jesper Pedersen wrote:

> Hmmm.... er det ikke 24måneders reklamationsret man har. Hvoraf der for
> de første 6 måneder gælder at forhandleren har bevisbyrden?? Altså ingen
> garanti.

   6 mdrs. garanti eller hvad man kalder det, sælger hænger 100% på den...
resten af tiden op til de 2 år er det så kun fejl hvor det er tydeligt
en fejl som ikke har med forkert brug at gøre, eller alm. slid ala
bremseklodser, olie osv. som køber jo selv hæfter for. Hvis man ikke har
efterfyldt olie, eller skiftet det hvis det skulle osv. og det er ud
over de 6 mdr. så er det bare sur røv, og man lære at huske service ikke
er for sjovt på den hårde måde.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-10-05 08:09

Moller wrote:

> 6 mdrs. garanti eller hvad man kalder det

Der er dén forskel på reklamationsret og garanti, at garanti er noget der
stiller dig bedre end købelovens reklamationsret.

Så hvis OP har 50% garanti, er der altså de 24 måneders reklamationsret +
"noget mere". Hvad dette "noget mere" er for noget, og hvor længe (det skrev
OP heller ikke) at dette "noget mere" gælder, står i købsbetingelserne. Hvis
det er 5 års 50% garanti, så er det jo ikke så dårligt, og absolut ikke et
forsøg på at "snøre" nogen.

Ovenstående gælder selvfølgelig ikke hos Per Harms

/jim

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 01-10-05 20:41

ihjelkeld wrote:

> [...]
> kommer til at dække, og forhandleren ikke kan snakke sig uden om. Nogen der
> har prøvet noget lignende, eller bare ved noget derom.

Jeg havde selv et lign' problem i sin tid, troede jeg heldigvis kun... Men
før jeg fandt fejlen havde jeg fat i forbruger rådet, og de ville elske en
sag som din, tag og ring til dem, snak med dem og hør hvad de har at sige!
Men det er en gammel myte at forhandleren tror han kan slippe ved at
skrive "50% garanti" eller "købt som beset" for når han handler som
forhandler gælder købeloven, og det ahr du rettens ord for! (Siger
forbruger rådet)

Og til de nysgerrige så var min store motorfejl noget med at en motor skal
have benzin for at køre og sådan hehe...