Hej.
>>
>Hvis trækket ikke er monteret til at skulle bære så stor en last, er det
>ikke "fint" i lille europa.
>Selv om trækket ser godt og stabilt ud, så nytter det ikke noget hvis det er
>monteret med 6 mm bolte og der burde bruges 12 mm for at bære lasten.
>Hilsen Matthias
>
De 200 Kg vil såmænd ikke skade hverken trækket eller dets ophæng, 6
eller 12 mm bolte, det er ligegyldigt i den forbindelse (for i øvrigt
er de vist 8 eller 10 mm i forvejen
).
Tænk på hvilke kræfter trækket skal kunne optage under normal kørsel,
det er ikke 200 Kg vi taler om, men flere Ton.
Problemet er at "kugletrykket" er afgørende for vægtfordelingen mellem
for- og baghjul på bilen.
75 Kg er en fin rettesnor for de fleste køretøjer, men for nogle for
meget, og andre for lidt - Det finder man ud af ved at eksperimentere
lidt med vægtfordelingen i påhængsvognen og indholdet i bagagerummet
Men egen bil, af germansk oprindelse, er meget ukritisk mht.
kugletryk, men det kan da mærkes når det der hænges på "jydekrogen" er
væsentligt over de 75 Kg.
Men 200+ Kg på kuglen vil være årsag til en vægtfordeling der
reducerer trykket på forhjulene så meget at styringen vil blive
mærkbart forringet, for slet ikke at tale om hvis køretøjet til lige
er forhjulstrukket
Jeg har lige været på en tur hvor jeg har set en del AutoCampers med
en ØV'ert hængende bagpå.
Set i sammenhæng med afstanden fra bagakslen til ØV'ertens
ophængspunkt forstår jeg ikke de tør have sådan noget hængende der,
ensige at det overhovedet kan være tilladt?
Et par cykler - Lad gå.
Men en ØV'ert - Fy Fazan
.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk