Motorcykel på bilens trækkrog
Fra : Jørgen

Dato : 01-10-05 09:33

Har nogen her i nyhedsgruppen erfaring med at transportere en motorcykel på
en bærer opspændt på bilens trækkrog , f.eks model som www.versahaul.com.
Forhandles de i DK eller EU? Jeg kunne godt tænke mig at tage mc-en med på
ferie i autocamperen. Det vil jo være mere handy en bag på en trailer.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-10-05 11:01

"Jørgen" <aaris@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> www.versahaul.com. Forhandles de i DK eller EU? Jeg kunne godt tænke mig
> at tage mc-en med på ferie i autocamperen. Det vil jo være mere handy en

For mig at se, så er der da monteret et andet træk på bilen?
Jeg ville aldrig montere en mc. på trækket af min bil. Jeg tror næppe det
ville kunne bære den. Kører du med trailer, må trækket normalt ikke belastes
med mere en 75 kg. Om det er af hensyn til trækket eller bilens
køreegenskaber ved jeg ikke. Man kunne måske også komme til at overskride
bilens max. akselbelastning ved at hænge 200 kg ekstra bagpå.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 01-10-05 11:08

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
>>

> For mig at se, så er der da monteret et andet træk på bilen?
> Jeg ville aldrig montere en mc. på trækket af min bil. Jeg tror næppe det

Rigtigt!
På enhver koblings-godkendelse er der noteret en maksimal-vægt, som
krogen må belastes med!

> .........Man kunne måske også komme til at overskride
> bilens max. akselbelastning ved at hænge 200 kg ekstra bagpå.

Linket er amerikansk og dels har bilerne generelt større egenvægt
derovre, og dels tager man ikke så alvorligt på den slags detaljer!
Herhjemme har jeg jævnligt set tricket brugt til speedway-cykler, som er
markant lettere end en gademotorcykel, men alligevel er der ingen
sikkerhed for at det er decideret lovligt :-/

--
Armand.

Fra : Jørgen

Dato : 01-10-05 15:22

Nu er der altså tale om en VW-transporter. Det er klart, at den ikke skal
monteres direkte på trækkrogen (som en trædecykken), men via en indsats i
en -som nævnt 2" træk - altså i stedet for en aftagelig krog.
Jeg synes altså ideen er helt fin. Tilsyneladende virker det fint "over
there", så hvorfor ikke også i lille europa.

Hilsen Jørgen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-10-05 15:36

> [...]
> Jeg synes altså ideen er helt fin. Tilsyneladende virker det fint "over
> there", så hvorfor ikke også i lille europa.

Hvis trækket ikke er monteret til at skulle bære så stor en last, er det
ikke "fint" i lille europa.
Selv om trækket ser godt og stabilt ud, så nytter det ikke noget hvis det er
monteret med 6 mm bolte og der burde bruges 12 mm for at bære lasten.
Hilsen Matthias

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-10-05 14:37

Hej.

> [...]
>monteret med 6 mm bolte og der burde bruges 12 mm for at bære lasten.

De 200 Kg vil såmænd ikke skade hverken trækket eller dets ophæng, 6
eller 12 mm bolte, det er ligegyldigt i den forbindelse (for i øvrigt
er de vist 8 eller 10 mm i forvejen ).
Tænk på hvilke kræfter trækket skal kunne optage under normal kørsel,
det er ikke 200 Kg vi taler om, men flere Ton.
Problemet er at "kugletrykket" er afgørende for vægtfordelingen mellem
for- og baghjul på bilen.
75 Kg er en fin rettesnor for de fleste køretøjer, men for nogle for
meget, og andre for lidt - Det finder man ud af ved at eksperimentere
lidt med vægtfordelingen i påhængsvognen og indholdet i bagagerummet

Men egen bil, af germansk oprindelse, er meget ukritisk mht.
kugletryk, men det kan da mærkes når det der hænges på "jydekrogen" er
væsentligt over de 75 Kg.
Men 200+ Kg på kuglen vil være årsag til en vægtfordeling der
reducerer trykket på forhjulene så meget at styringen vil blive
mærkbart forringet, for slet ikke at tale om hvis køretøjet til lige
er forhjulstrukket
Jeg har lige været på en tur hvor jeg har set en del AutoCampers med
en ØV'ert hængende bagpå.
Set i sammenhæng med afstanden fra bagakslen til ØV'ertens
ophængspunkt forstår jeg ikke de tør have sådan noget hængende der,
ensige at det overhovedet kan være tilladt?
Et par cykler - Lad gå.
Men en ØV'ert - Fy Fazan .

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bjørn S

Dato : 01-10-05 11:18

Jørgen wrote:

> [...]
> Forhandles de i DK eller EU? Jeg kunne godt tænke mig at tage mc-en med på
> ferie i autocamperen. Det vil jo være mere handy en bag på en trailer.

Jeg har set nogle tyske bobile med crossere bag på den måden, her i
sommer, men er lidt tvivl om det er lovligt. Det er jo noget med maks 75
kg. kugletryk som skal overholdes. Jeg tror heller ikke jeg ville våge
at få belastningen den vej på mit eget træk, det er konstruert til at
trække, og ikke løfte, permanent, ihvertfald.

--
/Bjørn

Fra : KubikH

Dato : 01-10-05 14:19

> [...]
> www.versahaul.com. Forhandles de i DK eller EU? Jeg kunne godt tænke mig
> at tage mc-en med på ferie i autocamperen. Det vil jo være mere handy en

Hvis du køer sådan en, passer den med 99% garanti IKKE på en Europæisk
trækkrog.
I USA har man træ af MEGET grovere kaliber end herhjemme.
Mvh
Niels

Fra : Kasperkk

Dato : 01-10-05 15:09

> Hvis du køer sådan en, passer den med 99% garanti IKKE på en Europæisk
> trækkrog.
> I USA har man træ af MEGET grovere kaliber end herhjemme.

Er det ikke bare at lade vores træ vokse lige mere inden det fældes eller
evt. finde et ældre?

Kasperkk

Fra : Carl Dragert

Dato : 01-10-05 16:40

"Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmail.com> wrote in message

> Er det ikke bare at lade vores træ vokse lige mere inden det fældes eller
> evt. finde et ældre?

Jo hvis du importerer et redwood træ, planter i haven, og lader det vokse
længe nok.

Hvad taler vi egentlig om nu

Carl

Fra : kenneth T

Dato : 01-10-05 19:06

> [...]
> www.versahaul.com. Forhandles de i DK eller EU? Jeg kunne godt tænke mig
> at tage mc-en med på ferie i autocamperen. Det vil jo være mere handy en

Der findes denne her i tyskland http://www.cate-vertrieb.de
Den er TYV godkendt, den monteres i stedet for trækket, men om en dansk
sys-mand siger god for den, aner jeg ikke. Men kom med en tilbagemelding,
når du har undersøgt det, jeg går nemlig selv med overvejelserne.

-
MVH
Kenneth

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-10-05 07:48

kenneth T wrote:

> [...]

Jeg har fået lavet et en mc-holder hos en smed. Jeg har kørt til
sydfrankrig med den, og det fungerer perfekt, monteres på 5 min..
lovgivningsmæssigt ved jeg ikke, den hviler både på trækket og på rammen.
Se link:
www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=107