Batteri-spørgsmål
Fra : JOP

Dato : 29-09-05 17:02

Hej!

Et par hurtige: Skal de 6 propper være løftet af, når man lader batteriet op
eller kan de sidde i?

Er der nogen fare ved at lade batteriet lade i 15-20 timer uden opsyn? Eller
er det bedst at slukke om natten og så genoptage næste morgen?

Jeg lader med 400mA, så det går nok lidt langsomt, men kan jeg regne med, at
batteriet overhovedet bliver ladet fuldt op?

Mener ikke spændingen på lade-kilden er meget over 13-14V - er det ok?

Som I nok kan regne ud er det ikke er autoriseret MC batterioplader.... men
batteriet er helt nyt.

Tak og mvh Jens

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 29-09-05 17:10

JOP wrote:
> [...]
>
> Som I nok kan regne ud er det ikke er autoriseret MC
> batterioplader.... men batteriet er helt nyt.

Tag propperne af, selv om det nok intet betyder med en lader på 400 mA. Og
med den ladestrøm kan du i teorien lade på batteriet evigt uden at det tager
skade. Lad det op i 24 timer, og mål på det bagefter. Ladespændingen er ok.

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Jens

Dato : 29-09-05 17:34

Tak for hurtigt svar, Peter

Fra : per lykke

Dato : 01-10-05 09:24

JOP <JOP@nospam.dk> skrev:
> [...]
>
>Jeg lader med 400mA, så det går nok
>lidt langsomt, men kan jeg regne med, at
>batteriet overhovedet bliver ladet fuldt op?

Hej Jens
Du skriver ikke noget om batteriets kapacitet,men normalt lades
der med 10% af dette.(20amp batteri lades med 2amp i 10 timer.)Med
en 0,4amp lader vil det tage ca.50 timer at lade et 20amp.
batteri.Lad propperne sidde hvis ellers batteriets udluftning er
ok,du fjerner jo heller ikke propperne når du lufter dyret;)
Ladespændingen bør være 13,8-14,1V
mvh.per

Fra : Jens

Dato : 01-10-05 09:57

Hej Per og andre,

Ladespændingen er nok lidt i underkanten med 13,7 V... Batteriet er såvidt
jeg kan se på 12amp så det bør vel lade i ca 30 timer. Og det har det sådan
set også efterhånden... Når jeg måler spændingen med lader på, så kommer den
op på noget i retningen af 13,6-13,7, og så kan laderen nok ikke trække
mere...? Når batteriet har hvilet et stykke tid uden lader er spændingen ca.
12,6. Er det nok?? Eller skal det helt op på 13,2 V ?
Tak og mvh Jens

Fra : Armand

Dato : 01-10-05 10:49

Jens wrote:
> [...]
> mere...? Når batteriet har hvilet et stykke tid uden lader er spændingen ca.
> 12,6. Er det nok?? Eller skal det helt op på 13,2 V ?

Nej da!
Det er jo "kun" en 12V's akkumulator :-|

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 01-10-05 11:09

Jens wrote:
> [...]
> mere...? Når batteriet har hvilet et stykke tid uden lader er spændingen ca.
> 12,6. Er det nok?? Eller skal det helt op på 13,2 V ?

Har du forsøgt at måle på strømforsyningen alene ?
Det kan godt være den regulerer til maks 13,7 volt, og så er det nok
lidt for lidt til at få fuld knald på batteriet.
Det er faktisk først oppe ved denne spænding det rigtig begynder at ske
noget i ladeprocessen.
Viser den f.eks 17-18 volt ubelastet, er det nok mere et spørgsmål om
tid, men så skal du også holde øje med batteriet med jevne mellomrum.
Det bør ikke komme over 15,3 volt, da det så vil gasse en hel del, og
koge det tørt for vand på kort tid.

Hvis batteriet ellers er i orden bør det vise 12,8 volt efter endt
lading og lidt hviletid, men dette gælder kun hvis batteriet er 100 % ok
og opladet. Et lidt eldre batteri kan ha det godt med 12,5 volt.

Hvis der er proppe som er til at skrue af på batteriet, er det bedste at
få fat på en syrevægtmåler og måle syren, som skal ligge jevnt på 1,28
på alle 6 celler når batteriet er fuldt opladet. Hvis batteriet er af
den lukkede typen, med noget hvid stof-lignende nedi, skal du hverken
forsøge at få propperne af, eller måle noget syre, ej heller efterfylde
demivand, da syren ligger inde i det hvide stof, hvad nu det er for
noget. Sidstnævnte type er bl.a den type jeg har til min NTV, det er et
Yuasa batteri.

--
/Bjørn