/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorlyd i MotoGP ?
Fra : K


Dato : 29-09-05 11:12

hej gruppe

jeg har længe bemærket at mc-motorene i den store klasse af motogp lyder
underlige, kommentatorene har flere gange hentydet til lyden, uden at give
noget fyldestgørende svar på hvad der ligger til grund for det, nu er mit
spørgsmål til jer ....hvorfor ? lyden er nærmest en blanding af 2/4
taktslyd, der er mig bekendt ikke noget der hedder 3 taktere ;-D

ps: førhen kunne man sagtens høre om det var 2,3 eller 4 cylindrede motorer,
samtidig også om det var 2 eller 4 taktere.

v.h k



 
 
Lange (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Lange


Dato : 29-09-05 11:43

K wrote:
> jeg har længe bemærket at mc-motorene i den store klasse af motogp lyder
> underlige, kommentatorene har flere gange hentydet til lyden, uden at give
> noget fyldestgørende svar på hvad der ligger til grund for det, nu er mit
> spørgsmål til jer ....hvorfor ? lyden er nærmest en blanding af 2/4
> taktslyd, der er mig bekendt ikke noget der hedder 3 taktere ;-D

> ps: førhen kunne man sagtens høre om det var 2,3 eller 4 cylindrede motorer,
> samtidig også om det var 2 eller 4 taktere.

> v.h k

Ingeniørerne leger med tændfølger og tændtidspunkter. Dvs at en R4 som
feks M1'en ikke har en krumtap hvor cyl 1-4 og cyl 2-3 følges ad som på en
alm gade R4 motor.

Hvis du lytter til Blataerne lyder de stadig som en alm R4 hvorimod både
Yamaha og Kawasaki har ændret konfigurationen af krumtappen så de i
princippet arbejder som Vmotorer. Resten er Vmotorer.

Årsagen til disse krumspring er ønsket om at give kørerne bedre kontrol
over de powerslides vi alle elsker at kigge på. Ved at 'samle' tændingerne
til færre krumtapgrader end normalt giver man samtidigt dækkene bedre tid
til at komme sig efter tændingerne og dermed bedre tid til at genfinde
fodfæstet. Dette skulle lette kontrollen og nedsæte dækslidet.

Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.

Mvh
Lange
www.vfr.dk


Bjørn S (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 29-09-05 12:09

Lange wrote:


> Ingeniørerne leger med tændfølger og tændtidspunkter. Dvs at en R4 som
> feks M1'en ikke har en krumtap hvor cyl 1-4 og cyl 2-3 følges ad som på en
> alm gade R4 motor.

> Hvis du lytter til Blataerne lyder de stadig som en alm R4 hvorimod både
> Yamaha og Kawasaki har ændret konfigurationen af krumtappen så de i
> princippet arbejder som Vmotorer. Resten er Vmotorer.

> Årsagen til disse krumspring er ønsket om at give kørerne bedre kontrol
> over de powerslides vi alle elsker at kigge på. Ved at 'samle' tændingerne
> til færre krumtapgrader end normalt giver man samtidigt dækkene bedre tid
> til at komme sig efter tændingerne og dermed bedre tid til at genfinde
> fodfæstet. Dette skulle lette kontrollen og nedsæte dækslidet.

Jeg læste et referat af en artikkel som havde stået i et eller andet
engelsk mc-blad om det samme. Sikkert nogen her som har læst artikkelen,
og kan referer lidt mere nøjagtig.
Der var det som forsøg kørt en Kawa 636 ? eller lignende nogle runder på
banen med forskellige kørere, og tidtagning. Derefter blev der skiftet
knast, og tændingen blev justert om med en Powercommander, så den tændte 2
og 2 cylindre ala Bigbang. Alle kørerne vandt så en hel del tid på de
næste runder.

--
/Bjørn


Psycho Cowboy (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 29-09-05 13:38

"Bjørn" S wrote:

> den tændte 2 og 2 cylindre ala Bigbang.
________________________________________

Den forstår jeg ikke helt...
Tænder de fleste fabriks-R4 inkl. min egen ikke 1 og 4 mod 2 og 3, dvs. 2 ad
gangen ved hvert knald? Eller er de forskudt, så de parvis skiftevis tænder
og spytter ud når de er oppe - altså så 2 stempler er oppe samtidig, men det
kun er det ene der tænder og det andet der lukker udstødning ud?

Er det til at forstå, hvad jeg mener / spørger om?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/234



Freddy O. Christense~ (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 29-09-05 13:54

de er forskudt, så de parvis
> skiftevis tænder og spytter ud når de er oppe - altså så 2 stempler
> er oppe samtidig, men det kun er det ene der tænder og det andet der
> lukker udstødning ud?

Nemmerli. Men tænk sig at have muligehed for at rode med knaster og tænding
som man kunne lave det om! =

FOCs
(Honda MTX 125 som jeg faktisk kender tændingsrækkefølgen på



Armand (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-09-05 16:15

Lange wrote:
>
> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
> MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.

Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??

--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 29-09-05 19:03

Armand wrote:
> Lange wrote:
>
>>
>> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager
>> i MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.
>
>
> Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??
>

nope, den 3-cyl. aprillia har ikke kørt med de sidste 2 sæsoner

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Armand (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-09-05 14:42

Dan "748" Dethlefsen wrote:
> Armand wrote:
>
>> Lange wrote:
>>
>>>
>>> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager
>>> i MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.
>>
>>
>>
>> Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??
>>
>
> nope, den 3-cyl. aprillia har ikke kørt med de sidste 2 sæsoner
>

Nårh ja: Trods navnet, er KR3 ikke længere en 3-cylindret!

--
Armand.

Steffen Voss Winkler (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Voss Winkler


Dato : 01-10-05 07:30


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ygb%e.69379$Fe7.233853@news000.worldonline.dk...
> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>> Armand wrote:
>>
>>> Lange wrote:
>>>
>>>>
>>>> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
>>>> MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.
>>>
>>>
>>>
>>> Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??
>>>
>>
>> nope, den 3-cyl. aprillia har ikke kørt med de sidste 2 sæsoner
>>
>
> Nårh ja: Trods navnet, er KR3 ikke længere en 3-cylindret!

KR3'eren refererer alene til den 3-cyl. 2-takts 500cc model, hvor Proton
leverede motor..

Den nyeste hedder KR Four Stroke V5..

--
hilsner
Steffen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=870
---
Bøffel teorien: Når løver jagter en flok bøfler er det de svageste der dør
og derved plejes hjorden og bliver stærkere.
Det samme gælder når man drikker - her er det de svageste hjerneceller der
dør først. Det er derfor man bliver klogere at af drikke !!




Lange (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Lange


Dato : 30-09-05 08:44

> Lange wrote:
>>
>> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
>> MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.

> Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??

Honda,Moriwaki: V5
Duc, Suzuki: V4
Yam, Kawa, Blata :R4.
Roberts: før V4 nu V5

Hvem mangler?

Mvh
Lange


K (30-09-2005)
Kommentar
Fra : K


Dato : 30-09-05 17:23

----- Original Message -----
From: "Lange" <Lange@vfr.dk>

> Ingeniørerne leger med tændfølger og tændtidspunkter. Dvs at en R4 som
> feks M1'en ikke har en krumtap hvor cyl 1-4 og cyl 2-3 følges ad som på en
> alm gade R4 motor.
> Hvis du lytter til Blataerne lyder de stadig som en alm R4 hvorimod både
> Yamaha og Kawasaki har ændret konfigurationen af krumtappen så de i
> princippet arbejder som Vmotorer. Resten er Vmotorer.
>
> Årsagen til disse krumspring er ønsket om at give kørerne bedre kontrol
> over de powerslides vi alle elsker at kigge på. Ved at 'samle' tændingerne
> til færre krumtapgrader end normalt giver man samtidigt dækkene bedre tid
> til at komme sig efter tændingerne og dermed bedre tid til at genfinde
> fodfæstet. Dette skulle lette kontrollen og nedsæte dækslidet.
>
> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
> MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.

en dynge dejlige og brugbare svar ....tak til jer alle

K



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste