K wrote:
> jeg har længe bemærket at mc-motorene i den store klasse af motogp lyder
> underlige, kommentatorene har flere gange hentydet til lyden, uden at give
> noget fyldestgørende svar på hvad der ligger til grund for det, nu er mit
> spørgsmål til jer ....hvorfor ? lyden er nærmest en blanding af 2/4
> taktslyd, der er mig bekendt ikke noget der hedder 3 taktere ;-D
> ps: førhen kunne man sagtens høre om det var 2,3 eller 4 cylindrede motorer,
> samtidig også om det var 2 eller 4 taktere.
> v.h k
Ingeniørerne leger med tændfølger og tændtidspunkter. Dvs at en R4 som
feks M1'en ikke har en krumtap hvor cyl 1-4 og cyl 2-3 følges ad som på en
alm gade R4 motor.
Hvis du lytter til Blataerne lyder de stadig som en alm R4 hvorimod både
Yamaha og Kawasaki har ændret konfigurationen af krumtappen så de i
princippet arbejder som Vmotorer. Resten er Vmotorer.
Årsagen til disse krumspring er ønsket om at give kørerne bedre kontrol
over de powerslides vi alle elsker at kigge på. Ved at 'samle' tændingerne
til færre krumtapgrader end normalt giver man samtidigt dækkene bedre tid
til at komme sig efter tændingerne og dermed bedre tid til at genfinde
fodfæstet. Dette skulle lette kontrollen og nedsæte dækslidet.
Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.
Mvh
Lange
www.vfr.dk