Motorlyd i MotoGP ?
Fra : K

Dato : 29-09-05 11:12

hej gruppe

jeg har længe bemærket at mc-motorene i den store klasse af motogp lyder
underlige, kommentatorene har flere gange hentydet til lyden, uden at give
noget fyldestgørende svar på hvad der ligger til grund for det, nu er mit
spørgsmål til jer ....hvorfor ? lyden er nærmest en blanding af 2/4
taktslyd, der er mig bekendt ikke noget der hedder 3 taktere ;-D

ps: førhen kunne man sagtens høre om det var 2,3 eller 4 cylindrede motorer,
samtidig også om det var 2 eller 4 taktere.

v.h k

Fra : Lange

Dato : 29-09-05 11:43

K wrote:
> [...]

> ps: førhen kunne man sagtens høre om det var 2,3 eller 4 cylindrede motorer,
> samtidig også om det var 2 eller 4 taktere.

Ingeniørerne leger med tændfølger og tændtidspunkter. Dvs at en R4 som
feks M1'en ikke har en krumtap hvor cyl 1-4 og cyl 2-3 følges ad som på en
alm gade R4 motor.

Hvis du lytter til Blataerne lyder de stadig som en alm R4 hvorimod både
Yamaha og Kawasaki har ændret konfigurationen af krumtappen så de i
princippet arbejder som Vmotorer. Resten er Vmotorer.

Årsagen til disse krumspring er ønsket om at give kørerne bedre kontrol
over de powerslides vi alle elsker at kigge på. Ved at 'samle' tændingerne
til færre krumtapgrader end normalt giver man samtidigt dækkene bedre tid
til at komme sig efter tændingerne og dermed bedre tid til at genfinde
fodfæstet. Dette skulle lette kontrollen og nedsæte dækslidet.

Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.

Mvh
Lange
www.vfr.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 29-09-05 12:09

Lange wrote:

> [...]

> til at komme sig efter tændingerne og dermed bedre tid til at genfinde
> fodfæstet. Dette skulle lette kontrollen og nedsæte dækslidet.

Jeg læste et referat af en artikkel som havde stået i et eller andet
engelsk mc-blad om det samme. Sikkert nogen her som har læst artikkelen,
og kan referer lidt mere nøjagtig.
Der var det som forsøg kørt en Kawa 636 ? eller lignende nogle runder på
banen med forskellige kørere, og tidtagning. Derefter blev der skiftet
knast, og tændingen blev justert om med en Powercommander, så den tændte 2
og 2 cylindre ala Bigbang. Alle kørerne vandt så en hel del tid på de
næste runder.

--
/Bjørn

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 29-09-05 13:38

"Bjørn" S wrote:

> den tændte 2 og 2 cylindre ala Bigbang.

Den forstår jeg ikke helt...
Tænder de fleste fabriks-R4 inkl. min egen ikke 1 og 4 mod 2 og 3, dvs. 2 ad
gangen ved hvert knald? Eller er de forskudt, så de parvis skiftevis tænder
og spytter ud når de er oppe - altså så 2 stempler er oppe samtidig, men det
kun er det ene der tænder og det andet der lukker udstødning ud?

Er det til at forstå, hvad jeg mener / spørger om?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 29-09-05 13:54

de er forskudt, så de parvis
> skiftevis tænder og spytter ud når de er oppe - altså så 2 stempler
> er oppe samtidig, men det kun er det ene der tænder og det andet der
> lukker udstødning ud?

Nemmerli. Men tænk sig at have muligehed for at rode med knaster og tænding
som man kunne lave det om! =

FOCs
(Honda MTX 125 som jeg faktisk kender tændingsrækkefølgen på

Fra : Armand

Dato : 29-09-05 16:15

Lange wrote:

> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
> MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.

Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 29-09-05 19:03

Armand wrote:

> Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??

nope, den 3-cyl. aprillia har ikke kørt med de sidste 2 sæsoner

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2

Fra : Armand

Dato : 30-09-05 14:42

Dan "748" Dethlefsen wrote:

> nope, den 3-cyl. aprillia har ikke kørt med de sidste 2 sæsoner

Nårh ja: Trods navnet, er KR3 ikke længere en 3-cylindret!

--
Armand.

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 01-10-05 07:30

> Nårh ja: Trods navnet, er KR3 ikke længere en 3-cylindret!

KR3'eren refererer alene til den 3-cyl. 2-takts 500cc model, hvor Proton
leverede motor..

Den nyeste hedder KR Four Stroke V5..

--
hilsner
Steffen

Fra : Lange

Dato : 30-09-05 08:44

> Mnjarrh - Skulle der ikke stadig være et par tre-cylindrede iblandt??

Honda,Moriwaki: V5
Duc, Suzuki: V4
Yam, Kawa, Blata :R4.
Roberts: før V4 nu V5

Hvem mangler?

Mvh
Lange

Fra : K

Dato : 30-09-05 17:23

> [...]
>
> Desuden er der jo kun 4 eler 5 cylindrede 4takts motorer der deltager i
> MotoGp, hvilket jo i sig selv giver et noget ensartet lydbillede.

en dynge dejlige og brugbare svar ....tak til jer alle