Moto Guzzi. Hvad er det for én ?
Fra : Jim Andersen

Dato : 26-09-05 12:08

En jeg kender (lidt) købte en MG Lario. Altså ifølge teorien en v65. Han
fandt så senere ud af at det ikke er den originale "rigtige" motor, altså
lidt en bastard-cykel . Men det ér en V2 motor, så den ser "rigtig" nok
ud. Og det skulle åbenbart være en god ting for der var vist nogen problemer
med dén model af v65 motoren. Og han er glad for cyklen. Det er vist hans
første MC.

Og den er meget hurtig. 0-100 på 3.5 sek, har han fået at vide, af sin
mekaniker (som jeg ikke ved hvem er, jeg ved heller ikke om det er ham han
har købt den af) men som skulle være lidt af en troldmand mht MG'er.

Jeg bladrede så de gamle MC-revyer igennem. Alle årgangene har ca samme
motor, og antal HK og acc 5.7 sek. og 188 på toppen.

Næste gang jeg rendte ind I ham spurgte jeg så lidt nærmere. Det var en
500cc motor fortalte han så. Og den var mægtig god/nem at tune.

Jeg gav ham så en kopi af de der udklip om Lario, og nævnte det med de 5,7
sek. Og at jeg synes det lyder lidt mærkeligt at en 500cc skulle være så
meget raskere end en 650'er.

Næste gang vi rendte ind i hinanden, havde han lige været ved mekanikeren,
og dér havde han spurgt om de 3.5 nu også kunne passe. For han havde også
siddet og talt sekunder inde i hovedet, når han fyrede den af, og havde lidt
besvær med at komme ned på 3.5 sek, men han er jo heller ikke prof
racerkører. Jo jo, den var god nok, fik han at vide.Og ham der mekanikeren
ville gerne skrue lidt mere på den, for han mente han snildt kunne få den
til også at gå 235 på toppen.

Den eneste V2 500cc MG jeg lige kan komme i tanke om er Monza'en, og den har
da ikke præstationer der minder om 3.5 sek.

Nogen der har nogen idéer om hvad min bekendte kører på ?

/jim

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-09-05 15:54

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der har nogen idéer om hvad min bekendte kører på ?

Ja, det har jeg.

EN AND!

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 26-09-05 21:07

In article <43380e41@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> Ja, det har jeg.
>
> EN AND!

*LOL* ... det er nok ikke galt gættet; for en MG er det ikke!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-09-05 21:26

On Mon, 26 Sep 2005 16:54:29 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

>Ja, det har jeg.
>
>EN AND!

Ja, eller et udslag af for meget dårlig ildvand der medførte et komma
for meget

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 28-09-05 18:52

Claus Rittig wrote:

> Ja, det har jeg.
>
> EN AND!

*ROFL* - Ice cold!

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Jens Lyck

Dato : 26-09-05 21:26

> Nogen der har nogen idéer om hvad min bekendte kører på ?

Jeg vil da gerne komme med en mulig teori:

Lario'en har motorcykelverdenes nok mest skrøbelige motor - de fireventilede
topstykker bliver meget for varme med det resultat at ventilerne taber
hovedet. Med voldsomme mekaniske defekter til følge naturligvis!

Det er rigelig galt når cyklen er standard, men et hvert forsøg på at tune
skidtet medfører øjeblikkeligt haveri. Det er noget af et paradoks, for de
store Guzzier er kendt for deres stabilitet - Lario'en (small block) er
kendt for det modsatte.

Jeg gætter på at en tidligere ejer af cyklen har monteret en V50 motor (som
kører med samme motorblok) da han opgav at holde Lario motoren
kørende........

3,5 sekund til 100 og 235 km/t må betraktes som et spinkelt forsøg på en
joke - en V50 har svært ved at trække skindet af en budding. Min 1100 Sport
kan ikke en gang nå sådanne resultater

/Jens Lyck
Moto Guzzi 1100 Sport
Greeves Wessex
www.guzzitech.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-09-05 09:50

Jens Lyck wrote:

> Jeg vil da gerne komme med en mulig teori:
>
> Lario'en har motorcykelverdenes nok mest skrøbelige motor - de
> fireventilede topstykker bliver meget for varme

Du har vist fat i noget af det rigtige her ! Han sagde at den havde fået 2
ventilede topstykker istedet for 4-ventilede, så det har du jo nok ret i.

Det syntes jeg så lød lidt mærkeligt for i de gamle mc-revyer skrev de
nemlig specifikt om de nye 4-ventilede topstykker. Så det burde jo være en
God Ting(TM). At 2-ventilede så skulle være hurtigere....

> Jeg gætter på at en tidligere ejer af cyklen har monteret en V50
> motor

Er det den fra Monza'en ? Eller findes der andre V50 cykler ?

> 3,5 sekund til 100 og 235 km/t må betraktes som et spinkelt forsøg på
> en joke - en V50 har svært ved at trække skindet af en budding. Min
> 1100 Sport kan ikke en gang nå sådanne resultater

Hvordan måler man egentlig sådan noget ? En testbænk der måler HK på
baghjulet, og så dividerer man med vægten og ganger med vindmodstanden eller
er det noget med Carlo Rossi og et stopur ?

/jim

Fra : Jens Lyck

Dato : 27-09-05 19:28

> Er det den fra Monza'en ? Eller findes der andre V50 cykler ?

Hvis jeg ellers husker korrekt er der både en standard V50 og en V50 Monza,
som var sportsudgaven, men jeg mener at det kun er udseendet der skiller
dem, Motoren er vist mere eller mindre den samme.

Den fireventilede kan frembringe flere hk end den toventilede, men det
hjælper ikke særligt hvis skidtet ikke kan holde

> [...]
> eller
> er det noget med Carlo Rossi og et stopur ?

Yes ! op på geden sammen med noget elektronik og så ud at køre stærkt - men
ikke 235 km/t på en small-block Guzzi, uanset om den er med to- eller
fireventilede topstykker.

/Jens Lyck
www.guzzitech.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-09-05 09:41

Tak for dine/jeres svar.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 17:00

Jens Lyck skrev i meddelelsen <43385966$0$276$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]
>topstykker bliver meget for varme med det resultat at ventilerne taber
>hovedet. Med voldsomme mekaniske defekter til følge naturligvis!

Modigt sagt ! :-/ Sidst jeg luftede noget lignende, var jeg bare dum at
høre på... :-|

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 27-09-05 19:12

Orla Pedersen wrote:

> fireventilede

> Modigt sagt ! :-/ Sidst jeg luftede noget lignende, var jeg bare dum at
> høre på... :-|

Herinde?

Det er for mig et faktum at Guzzi gik bort fra 4-ventils teknikken og at
der selvsagt må have været en grund dertil :-|

--
Armand.