|
| Startproblemer... Nogen der kender et godt~ Fra : Niels B |
Dato : 26-09-05 12:27 |
|
Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været periodiske
startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra hinanden kan den
slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det sidste) om der var
gnist på tændrørene, men den var helt død...
Starteren tørner fint, men motoren springer bare ikke i gang - af og til
kan man løbe den i gang, men ikke i øjeblikket. Sidst jeg var ude at køre
på den satte den ud, og når jeg slukkede motoren, måtte jeg løbe den i
gang hvis jeg ville starte igen.
Jeg har nu målt spændingsforsyningen til tændspolerne. Den ene får omkring
10-11 V når der er tænding på - den anden får 0!? Når jeg aktiverer
starteren får de begge omkring 4-6 V... Jeg ved ikke om det er normalt,
men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg skulle ud at køre -
ikke ligge i garagen og skrue :(
Det korte af det lange er, at jeg tror, jeg vil betale mig fra det nu, for
mine evner som mekaniker rækker ikke længere, så nu vil jeg høre om der er
nogen der kender et godt - ikke alt for dyrt (jeg er en fattig studerende)
værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har mulighed for at
hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den, som den er nu...
Alle forslag modtages med kyshånd!
Mvh. Niels
--------------
Suzuki GSX400E
| |
Moller (26-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-09-05 12:42 |
|
Niels B wrote:
> Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været
> periodiske startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra
> hinanden kan den slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det
> sidste) om der var gnist på tændrørene, men den var helt død...
>
> Starteren tørner fint, men motoren springer bare ikke i gang - af og til
> kan man løbe den i gang, men ikke i øjeblikket. Sidst jeg var ude at
> køre på den satte den ud, og når jeg slukkede motoren, måtte jeg løbe
> den i gang hvis jeg ville starte igen.
> Jeg har nu målt spændingsforsyningen til tændspolerne. Den ene får
> omkring 10-11 V når der er tænding på - den anden får 0!? Når jeg
> aktiverer starteren får de begge omkring 4-6 V... Jeg ved ikke om det er
> normalt, men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg skulle
> ud at køre - ikke ligge i garagen og skrue :(
>
> Det korte af det lange er, at jeg tror, jeg vil betale mig fra det nu,
> for mine evner som mekaniker rækker ikke længere, så nu vil jeg høre om
> der er nogen der kender et godt - ikke alt for dyrt (jeg er en fattig
> studerende) værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har
> mulighed for at hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den,
> som den er nu...
>
> Alle forslag modtages med kyshånd!
Hvor i landet befinder du dig ?
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Moller (26-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-09-05 12:46 |
|
Moller wrote:
> Niels B wrote:
>> Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været
>> periodiske startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra
>> hinanden kan den slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det
>> sidste) om der var gnist på tændrørene, men den var helt død...
>>
>> Starteren tørner fint, men motoren springer bare ikke i gang - af og
>> til kan man løbe den i gang, men ikke i øjeblikket. Sidst jeg var ude
>> at køre på den satte den ud, og når jeg slukkede motoren, måtte jeg
>> løbe den i gang hvis jeg ville starte igen.
>> Jeg har nu målt spændingsforsyningen til tændspolerne. Den ene får
>> omkring 10-11 V når der er tænding på - den anden får 0!? Når jeg
>> aktiverer starteren får de begge omkring 4-6 V... Jeg ved ikke om det
>> er normalt, men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg
>> skulle ud at køre - ikke ligge i garagen og skrue :(
>>
>> Det korte af det lange er, at jeg tror, jeg vil betale mig fra det nu,
>> for mine evner som mekaniker rækker ikke længere, så nu vil jeg høre
>> om der er nogen der kender et godt - ikke alt for dyrt (jeg er en
>> fattig studerende) værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor
>> de har mulighed for at hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt
>> på den, som den er nu...
>>
>> Alle forslag modtages med kyshånd!
>
> Hvor i landet befinder du dig ?
Sorry, så ikke det med Odense :( ... hmmm, det er jo for langt væk fra
Ørslev...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Niels B (26-09-2005)
| Kommentar Fra : Niels B |
Dato : 26-09-05 12:53 |
|
>hmmm, det er jo for langt væk fra Ørslev...
Hvor ligger Ørslev da henne?
/Niels
| |
Moller (26-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 26-09-05 13:07 |
|
Niels B wrote:
>
>> hmmm, det er jo for langt væk fra Ørslev...
>
> Hvor ligger Ørslev da henne?
6km fra VordingHul ;) du ved rastepladsen inden man tager over broen
mod Lolland/falster.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
N.P. Hansen (26-09-2005)
| Kommentar Fra : N.P. Hansen |
Dato : 26-09-05 14:31 |
|
prøv carsten ved midtfyns mc i årslev
flink fyr, og fornuftige priser
hilsen henrik
"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dh8lu6$o3o$1@abbeden.bunk.cc...
> Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været periodiske
> startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra hinanden kan den
> slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det sidste) om der var
> gnist på tændrørene, men den var helt død...
>
> Starteren tørner fint, men motoren springer bare ikke i gang - af og til
> kan man løbe den i gang, men ikke i øjeblikket. Sidst jeg var ude at køre
> på den satte den ud, og når jeg slukkede motoren, måtte jeg løbe den i
> gang hvis jeg ville starte igen.
>
> Jeg har nu målt spændingsforsyningen til tændspolerne. Den ene får omkring
> 10-11 V når der er tænding på - den anden får 0!? Når jeg aktiverer
> starteren får de begge omkring 4-6 V... Jeg ved ikke om det er normalt,
> men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg skulle ud at køre -
> ikke ligge i garagen og skrue :(
>
> Det korte af det lange er, at jeg tror, jeg vil betale mig fra det nu, for
> mine evner som mekaniker rækker ikke længere, så nu vil jeg høre om der er
> nogen der kender et godt - ikke alt for dyrt (jeg er en fattig studerende)
> værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har mulighed for at
> hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den, som den er nu...
>
> Alle forslag modtages med kyshånd!
>
> Mvh. Niels
> --------------
> Suzuki GSX400E
>
| |
Allan K. Poulsen (26-09-2005)
| Kommentar Fra : Allan K. Poulsen |
Dato : 26-09-05 14:33 |
|
"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dh8lu6$o3o$1@abbeden.bunk.cc...
> Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været periodiske
> startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra hinanden kan den
> slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det sidste) om der var
> gnist på tændrørene, men den var helt død...
>
> Starteren tørner fint, men motoren springer bare ikke i gang - af og til
> kan man løbe den i gang, men ikke i øjeblikket. Sidst jeg var ude at køre
> på den satte den ud, og når jeg slukkede motoren, måtte jeg løbe den i
> gang hvis jeg ville starte igen.
> Jeg har nu målt spændingsforsyningen til tændspolerne. Den ene får omkring
> 10-11 V når der er tænding på - den anden får 0!? Når jeg aktiverer
> starteren får de begge omkring 4-6 V... Jeg ved ikke om det er normalt,
> men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg skulle ud at køre -
> ikke ligge i garagen og skrue :(
>
> Det korte af det lange er, at jeg tror, jeg vil betale mig fra det nu, for
> mine evner som mekaniker rækker ikke længere, så nu vil jeg høre om der er
> nogen der kender et godt - ikke alt for dyrt (jeg er en fattig studerende)
> værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har mulighed for at
> hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den, som den er nu...
>
> Alle forslag modtages med kyshånd!
>
> Mvh. Niels
> --------------
> Suzuki GSX400E
>
Hej Niels,
Jeg vil som N.P. Hansen også foreslå Carsten i Årslev. Han servicerer min
kværn, og mit indtryk er, at han er fornuftig med priserne samtidig med han
udfører et godt håndværk. Af alle de steder jeg har fået serviceret
motorcykel vil jeg nok foretrække ham. Servicen er god, og han har altid
ringet til mig, såfremt der skulle serviceres ud over det aftalte.
Mvh,
Allan
Aprilia SL1000 Falco
| |
Ukendt (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-09-05 05:37 |
|
>> Det korte af det lange er, at jeg tror, jeg vil betale mig fra det nu,
>> for
>> mine evner som mekaniker rækker ikke længere, så nu vil jeg høre om der
>> er nogen der kender et godt - ikke alt for dyrt (jeg er en fattig
>> studerende) værksted i nærheden af Odense - gerne et sted hvor de har
>> mulighed for at hente cyklen, for jeg kommer jo ikke så langt på den, som
>> den er nu...
>>
>> Alle forslag modtages med kyshånd!
>>
>> Mvh. Niels
>> --------------
>> Suzuki GSX400E
>>
Hej
Jeg vil da gerne bruge en time på den, hvor bor du?
mail evt. til mig.
Hygge Poul Dam CBR1100t Odense
| |
Henrik Nielsen (26-09-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 26-09-05 15:28 |
|
Måske er det langt ude, men...
Jeg havde samme problemer for år til tilbage med en gammel Yamaha. Det viste
sig at det var starteren. Den gik meget stramt og kørte med lidt lavere
omdrejninger end normalt, men ikke markant lavere. Ingen kunne finde fejlen,
men en dag begyndte jeg selv at skille ad og opdagede det. Jeg fik en
ombytter og så startede den perfekt.
Den kunne også altid løbes i gang, helt uden problemer...
--
Mvh.
Henrik
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Ukendt (26-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-09-05 19:25 |
|
"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:dh8lu6$o3o$1@abbeden.bunk.cc...
> Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været periodiske
> startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra hinanden kan den
> slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det sidste) om der var
> gnist på tændrørene, men den var helt død...
>
> Starteren tørner fint, men motoren springer bare ikke i gang - af og til
> kan man løbe den i gang, men ikke i øjeblikket. Sidst jeg var ude at køre
> på den satte den ud, og når jeg slukkede motoren, måtte jeg løbe den i
> gang hvis jeg ville starte igen.
>
> Jeg har nu målt spændingsforsyningen til tændspolerne. Den ene får omkring
> 10-11 V når der er tænding på - den anden får 0!? Når jeg aktiverer
> starteren får de begge omkring 4-6 V... Jeg ved ikke om det er normalt,
> men nu opgiver jeg snart, for det var jo planen at jeg skulle ud at køre -
> ikke ligge i garagen og skrue :(
Hvis du måler 10-11 volt når den står stille uden andet en tænding tændt, så
er batterispændingen for lav. Enten lader den ikke nok eller batteriet er
dårligt. At du kan løbe den igang, tyder også på lav batterispænding, idet
batt. spændingen falder yderligere når startmotoren skal trækkes rundt.
Hvis spændingen er korrekt 12-13 volt på batteriet men 11 på tændspolen, har
du en dårlig forbindelse et eller andet sted mellem batteri og spole.
Hvis du måler 0 volt på tændingsspolen , KAN det jo være fordi platinerne
for den cylinder står åbne, det er jo sådan den laver gnister.
at spændiingen falder til 4-6 volt når man starter, kan være helt normalt,
idet platinerne får spændingen til at skifte mellem 0 og 12 volt, så du
måler et gennemsnit af dette hvis voltmeteret står på DC.
Poul B-H
| |
Armand (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-09-05 16:28 |
|
svar_i_gruppen wrote:
>
>
> Hvis du måler 10-11 volt når den står stille uden andet en tænding tændt, så
> er batterispændingen for lav. Enten lader den ikke nok eller batteriet er
> dårligt. At du kan løbe den igang, tyder også på lav batterispænding,
Brug af et sæt startkabler med en bil i den anden ende er en effektiv
måde at sikre sig mod at det er motorcyklens eget batteri der er for dødt!
> Hvis du måler 0 volt på tændingsspolen , KAN det jo være fordi platinerne
> for den cylinder står åbne, det er jo sådan den laver gnister.
Dels var det kun de tidlige GS'ere der havde platintænding, så GSX'eren
må have elektronisk tænding, og dels skal der hele tiden være
"føde"-strøm på tændspolen!
--
Armand.
| |
Ukendt (01-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-10-05 15:58 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:Hxd_e.69057$Fe7.232298@news000.worldonline.dk...
> svar_i_gruppen wrote:
> >
> >
> > Hvis du måler 10-11 volt når den står stille uden andet en tænding
tændt, så
> > er batterispændingen for lav. Enten lader den ikke nok eller batteriet
er
> > dårligt. At du kan løbe den igang, tyder også på lav batterispænding,
>
> Brug af et sæt startkabler med en bil i den anden ende er en effektiv
> måde at sikre sig mod at det er motorcyklens eget batteri der er for dødt!
>
> > Hvis du måler 0 volt på tændingsspolen , KAN det jo være fordi
platinerne
> > for den cylinder står åbne, det er jo sådan den laver gnister.
>
> Dels var det kun de tidlige GS'ere der havde platintænding, så GSX'eren
> må have elektronisk tænding, og dels skal der hele tiden være
> "føde"-strøm på tændspolen!
men ikke stel, så hvis man måler over spolen eller på den pol der er
tilsluttet tændings aggregatet, når tændingen ikke lægger den ene side til
jord, så måler man intet, altså 0V, uanset platiner eller elektronik
Poul B-H.
| |
Armand (01-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-10-05 22:25 |
|
svar_i_gruppen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:Hxd_e.69057$Fe7.232298@news000.worldonline.dk...
>
>>svar_i_gruppen wrote:
>>
>>>
>>>Hvis du måler 10-11 volt når den står stille uden andet en tænding
>
> tændt, så
>
>>>er batterispændingen for lav. Enten lader den ikke nok eller batteriet
>
> er
>
>>>dårligt. At du kan løbe den igang, tyder også på lav batterispænding,
>>
>>Brug af et sæt startkabler med en bil i den anden ende er en effektiv
>>måde at sikre sig mod at det er motorcyklens eget batteri der er for dødt!
>>
>>
>>>Hvis du måler 0 volt på tændingsspolen , KAN det jo være fordi
>
> platinerne
>
>>>for den cylinder står åbne, det er jo sådan den laver gnister.
>>
>>Dels var det kun de tidlige GS'ere der havde platintænding, så GSX'eren
>>må have elektronisk tænding, og dels skal der hele tiden være
>>"føde"-strøm på tændspolen!
>
>
> men ikke stel, så hvis man måler over spolen eller på den pol der er
> tilsluttet tændings aggregatet, når tændingen ikke lægger den ene side til
> jord, så måler man intet, altså 0V, uanset platiner eller elektronik
Øhh?
Spolen får fødestrøm fra batteri -> tændingslås -> sikringsbox, ergo er
der 12V+ på den af spolens terminaler som pågældende ledning går til.
Spolerne fungerer á to ledninger (den anden går til / kommer fra
tændingsanlægget) og altså uden brug af egentlig stelforbindelse.
Derved at det er en spole vi taler om vil de 12V+ der hældes i den ene
ende også kunne måles i den anden ende!
Ergo: Man bør kunne registrere spænding på tændspolen alene v.h.a. en
prøvelampe :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (02-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-05 09:12 |
|
svar_i_gruppen skrev i meddelelsen
<433ea307$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>men ikke stel, ***så hvis man måler over spolen*** eller på den pol der er
>tilsluttet tændings aggregatet, når tændingen ikke lægger den ene side til
>jord, så måler man intet, altså 0V, uanset platiner eller elektronik
Ikke nogen hensigtsmæssig måde at måle på ! Man bør tillægge sig den vane
_altid_ at måle spænding med reference til stel.
mvh
Orla
| |
Niels B (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Niels B |
Dato : 27-09-05 15:46 |
|
Stadig ingen gnist...
Nu har jeg så haft tændspolerne pillet af og målt dem igennem. På
primærsiden var de ok, men på sekundærsiden lader de begge til at have en
løs forbindelse. Den ene spole giver korrekt udslag af og til mens der
andre gange ingen forbindelse er, og den anden spole giver en masse
forkerte udslag (skulle være 23-25 K ohm).
Jeg har så lige ringet til en reservedelspusher, som kunne fortælle mig,
at de tændspoler kun kunne fåes originalt til en 8-900 kr. stykket!?! =
Den pris synes jeg nu er lige lovlig pebret, så jeg vil forsøge mig med et
par brugte, men nu er jeg igen i knibe, for efter en intens googlesøgning
har jeg stadig ikke fundet en mc-ophugger.
Kender nogen et tlf.nummer eller et link til en ophugger, der kunne tænkes
at ligge inde med nogle gamle Suzukidele?
Mvh. Niels
--------------
Suzuki GSX400E
| |
Ukendt (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-09-05 16:57 |
|
Niels B skrev i meddelelsen ...
>Stadig ingen gnist...
>
>Nu har jeg så haft tændspolerne pillet af og målt dem igennem. På
>primærsiden var de ok, men på sekundærsiden lader de begge til at have en
>løs forbindelse. Den ene spole giver korrekt udslag af og til mens der
>andre gange ingen forbindelse er, og den anden spole giver en masse
>forkerte udslag (skulle være 23-25 K ohm).
Målt befriet for tændrørshætte og tændkabler ? Kabler og hætte har det med
at fejle længe før spolen :-|
mvh
Orla
| |
Niels B (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Niels B |
Dato : 27-09-05 19:25 |
|
> Målt befriet for tændrørshætte og tændkabler ? Kabler og hætte har det med
> at fejle længe før spolen :-|
Det er netop det der er det latterlige ved det hele - tændspole og kabler
er integreret i een enhed(!?!) jeg har aldrig set noget så dumt - især når
de koster det de nu gør...
Mvh. Niels
| |
Niels B (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Niels B |
Dato : 28-09-05 09:59 |
|
> Kender nogen et tlf.nummer eller et link til en ophugger, der kunne tænkes
> at ligge inde med nogle gamle Suzukidele?
Nå, fandt frem til MC-huset, der jo har mange flere dele, end deres
hjemmeside antyder :)
Så går der forhåbentlig ikke længe før jeg atter er ude på vejene igen...
:D
/Niels
| |
Ukendt (02-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-05 09:15 |
|
Niels B skrev i meddelelsen ...
>Nu går jeg snart amok! Lige siden jeg fik min MC har der været periodiske
>startproblemer, og efter jeg har haft cyklen pillet fra hinanden kan den
>slet ikke starte. Jeg tjekkede (selvfølgelig som det sidste) om der var
>gnist på tændrørene, men den var helt død...
http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf
Læs og forstå!
mvh
Orla
| |
|
|