Ruller på en scooter ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 26-09-05 09:13

Hej med Jer

Jeg er den "lykkelige" ejer af en Adly Jet 100ccm

Den kører bare ikke helt så godt/hurtigt som jeg tror den bør.
Den er lige så sløv som en knallert 45, men kan dog når det går godt
ned af bakke vise 100 på speedometeret.

Den kører ok fra 0-40, dvs, det går friskt til, og den går rimeligt op
i omdrejninger. Så virker det som om den skifter gear(har ingen ide om
hvordan det fungerer), og så bliver den nede i de lave omdrejninger,
og så går det meget langsomt. når jeg kører ligeud på en landevej i
ingen vind/meget lidt, så viser den 60. Og det syntes jeg virker lidt
i underkanten. Jeg er klar over det ikke er helt det samme som min
tidligere GSX600F Men jeg mener at 100ccm da mindst burde køre
som en 45 knallert, og gerne også kunne holde farten når der er en
smule vind ?

Jeg har hørt/set noget om nogle ruller, de er ikke så dyre, så jeg
gætter på det er noget der skal skiftes af og til. Men jeg ved ikke
hvad de gør, er det mon noget med "gearet"? som evt gør at den ikke
vil tage de samme omdrejninger ved større hastigheder ?

Håber der er en her der kender lidt til scootere

Mvh
Tim

Fra : Stiffer

Dato : 26-09-05 13:01

Din MC er med en variator i stedet for gearkasse. Altså det er to
remskiver hvor den ene så kan køre ud og ind, og derved styre den hvor
langt ude remmen sidder. Jo lavere rullevægt, jo flere omdrejninger og
omvendt. Så kunne lyde som om du skulle have nogle lettere ruller i.
Du siger det lyder som om den skifter gear. Det skal den ikke lyde som, da
den helst skal holde samme antal omdrejninger hele tiden. Den kan skyldes
slidte ruller eller en slidt variator.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 26-09-05 13:43

> [...]
>den helst skal holde samme antal omdrejninger hele tiden. Den kan skyldes
OK. Jamen jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af komme ind i
motoren for at se hvordan der ser ud derinde.
Den "skifter gear" helt tydeligt. Så jeg tror jeg prøver at "åbne" den
en af dagene, så må jeg se om der er noget der skal skiftes
Kan man se på nogle af de dele om de er slidt ?

Mvh
Tim

Fra : anders majland

Dato : 26-09-05 13:58

> Den "skifter gear" helt tydeligt. Så jeg tror jeg prøver at "åbne" den
> en af dagene, så må jeg se om der er noget der skal skiftes

De er alle næste ens. På venstre side har du et dæksel over kilremmer der er
1/2meter langt og fasthjort med umbrako skruer. Af med det og du kan se rem
og remskiver. Den forreste er den hvor rullerne sidder og er ikke helt nemt
at pille af da den sidder fast med en møtruk på krumtappen. Det nemmeste er
at bruge en luftnøgle til at løsne den med. Den rigtige måde er oftest et
specialværktøj til at fastholde den med mens du løsner. Hvis du eller er
opmærksom på at stumperne ikke smutter til alle side skulle du gerne kunne
se om skiver og/eller ruller ser slidt ud... Hvis ovenstående afskrækker dig
så lad en mekanikker om at gøre det - Hvis du spørger pænt kan du sikkert få
lov til at se med, så kan du måske selv en anden gang Det tager maks et
kvarter at splitte ad og ikke mere at samle igen. Så den halve time til en
mekaniker kan være givet godt du ikke er sikker på hvordan det hænger
sammen. Holder du til nær hobro/viborg er du velkommen til at låne mit
værktøj mens jeg drikker dine øl og giver gode råd

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 27-09-05 07:45

Hej Anders

Super tak for din hjælp
Der er et stort skjold på venstre side, der sidder med umbacko skruer.
Jeg turde bare ikke pille det af, pga oliehullet der sidder ned ved
baghjulet. Vælter der så ud med olie når jeg piller det af ? eller
ligger olien inde i en anden beholder ?
Men ok. der er jo kun 1dl i, så det er jo ikke alverden.

Jeg vil prøve at skilde det af. Det må da kunne lade sig gøre at samle
det igen Desværre bor jeg i Næstved, så jeg er ikke lige i
nabolaget.

Så nu vil jeg se om jeg ka finde ud af hvor meget de ruller vejer, så
jeg kan få købt nogle nye.

Mht skjoldet, sidder der en pakning derinde jeg skal have købt inden
jeg går igang ? eller vil jeg kunne samle det igen uden ny pakning ?

Taaak
Tim - Scooter mongol

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 29-09-05 08:26

Hej Anders

Så er rullerne skiftet

Jeg fik fat i Adly Moto i UK, de viste hvilke ruller der std sidder i
sårn en. 7,5grams, så dem fik jeg købt igår. Vi skilte det ad, og
satte nye ruller i. Det så nu ikke ud som om de var slidte dem der sad
der. Men vi skiftede alligevel.
Vi vejede så dem der sad i, de vejede 10gram mindre i alt. Dvs ham der
har haft den før har nok sat nogle lettere i.
Vi fik samlet det igen, og startet dyret.

Ikke rigtigt nogen effekt. Før kunne man mærke den "skiftede gear" ved
40km/t, nu sker det ved 30km/t, og den er blevet sløvere i oprtækket,
og den har stadig svært ved at rende over 60 på speedometeret, og den
går helt ned på 40-50 når jeg kører op af bakke.
(Der er ca 10% fejlvisning)
Så jeg skulle nok have købt en puch maxi i stedet for

Har du andre ideer vi kan prøve ?

Mvh
Tim

Fra : CL

Dato : 29-09-05 11:48

"Tim Hoffmann" <news@hoffmann-datasletdette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har haft den før har nok sat nogle lettere i.
> Vi fik samlet det igen, og startet dyret.

Jeg rodede med sådan en for lang tid siden og i den satte jeg 4 grams i
og en 21 mm amal karburator med 95 dyse så kunne den gå på baghjul.
Topfarten var ca. 90 km/t
Carsten

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 29-09-05 11:56

Tim Hoffmann wrote:
> [...]
> går helt ned på 40-50 når jeg kører op af bakke.
> (Der er ca 10% fejlvisning)
> Så jeg skulle nok have købt en puch maxi i stedet for

1 dl. æter ved hver tankning...
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Armand

Dato : 29-09-05 16:08

Tim Hoffmann wrote:

> [...]
> og den har stadig svært ved at rende over 60 på speedometeret, og den
> går helt ned på 40-50 når jeg kører op af bakke.

Scootere er en blind plet på min nethinde, men jeg ved dog hvorledes
drevet fungerer i praksis.
Jeg kan ikke lide at den "skifter gear", dét tyder på at der er noget
der binder rullerne så de ikke tvinger variatoren glidende :-/
Hvis man går ud fra at tidligere ejer har isat lettere ruller er der
også en mulighed for en vis grad af forskruning - Det ville være
beroligende mindst at have et reservedels-billede á
"eksplosions-tegning" at referere til ved adskillelse og samling da
tykkelsen af en manglende (for ikke at tale om fejlplaceret) spændskive
kan have stor virkning!
Mit bedste råd er altså: Skil sagerne ad og kontrollér at alle dele
sidder som de skal i henhold til en manual eller reservedels-billede!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 29-09-05 18:09

> Jeg kan ikke lide at den "skifter gear", dét tyder på at der er noget
> der binder rullerne så de ikke tvinger variatoren glidende :-/

Som jeg skrev før - han bør checke forreste vario for slid. Selv "små" spor
kan få remmen til at hænge og det opleves som "gearskiftt" Dernæst kan der
være problemer med koplingen. Den tager typisk først ved omkring 4-5000rpm
og det kan vel tænkes at det er når den tager ved at det føles som et
gearskift ?

/A

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 30-09-05 06:59

Hej Armand og Anders

Tak for lidt flere ideer.

Jeg prøver at skille den ad igen her i weekenden, og så kigger jeg
lidt mere efter småskader derinde.

Mange tak for for hjælpen

Tim