Checkliste ifbm køb af brugt MC
Fra : mark@improve.dk

Dato : 26-09-05 09:04

Hey igen.

Valget er definitivt faldet på noget så originalt som en GS 500 E'er,
og jeg satser på at skulle hive en med hjem fra Ålborg i aften.

Da det er mit første MC (første køretøjs køb i det hele taget), da
er jeg noget på bar bund mht. hvordan jeg best griber det an.

Er der nogen checkliste et sted på nettet? Hvad _skal_ jeg bare have
udspurgt den nuværende ejer om inden jeg lægger pengene på bordet?
Hvordan undersøger jeg MC'en så godt jeg nu kan? Jeg kender ikke til
andre undersøgelsesmetoder end dem man lærte til teori, dvs. et
basalt check af sikkerhedsudstyret osv.

Jeg har hørt en fugl synge om at jeg kan køre MC'en hjem, og faktisk
køre på den tidligere ejers ansvarsforsikring i op til 3 uger,
hvordan forholder det sig reelt?

Tak på forhånd.

Mvh
Mark

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-09-05 09:34

<mark@improve.dk> wrote in message
> [...]
> og faktisk køre på den tidligere ejers ansvarsforsikring
> i op til 3 uger, hvordan forholder det sig reelt?

Du skal have en kvitering fra sælger og den originale registreringsattest.
Så får du lavet et forsikringsbevis og tager dette, (samt synspapirer mener
jeg), med til motorkontoret og får cyklen omregistreret. Du kan køre i 3
uger på den tidligere ejers forsikring, så du har tid til at få cyklen
omregistreret.

Det er også en god ide at tjecke cyklen for restgæld inden køb. Dette gøres
f.eks. ved at ringe til bilbogen i Århus og have stelnummeret parat. Jeg har
desværre ikke lige nummeret til bilbogen, men det kan sikkert findes på
google.

Da jeg faktisk tror det bl.a. er min mc du skal se på i aften, er det
selvfølgelig ikke noget problem med restgæld.
Men seriøst. Jeg ville ikke selv købe en cykel uden at tjekke restgæld. Hvis
du er gode venner med din bank kan de tjekke det for dig. De har nemlig
online adgang til systemet.

Det er en god ide at tjekke om sælger overhovedet ved de basale ting om
vedligehold af en mc. Kan han f.eks. finde ud af at tjekke olie (Pinden skal
hvile på gevindet og altså ikke skrues i), ved han at en mc ikke må pines,
når den er kold, har han skiftet olie, luftfilter, oliefilter osv.

Jeg sender dig lige en mail med stelnummer, så du har det.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879