GS500 185cm+
Fra : mark@improve.dk

Dato : 25-09-05 19:04

Hejsa

Jeg står og skal have købt min første MC, en GS500. Jeg har læst en
del omkring den, og flere steder har jeg læst at folk på over 185cm
skal holde sig væk. Jeg har kørt en tur (omend meget kort) på en
GS500 og følte på ingen måde at den var stor, men det føltes heller
ikke specielt sammenklemt for mig at køre den.

Jeg er ca. 195, vil det være selvmord at købe en GS500? Eller er
reglen om 185+ til at handle med?

Mvh
Mark

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 25-09-05 19:08

mark@improve.dk wrote:
> [...]
> ikke specielt sammenklemt for mig at køre den.
>
> Jeg er ca. 195, vil det være selvmord at købe en GS500? Eller er

Jeg er også 195, jeg har kørt på en CB400F som er en del mindre en
GS500'eren. For mig var det ikke noget problem. Omend nogle folk mente
jeg lignede en kæmpe på den, hehe.

Så længe det ikke er et komfort problem, så burde der jo ikke være nogen
alarm

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : mark@improve.dk

Dato : 25-09-05 19:28

Det lyder godt, tak for svaret! :) Rent visuelt set kan der sagtens
være et problem, men det kan jeg ikke tage mig af før jeg skal have
min næste MC :)

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 25-09-05 20:57

mark@improve.dk wrote:
> Jeg er ca. 195, vil det være selvmord at købe en GS500? Eller er
> reglen om 185+ til at handle med?

Jeg vil sige det har lidt at gøre med hvor meget du skal køre på den ad
gangen. Altså hvor lange ture.

Jeg har selv en GS500, er 184 cm og vejer omkring 90 kg -- og kan nogen
gange godt føle at jeg skal klemme mig selv lige rigeligt sammen, og det
resulterer desværre i dårlig nakke af og til. Jeg kører selv sjældent
mere end 1 - 1½ time uden stop, ellers går jeg helt i stykker.

Men, prøv om ikke du kan få lokket dig ud på en lidt længere tur på den :)

Peter Fløistrup Poulsen

Fra : Ole Baun

Dato : 25-09-05 21:52

"Peter F. Poulsen" skrev i en meddelelse

> Jeg vil sige det har lidt at gøre med hvor meget du skal køre på den ad
> gangen. Altså hvor lange ture.

Hej Mark

Jeg har et par "små", (eller i hvert fald yngre), brødre der de sidste 7-8
år har haft en GS 500 som de har brugt på skift. De er begge en smule højere
end dig.
GS 500´eren har bl.a. været i rundt i det meste af Europa (bl.a. Polen /
Tjekkiet, Schweiz / Italien, Frankrig / Spanien, Skotland og de sidste par
somre Norge).
For personer i den højde er det en fordel at sædet er udformet så man kan
skubbe sig bagud, men selv om de kun kører på den én af gangen, så ser det
for mig ud som om den er lidt for klejn. Malingen på begge sider af tanken
er slidt af i knækket, fordi knæene ikke kan være i "tankudskæringen".
Min bror har af og til, (på lange etaper, primært i regn og kulde), døjet
med hvide fingre. Om det er fordi han skubber sig tilbage på sædet for at få
plads til arme og ben, eller pga styrets udformning kan jeg ikke lige regne
ud, men når jeg, (med mine 187 cm), har kørt de samme stræk på min CB 500
har jeg ikke haft problemer af den slags. Jeg sidder mere oprejst, uden
samme vægt på styret / hænderne.

GS 500 har generelt ry for at være en god (begynder) mc. Den er billig i
indkøb og vedligehold, og let at sælge videre uden det store værditab hvis /
når du skulle få lyst / råd til noget større. Ellers prøv evt. at finde en
CB 500 istedet. I ´96 kostede min ca. 65 kkr. hvor GS 500´eren kostede ca.
50 kkr.

Ole Baun
CB 500, ´96, 153 kkm

Fra : mark@improve.dk

Dato : 25-09-05 22:42

Tak for svaret. Jeg har kigget efter en CB500, men prismæssigt ligger
de lige en tand for højt. Jeg er desværre på et begynderbudget i
omegnen af 25k, max 30k.

Som du selv nævner så burde GS 500'eren være relativt let at komme
af med igen. Så planen indtil videre er at købe GS 500'eren, køre
den i et års tid, og så se tiden an. Men det lyder godt at det
overhovedet er muligt at bruge den som desideret touring cykel i min
højde, omend med visse ubehag :)

/Mark