suzuki gn 250 hjælp til hvordan man .....s~
Fra : Anne E. von Qualen

Dato : 25-09-05 14:29

har lige fået en suzuki gn 250 fra 92'
og skiftede så toppakning igår , men havde aldrig prøvet at rode med en
motor før hvor knasten er overliggende
så jeg lavede et lille mærke på kæden og på tandhjulet for at være sikker på
at det sad rigtigt igen bagefter.
men jeg tror at kæden har rykket sig en tand eller 2 på det nederste
tandhjul , så nu køre den 40 km/t langsommere en før og tikker lidt.

så vil høre om der er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg lettest får
stillet den rigtigt eller om der er nogen der har et link til et eller andet
sted hvor der er en online rep. håndbog eller måske bare kan sende mig
den/de sider der omhandler lige det der er mit problem...!!

på forhånd tak
B.v.q.

Fra : Niels B

Dato : 25-09-05 15:26

Anne E. von Qualen wrote:

> [...]

> sted hvor der er en online rep. håndbog eller måske bare kan sende mig
> den/de sider der omhandler lige det der er mit problem...!!

Tjekkede du ventilspillerummene, før du lukkede motoren igen?

/Niels

Fra : Armand

Dato : 25-09-05 17:48

Anne E. von Qualen wrote:
> [...]
> motor før hvor knasten er overliggende.....
> så vil høre om der er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg lettest får

Lettest?
Der er vel kun én måde og således er det vigtige at finde ud af om den
står rigtigt!

Praksis i almindelighed er at når stemplet er i top er der ét eller to
mærker på knastakslen der skal ligge i plan med topstykkets pakflade
(til topdækslet).
Derudover er der som ofte også et flere mm bredt hak i den ene ende af
selve akslen - Dette hak bruges når knasterne slibes i profil på
fabrikken og matcher derfor knasternes position. dette hak skal
ligeledes ligge parallelt med pakfladen, hvad dog kan være sværere at
vurdere eftersom dets kanter befinder sig et par mm under hhv. over
pakfladen!
Prøv at tage topdækslet af og se om dé mærkeringer holder vand på din
ilægning!?

Under en evt, gen-ilægning, vær da opmærksom på at kæden strammes op på
bagsiden af knastkædestrammeren hvorved at knasten vil kunne blive
roteret bagud, så din kontrol skal være med helt opstrammet kæde og
samtidig opfølges af en slutkontrol efter montering af kædestrammeren og
et par manuelle rotationer af krumtappen inden(!) motoren strammes!!

Foreløbig har du tilsyneladende været heldig; men forkert timing af
knasten kan medføre bukket udstødningsventil =
Så vær omhyggelig denne gang :-|

--
Armand.