Kan man etablere nye radiatorer?
Fra : Lars

Dato : 17-10-05 21:49

Jeg har et lukket fjernvarmeanlæg med varmeveksler i mit hus (huset er med
kælder, stue og 1. sal). Der er radiatorer på stueplan og 1. sal, men ikke i
kælderen (den er uopvarmet).

Spørgsmål: Kan jeg uden videre tilslutte ekstra radiatorer i kælderen, eller
vi den kræve en re-dimensionering af mit fjernvarmeanlæg?

PS! Mit anlæg (dvs. varmeveksler, pumpe osv. sidder i kælderen)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-10-05 07:36

In news:43540e4f$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Lars <lars@nospam.dk> Typed:

> Spørgsmål: Kan jeg uden videre tilslutte ekstra radiatorer i
> kælderen,

Umiddelbart ja.

Jeg har fjernvarme, på den gammeldags måde (der har tidligere været olie
fyr) Jeg har foreløbigt mokket 3 ekstra radiatorer på, samt gulvvarme i et
badeværelse, og en håndklædetørre. Uden øvrige ændringer. Alle nye
installationer er trukket i 1/2" rør, hvor de gamle installationer generelt
er trukket i 3/4" rør.

BTW: Er der nogen der ved hvorfor man bruger returventiler på gulvvarme, og
håndklædetørre, når der er fremløbsventiler på alle radiatorerne?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jesper Hansen

Dato : 18-10-05 07:49

> Umiddelbart ja.

Øh nu har jeg ikke selv fjernvarme, men er der ikke noget med at man
ikke selv må sætte nye radiatorer op på et sådant anlæg?

> BTW: Er der nogen der ved hvorfor man bruger returventiler på gulvvarme, og
> håndklædetørre, når der er fremløbsventiler på alle radiatorerne?

Tjah nu hvor du spørger så direkte kan jeg ikke huske den præcise
forklaring jeg fik, da jeg lavede gulvvarme. Men mon ikke det var noget
med med man ønskede at sikre en overflade temp der var jævn og ikke
målte på en rumtemp, man kunne styre efter??! Jeg kan ikke huse det præcist.

Mvh

Jesper

Fra : anders majland

Dato : 18-10-05 08:21

> Øh nu har jeg ikke selv fjernvarme, men er der ikke noget med at man
> ikke selv må sætte nye radiatorer op på et sådant anlæg?

Når det er et anlæg med varmeveksler kommer fjernvarmevandet jo ikke rundt i
huset, og så kan jeg ikke se at der skulle være problemer i det - men det
kan kun vilkårene fra energileverandøren svare endeligt på ....

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-10-05 15:36

In news:43549acf$1@news.wineasy.se,
Jesper Hansen <noone@nowhere.com> Typed:

> Øh nu har jeg ikke selv fjernvarme, men er der ikke noget med at man
> ikke selv må sætte nye radiatorer op på et sådant anlæg?

Det ved jeg ikke..
Jeg vælger at læse spørgsmålet, som "må min VVS´er mokke ekstra radiatore på
det eksisterende anlæg"

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Som har et meget afslappet forhold til hvad lovgivningen mener om mine
håndværksmæssige evner.

Fra : Carsten Keller

Dato : 19-10-05 07:55

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message

> Øh nu har jeg ikke selv fjernvarme, men er der ikke noget med at man ikke
> selv må sætte nye radiatorer op på et sådant anlæg?

Nu ved jeg ikke helt hvad der menes med "fjernvarme på den gammeldags måde",
men jeg mener godt du må pille i din egen installation hvis det er et lukket
system, dvs. hvis der er en veksler mellem "dit" radiatorvand og "værkets"
fjernvarmevand. Hvis vandet i radiatorerne er det samme som løber i vejen
skal der en autoriseret til at pille i det.

Keller

Fra : Aksel

Dato : 18-10-05 22:27

> BTW: Er der nogen der ved hvorfor man bruger returventiler på gulvvarme,
> og
> håndklædetørre, når der er fremløbsventiler på alle radiatorerne?

Fremløbsventilen føler på luften i rummet og er derfor åben indtil
rumtemperaturen er oppe på den indstillede værdi, på grund af gulvets store
masse vil det vare adskillige timer før gulvet er så varmt at det påvirker
lufttemperaturen, når ventilen så lukker vil rumtemperaturen blive ved med
at stige indtil gulvet er koldt hvorefter samme forløb gentages.
Det vil normalt vare et par døgn.
Når ventilen lukker er gulvet så varmt at du bliver nødt til at tage et
kursus i stepdans for at gå på det.

Returventilen måler på vandet, den forsøger at holde returvandets temperatur
konstant, returvandet har næsten samme temperatur som gulvet i nærheden af
udløbet.
I større gulve laver man flere varmesløjfer for at få en mere jævn
temperatur

Hilsen Aksel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-05 08:11

In news:43556880$0$38658$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Aksel <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> Typed:

Hej Aksel.

> [...]
> gulvet i nærheden af udløbet.
> I større gulve laver man flere varmesløjfer for at få en mere jævn

Det lyder fornuftigt

Men der er lavet samme stunt på min håndklædetørre - der i bund og grund
bare er en smart designet radiator, som er buldret op på væggen. Her ser jeg
ikke fordelen?

Fra : *** Calle ***

Dato : 19-10-05 08:48

Petersen_Michael wrote:
> Men der er lavet samme stunt på min håndklædetørre - der i bund og
> grund bare er en smart designet radiator, som er buldret op på
> væggen. Her ser jeg ikke fordelen?
Det er fordi at returventilen måler på vandet, og sørger for et bestemt flow
hele tiden.
Hvis du havde valgt en alm. radiatorventil, ville du ikke få tørre
håndklæder når rummet var nået op på den temperatur som din håndklæde tørrer
er sat på, det får du med returventilen, da den altid vil åbne for mere
vand, når det der siver forbi ventilen er koldere end indstillet.
Har set flere der har kørt returledningen fra gulvvarmen op gennem
håndklædetørreren, da man jo alligevel har et bestemt flow i gulvet.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-05 19:35

In news:MSm5f.19$nB6.5@news.get2net.dk,
*** Calle *** <fake@fake.fake> Typed:

Hej Calle.

> [...]
> tørrer er sat på, det får du med returventilen, da den altid vil åbne
> for mere vand, når det der siver forbi ventilen er koldere end

Doh, ja naturligvis, tak for info