Lys på badeværelse
Fra : Martin Petersen

Dato : 17-10-05 17:15

Halløj.

Er ved at finde ud af placeringen af lys i mit nye badeværelse.

Mit foreløbige udkast er her:
http://petersens.homepage.dk/lys/lys.jpg
Cirkler med kryds er 230V, 50 W halogenspots. Ved vasken sidder de i en
hylde over spejlet. Hvis lyset bliver for kraftigt ryger der 35 W i.

Rummet er 230 x 195.

Er der andre forslag, der ville være bedre. Jeg ville foretrække at bruge de
6 spots jeg har, men hvis en anden løsning er vildt meget bedre, er jeg
villig til at lytte... :)

--
Martin Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 18:32

> [...]
> de 6 spots jeg har, men hvis en anden løsning er vildt meget bedre, er jeg

Ikke så meget til placering men der er noget med at 230 V halogen ikke har
så god en farvegengivelse, specielt hvis der er dæmper på.

Og i badeværelset er farvegengivelsen vigtig efter min mening!

MVH

Bo

Fra : CopyCat

Dato : 17-10-05 20:20

> Ikke så meget til placering men der er noget med at 230 V halogen ikke har
> så god en farvegengivelse, specielt hvis der er dæmper på.

Farven på halogen ., er næsten lige så god som glødepærer .. jeg tvivler på
at det gør nogen forskel om de bliver dæmpet ..

Men ., Lysstofrør derimod ., NONO ..

~~Frank .,

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 11:19

> Farven på halogen ., er næsten lige så god som glødepærer .. jeg tvivler
> på
> at det gør nogen forskel om de bliver dæmpet ..

230 V halogen er IKKE det samme som 12 V halogen, ihvertilfælde ikke
indholdet i selve lyskilden, så jeg mener nu stadig at jeg har ret

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 18:34

> Er ved at finde ud af placeringen af lys i mit nye badeværelse.
>
> Mit foreløbige udkast er her:
> http://petersens.homepage.dk/lys/lys.jpg
> Cirkler med kryds er 230V, 50 W halogenspots.

Er de placeret i brusenichen? (jeg kan ikke rigtig læse tegningen) Husk at
der er specielle afstandskrav der inde.

MVH

Bo

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-10-05 20:02

EJSMB (ejsmb(snabelA)privat.dk) skrev i
4353e096$0$1808$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Er de placeret i brusenichen? (jeg kan ikke rigtig læse tegningen)
> Husk at der er specielle afstandskrav der inde.

De to af dem er... Men der er 2.5 meter til loftet, så det skulle ikke være
noget problem.

--
Martin Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 11:18

> De to af dem er... Men der er 2.5 meter til loftet, så det skulle ikke
> være noget problem.

Korrekt

Fra : CopyCat

Dato : 17-10-05 20:27

> Er der andre forslag, der ville være bedre. Jeg ville foretrække at bruge
de
> 6 spots jeg har, men hvis en anden løsning er vildt meget bedre, er jeg
> villig til at lytte... :)

Spots i brusekabine ..
Så vidt jeg husker ., skal de være IP44 godkendte .. dvs. stænktætte ..

Spots over Vask :
Hvis du skal bruge lyset til noget, så skal spejlet være helt oppe under dem
... eller spots skal være NEDE ved spejlet .. ellers bliver dine øjne og mund
bare sorte huller ..

Sørg for at købe pærer med Stor spredning ..

Elektriker skal montere 230 Volt spots ..

Pærer til 230 volts spot ., er generelt dyrere end til 12 volts anlæg ..

Kan man overhovedet få 35W pærer i 230 Volt ? hedder de ikke 25W ?

~~Frank .,

Fra : Tue Jensen

Dato : 17-10-05 20:53

On Mon, 17 Oct 2005 21:27:23 +0200, CopyCat wrote:

> Elektriker skal montere 230 Volt spots ..
Ifølge pakken, kun hvis de monteres udendøres.

--
Tue

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-10-05 06:54

> [...]
oppe under dem
> .. eller spots skal være NEDE ved spejlet .. ellers bliver dine

Jeg vil også understrege at man skal være meget varsom med spots
over en vask. Det er et seriøst problem idet man som beskrevet
får mørklagt ansigten ved fx øjnene og du skal nok få problemer
med konen og hendes makeup lægning - og her taler jeg af erfaring

Du kan evt. løse det med et par "bløde" lyskilder på siden af
spejlet.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 07:11

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med konen og hendes makeup lægning - og her taler jeg af erfaring
>

> Du kan evt. løse det med et par "bløde" lyskilder på siden af

Eller et spejl med lys _i_. Det fandt vi og det virker godt. Se mere her:
http://www.billigvvs.dk/Varianter/If%F8%20varianter/205a24ef1f1119565f89b2a221524361.html

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-10-05 05:41

> Eller et spejl med lys _i_. Det fandt vi og det virker godt. Se mere her:
> http://www.billigvvs.dk/Varianter/If%F8%20varianter/205a24ef1f1119565f89b2a221524361.html

Og det siger du først nu...

Fiks løsning.

Lars

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-10-05 16:35

CopyCat (Not@vailable.Sorry) skrev i
f4T4f.20611$ou3.15972@news.get2net.dk:

> Spots i brusekabine ..
> Så vidt jeg husker ., skal de være IP44 godkendte .. dvs. stænktætte

Og det er de. Det er Nordlux Solid lamper.

> Spots over Vask :
> Hvis du skal bruge lyset til noget, så skal spejlet være helt oppe
> under dem .. eller spots skal være NEDE ved spejlet .. ellers bliver
> dine øjne og mund bare sorte huller ..

Lysene ved spejlet sidder som skrevet i en hylde. Spejlet går helt op til
denne. Det sidder 195 fra gulvet.

> Sørg for at købe pærer med Stor spredning ..
>
> Elektriker skal montere 230 Volt spots ..

Ifølge pakken, kun når det er udendørs. Men det er ligegyldigt. Elektrikeren
skal nok få lov.

> Pærer til 230 volts spot ., er generelt dyrere end til 12 volts anlæg

Jep.

> Kan man overhovedet få 35W pærer i 230 Volt ?

Jada

>hedder de ikke 25W ?

Kan også fås. Fatningen er en GU10.

--
Martin Petersen

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-10-05 16:36

Er der ikke flere der har gode ideer til placeringen? Det var det jeg var i
tvivl om. :)

--
Martin Petersen