Fastgørelse af fodpanel
Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 16:25

Hejsa.

Jeg vil gerne fastgøre et fyrretræs fodpanel på en helt ny væg af
muresten. Muren er rå, dvs. at man kan se muresten og fuge, men
hvordan fastgøre jeg fodpanelet, jeg regner ikke med at kan bruge en
dykker sat i fugen, det holder vel ikke i længden.?

Jeg kan ikke fastgøre fodpanelet til gulvet da det er et flydende
fyrretræsgulv.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-10-05 17:16

Erik Hansen (mail.dk) skrev i
7ag7l1d6qtr2bhk6n8vdcd4qtglbmbdge2@4ax.com:
> [...]
> hvordan fastgøre jeg fodpanelet, jeg regner ikke med at kan bruge en
> dykker sat i fugen, det holder vel ikke i længden.?

Hvis det ikke skal males (altså ingen synlig montage), kan du bruge
montagelim, eller byggesilicone. Noget med at tage en etape af gangen og
sætte noget i spænd indtil det er tørt.

--
Martin Petersen

Fra : Martin

Dato : 17-10-05 18:00

> Hvis det ikke skal males (altså ingen synlig montage), kan du bruge
> montagelim, eller byggesilicone. Noget med at tage en etape af gangen og
> sætte noget i spænd indtil det er tørt.

hvad med at bore for,og ravplugs ? det har jeg tænkt mig når jeg skal sætte
paneler samt indfatninger op på mine gasbeton/murstens vægge

Martin

Fra : Gunnar007

Dato : 17-10-05 18:22

"Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse
> hvad med at bore for,og ravplugs ? det har jeg tænkt mig når jeg skal
> sætte paneler samt indfatninger op på mine gasbeton/murstens vægge

Det brugte jeg.. Næsten.

Jeg købte en stor portion sømdyvler (staves det sådan)
Borede hullet til væggen igennem panelet, Borede hullet op så sømdyvlen kan
skjules,
bankede det hele på plads med en hammer. Spartelede hullet, sleb med
sandpapir, plet malede hullet.
Man kan sgu ikke se de huller..

Jeg syntes at sømdyvler er nemmere end ravplugs og skruer.
Sømdyvlen er ravplug og "skrue" i et..
Hilsen G

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-10-05 20:03

Gunnar007 (007g@teamsos.dk) skrev i
4353ddb4$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
> [...]
> sandpapir, plet malede hullet.
> Man kan sgu ikke se de huller..
>
> Jeg syntes at sømdyvler er nemmere end ravplugs og skruer.

Det er også det rigtige at bruge. Men jeg havde en fornemmelse af at Eriks
fodpaneler ikke skulle males. Så er det ikke skide pænt med en flok
sømdyvler.

--
Martin Petersen

Fra : Martin

Dato : 17-10-05 21:02

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er også det rigtige at bruge. Men jeg havde en fornemmelse af at Eriks
> fodpaneler ikke skulle males. Så er det ikke skide pænt med en flok

fordelen ved plugs er vel bare at man kan tage panelerne af ?
søm dyvler og plugs koster vel det samme ?

vi skal lude vores så jeg går bare efter så små skruer som mulig og maler
dem hvide i enden,så tror jeg heller ikke man kan se det

Martin

Fra : tb

Dato : 18-10-05 09:02

> Det er også det rigtige at bruge. Men jeg havde en fornemmelse af at Eriks
> fodpaneler ikke skulle males. Så er det ikke skide pænt med en flok
> sømdyvler.

Ja, så er der jo den lidt besværlige som jeg brugte da jeg byggede knægtens
hems:

Bore 8mm hul ca 4mm og så 4mm hul hele vejen igennem. Montere med skrue der
så kommer 4 mm ind. Skære en 8mm trædyvel i en 4mm skive (hobbykniv med et
dask med en hammer ovenpå en dyvel). og ind i hullet med den sammen med
noget lim. Slibe efterfølgende.

Man kan godt se at der er et eller andet, men det er plant og glat og ser
ret godt ud.
Men det tager tid

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 18:10

On Mon, 17 Oct 2005 21:03:02 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> wrote:

>Det er også det rigtige at bruge. Men jeg havde en fornemmelse af at Eriks
>fodpaneler ikke skulle males. Så er det ikke skide pænt med en flok
>sømdyvler.

Det er nemlig korrekt, de skal ikke males, evt. bliver de lakeret det
har jeg ikke endeligt besluttet endnu. Men jeg har været ude og købe
nogen montagelim så der er lidt at lave i weekenden.

Jeg kan ikke fordrage når der sidder søm eller skruer, det pynter ikke
lige frem.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Klaus Kragelund

Dato : 17-10-05 21:41

Jeg har haft gode erfaringer med montageskruer (dobbelt gevind). Bor
kun for og skru den i - dejligt nemt

mvh

Klaus