Hvorfor er der dug på vinduerne ?
Fra : H.S.

Dato : 17-10-05 11:04

I vores børneværelse er der isæt et nyt plastik vindue.

Hver morgen er der dug på ruden, ca 1-2 centimer fra kanten, af vinduet, og
ind mod midten af ruden.

Hvorfor dugger ruden - der bliver dagligt luftet ud på værelset ?

--
----
Henrik

Besøg www.aficionado.dk
En cigarnyders blog

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-10-05 11:23

> Hver morgen er der dug på ruden, ca 1-2 centimer fra kanten, af
vinduet, og
> ind mod midten af ruden.

Duggen er udvendigt på glasset. Det skyldes at temperaturen om
natten kommer ned under dugpunktstemperaturen og derved afsætter
luftens fugt sig på glassets overflade.

Det er lidt træls, men er reelt et tegn på at din nye rude
isolerer rigtig godt. Fænomenet er værst i perioden august til
oktober.

Lars

Fra : H.S.

Dato : 17-10-05 12:12

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote in message
> vinduet, og
>
> Duggen er udvendigt på glasset. Det skyldes at temperaturen om
> natten kommer ned under dugpunktstemperaturen og derved afsætter
> luftens fugt sig på glassets overflade.

Ups beklager.. duggen sidder indvendigt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-10-05 14:32

> Ups beklager.. duggen sidder indvendigt.

Så er rummet for fugtigt. Der skal luftes ud for alvor en gang i døgnet, men
yderligere er det en fordel at lade ventilerne på vinduerne være åbne.

Mvh Maria

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-10-05 14:40

> Så er rummet for fugtigt. Der skal luftes ud for alvor en gang
i døgnet, men
> yderligere er det en fordel at lade ventilerne på vinduerne
være åbne.

Det kan ikke rigtigt passe. Hvis rummet er for fugtigt forklarer
det ikke hvorfor der ikke er dug på glasset helt ude ved rammen.

Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-10-05 16:00

<snip>

> Det kan ikke rigtigt passe. Hvis rummet er for fugtigt forklarer
> det ikke hvorfor der ikke er dug på glasset helt ude ved rammen.
>
> Lars

Fordi ruden sikkert er monteret med aluminiumsafstandslister, og de fungerer
som en kuldebro. Det er derfor at gode forsatsruder isolerer bedre (op til
30%) end alm. termoruder.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-10-05 19:11

> Fordi ruden sikkert er monteret med aluminiumsafstandslister, og de
> fungerer som en kuldebro.

Korrekt, hvis duggen altså var på ydersiden, men det er den jo åbenbart ikke
ifølge spørgsmålsstilleren.

Lars

Fra : H.S.

Dato : 18-10-05 11:13

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message

> Fordi ruden sikkert er monteret med aluminiumsafstandslister, og de
> fungerer som en kuldebro. Det er derfor at gode forsatsruder isolerer
> bedre (op til 30%) end alm. termoruder.

nej, det er plastic stykker der ligger mellem selve ruden og selv
vinduesrammen.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-10-05 14:37

afsætter

> Ups beklager.. duggen sidder indvendigt.

Jeg skal lige være helt sikker. Er det korrekt at duggen ikke
sidder helt ude ved vinduesrammen, men derimod på den centrale
del af ruden på den side der vender ind mod værelset? I så fald
lyder det meget mærkeligt og jeg vil være dig svar skyldig.

Lars

Fra : H.S.

Dato : 18-10-05 11:14

> [...]
> del af ruden på den side der vender ind mod værelset? I så fald
> lyder det meget mærkeligt og jeg vil være dig svar skyldig.

Duggen sidder indvendigt. Rundt ved vinduesrammen. Dugges bredde er ca 1-2
cm.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-10-05 12:09

> Duggen sidder indvendigt. Rundt ved vinduesrammen. Dugges
bredde er > ca 1-2 cm.

Nåååe, der var den. Din formulering i første indlæg kan nemt
misforstås. Nu skriver du nemlig at duggen er på glassets
indvendige side ude ved kanten og det er et ganske normalt
fænomen. Kulden udefra trænger gennem afstandsprofilet og gør den
indvendige overflade så kold at den kommer under
dugpunktstemperaturen indenfor. Som andre skriver så må du lufte
bedre ud, eller også skifte ruderne til en udgave med "varme
kanter".

Lars

Fra : H.S.

Dato : 20-10-05 10:41

> [...]
> dugpunktstemperaturen indenfor. Som andre skriver så må du lufte
> bedre ud, eller også skifte ruderne til en udgave med "varme

okey, på den måde.

Hvordan kan det være at det kun er på 2 ud af 8 vinduer der kommer dug ?
Begge er soveværelser hvis det gør nogen forskel ?

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 20-10-05 12:30

> Hvordan kan det være at det kun er på 2 ud af 8 vinduer der kommer dug ?
> Begge er soveværelser hvis det gør nogen forskel ?

Det gør det. Da du opholder dig i soveværelset om natten udånder du en del
fugtig luft. Det gør at den relative fugtighed i hele rummet stiger hvilket
øger risikoen for kondensdannelse.

Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-10-05 18:58

H.S. wrote:

> [...]
> ind mod midten af ruden.
>
> Hvorfor dugger ruden - der bliver dagligt luftet ud på værelset ?

Fordi vandet i luften fortættes på den kolde rude.

Forskellen fra før til nu er at det nye vindue er tættere end det gamle.
Om det er plastic eller træ betyder formentlig ikke noget.

Det bedste råd er at lufte ud.

Det der ofte diskuteres:
Mener du at det er tilstrækkeligt med 5 minutter, eller en time eller
mere.?
(Definitionen på udluftning er forskellig.)

Iøvrigt tager ungen ikke skade af at have vinduet en smule åbent om natten.!

Mvh.
Jørgen