Julestjerne..
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 16:53

Hejsa Alle

Kæresten har en julestjerne fra sidste jul, og den er bare blevet stor !!
Nå men julen er jo ved at nærme sig, kan man få sådan en rød i toppen igen
??
Er der nogle der ved hvordan det gøres ??

Mvh
Morten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-05 18:07

On Sun, 16 Oct 2005 17:52:57 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchildDoTDeNmArK>
wrote:

> [...]
>??
>Er der nogle der ved hvordan det gøres ??

Det er noget med at de kun må få lys i 4 timer pr. døgn i 14 dage -
derefter går der et bestemt antal dage inden de bliver røde. Hvor mange
dage kan jeg ikke huske. Og om det præcis er 14 dage de skal i
mørkebehandling er jeg heller ikke sikker på. Men de må _slet_ ikke få
lys andet end de 4 timer i døgnet hvis det skla virke.

I gartnerierne som dyrker julestjerner har de ligefrem
mørklægningsgardiner til formålet.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : none

Dato : 16-10-05 20:21

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> lys andet end de 4 timer i døgnet hvis det skla virke.
>
> I gartnerierne som dyrker julestjerner har de ligefrem

Har lige hørt lidt om det og, hvad jeg sådan lige kan huske er at det er
nattens længde der sætter gang i processen.

Har lige været i et væksthus og der har de gjort sådan at natten er 18
timer og når jeg siger nat så er det bæl sort og ikke noget med lys af
nogen art.

Sådan skal man kører i 3-4 uger og under denne process vil de gradvist
skifte farve på nogen af bladene.

Dog er den røde farve ikke blomsten, men bare en slags makeup, til
bestøvere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-05 21:12

Mads Lie Jensen wrote:

> Det er noget med at de kun må få lys i 4 timer pr. døgn i 14 dage -
> derefter går der et bestemt antal dage inden de bliver røde.

Den forklaring stemmer ikke overens med en iagttagelse jeg gjorde på
Mallorca i december '72. Her stod nogle 2 meter høje julestjerner udendørs
med masser af røde højblade. Så kort er dagen ikke på nogen tid af året der
nede.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-10-05 23:06

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> på Mallorca i december '72. Her stod nogle 2 meter høje julestjerner
> udendørs med masser af røde højblade. Så kort er dagen ikke på nogen

Enig. I haven i Zambia havde vi osse nogle store julestjernebuske, og
de blomstrede selv om dagen var mellem 11 og 12 timer lang. De sjove
var at de stod tæt ved en lygtepæl, og på den side der vendte hen mod
lygten kom der slet ingen blomster, mens der kom masser af blomster på
siden der vendte mod mørket.

Julestjerne er en kortdagsplante hvis den oplever korte dage og lange
nætter i en periode, vil den begynde at danne blomster.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-05 21:32

On Sun, 16 Oct 2005 22:12:20 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>med masser af røde højblade. Så kort er dagen ikke på nogen tid af året der

Jeg ved det .....
Julestjerne vil også komme til at blomstre her selv om man ikke giver
dem denne behandling - de vil bare ikke blomstre til jul men først i
januar/februar.

Ideen med de 18-20 timers nat (kan ikke huske den præcise fremgangsmåde)
er at man kan styre det næsten på dato hvornår den blomstrer.
Selvfølgelig spiller temperaturen nok også ind her.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm