Ny førstesal !
Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 16-10-05 14:00

Hej Gruppe !

Jeg har planer om at rive hele min førstesal ned og etablerer ny
ruminddeling med loft til kip. Der er ca 57 m2. Her melder sig så en
masse spørgsmål. Skal jeg selv lave det !? ( blev færdig med
gennemgribende rest. af badeværelse i juni måned og føler ikke at
energien til at gds er der lige nu).Har dog som minimum selv tænkt mig
at rive det gamle ned( med hjælp fra sviger og nabo ) og klare den
sidste finish. Jeg har kontaktet tømre for at få et tilbud og idér
til ombygning - afventer. Vi har brug for 3 værelser.
Jeg kunne godt tænke mig lidt input fra gruppen.

- er der andre der har været igennem lignende ombygning og gjort sig
nogle erfaringer ?
- Hvad koster sådan en ombygning ? Der skal flyttes nogle radiatorer (
der er trukket nye kobberrør/fjernvarme på loftet i skunken for ca. 6
år siden)
- evt flytning af måler/nye grupper og nyt el.
- 4 velux vinduer ( har pt kun vinduer i gavle.)
- hvilken ruminddeling samt min. størrelse på rum. Der skal være
selvstændig dør til de enkelte rum.
- er der nogen der har nogle billeder fra egen ombygning med gode
detaljer så ville jeg gerne se dem.

Min første plan:
At lave 2 relative store børneværelser med skillevæg i midten i
huses længderetning og så et mindre voksen soveværelse. Jeg har
siden tænkt at idet tilfælde at vi sælger huset på et senere
tidspunkt så er denne rumdeling måske ikke det smarteste da en evt
familie med et barn sikkert gerne vil have et stort soveværelse,et
godt børneværelse og så et arbejdsrum.

Nuværende plan:
Et børneværelse i enden af huset på tværs af længderetningen,et
lidt mindre værelse i forlængelse heraf og så et lille
voksensoveværelse hvor der kan stå en seng - that´s It !
Der vil så være en fordelingsgang i den ene side.
Desuden vil der være en åben repo hvor jeg forstiller mig at der kan
stå et skrivebord samt kunne være en række indbygget skabe.

Den utænkelige plan:

Sælge og hoppe på boligjagten med en masse andre folk med 2 børn og
pladsproblemer (læs: dyrt).

Vi er glad for vores hus - det er et charmerende rustikt hus fra 1906
som ligger rigtigt godt.

Det blev en lang smøre - jeg håber at der der er nogen der vil dele
deres viden erfaringer.

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 16-10-05 14:17

xygenial@yahoo.dk wrote:

>Det blev en lang smøre - jeg håber at der der er nogen der vil dele
>deres viden erfaringer.

Hvor kommer trappen op?
- det mest effektive er at have så lidt gangplads som muligt, så din
deling med et værelse i hver side i den ene ende og et i den anden
ende, kan være god hvis trappen er placeret fornuftigt i forhold til
det, vel ca. midt i.
Hvis trappen er i den ene ende, så er det svært at undgå noget gang,
men det tager meget plads, da gangen næsten skal være midti p.gr.a
højden og de skrå vægge.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 16-10-05 17:39

<xygenial@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

prøve evt at lave en skitse af nuværende rumdeling og smid op i
så er det næmmere at danne sig et overblik
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 16-10-05 21:06

[...]

Hej.
Vi har lige fået lavet 1, sal med en ekstra kvist megen til den anden.
Vi tog selv tag og 1.sal ned men fik en tømmer til at lægge tag og lave
kvist.Vores hus er også fra 1906 .De nye spær er lavet med udskærninger
magen til de gamle som var på den gamle kvist hvilket er meget pænt sammen
med et lidt større udhæng end på det gamle tag.
Pris for nyt tag med teglsten og isolering samt nyt spånplade gulv og et
velux vindue samt et stort rum inddækket med et lag gips på vægge og loft
ialt ca. 50-60m2. 220000.-
Vvs som har afmont. 2stk radiator og monteret 4 stk. samt flytte kloak pris
for mont. men uden radiatore og ventiler 18000,-
El ab. ved jeg ikke helt hvad har kostet men har brugt for ca.3000,- i mat.
Har med hjælp selv spartlet og sat skillerum op til 3 værelser pris ca.
3000-5000.-
Har selv grundet og malet pris ca. 4000,-
Har selv lagt gulvtæppe på pris ca 70,- m2
Alt ialt ca. 270000,-

MVH
Niels Peter

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 16-10-05 22:20

..(5750)giller (remove) skrev:
> [...]
> ^
> http://www.roenhave.dk ~~~~
> ( husk at redigere mail adressen ved svar )

Jeg har lagt en skitse over den ruminddeling jeg har tænkt mig
se link http://hjem.get2net.dk/bfv/ombygning.htm
mvh
Carsten

Fra : anders majland

Dato : 17-10-05 12:50

> Jeg har lagt en skitse over den ruminddeling jeg har tænkt mig
> se link http://hjem.get2net.dk/bfv/ombygning.htm
> mvh
> Carsten

Prøv også at tegne huset set fra enden - Jeg vil være nervøs for loftshøjden
i gangarealet... Desuden skal du være opmærksom på redningsåbningerne. DEt
kan løses med veluxvinduer der åbner helt - men de er større og dyrere end
standard (bla fordi de skal kunne holdes åbne) Vinduet i soverværelse må du
også helle få målt op (ahs til dets brug som redningsåbning)

Umiddelbart ville jeg vende det så soveværelset bliver liger over trappen og
de 2 værelser i den anden ende Se http://www.majland.frac.dk/temp/skitse.jpg

Evt lave skabe mellem soveværselse og værelset. Dels så værelserne bliver
helt lige store (børn har også retfærdighedssans) Dels som ekstra
lydisolering.

/A

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 16-10-05 23:24

Niels Peter Nielsen skrev:

> [...]
> 3000-5000.-
> Har selv grundet og malet pris ca. 4000,-
> Har selv lagt gulvtæppe på pris ca 70,- m2

Hej Niels !

Det var en stor omgang - det må være rart når man nu kan slappe af !

Du satte selv skillerum op. Hvad brugte du, træ eller stålreglar ?
Hvilken dimension og 1 el 2 lag gips ?

Carsten

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-10-05 08:09

<xygenial@yahoo.dk> wrote in message
>Hej Niels !
>
>Det var en stor omgang - det må være rart når man nu kan slappe af !
>
>Du satte selv skillerum op. Hvad brugte du, træ eller stålreglar ?
>Hvilken dimension og 1 el 2 lag gips ?

Jeg vil anbefale stål. Det er meget nemmere at få 100% lige, og prisen er
ikke meget forskellig fra træ-forskaling. Pg så 2 lag gips, nu man er i
gang...

Keller

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 18-10-05 06:33

Niels Peter Nielsen skrev:

> [...]

Det var en stor omgang - det må være rart når man nu kan slappe af !

Du satte selv skillerum op. Hvad brugte du, træ eller stålreglar ?

Jeg brugte stålreglar og kun et lag gips.
Jeg kan godt se at jeg nok skulle have beugt 2 lag med hensyn til styrke i
væg.
MVH
Niels Peter

Fra : anders majland

Dato : 17-10-05 07:25

> Jeg har planer om at rive hele min førstesal ned og etablerer ny
> ruminddeling med loft til kip. Der er ca 57 m2.

Been there, done that and almost fisnished
Dvs 90m2 med stue, 4 værelser og et badeværelse (der ikke er påbegyndt)

Vores indretning blev nærmest dikteret af placeringen af en skorsten og
trappen - så prøv at lægge en skitse med mål i binaer eller til download .

> Jeg har kontaktet tømre for at få et tilbud og idér
> til ombygning - afventer. Vi har brug for 3 værelser.
> Jeg kunne godt tænke mig lidt input fra gruppen.

Hvad med gulvet - er det ok

> - Hvad koster sådan en ombygning ?

En kollega har brugt 400kkr på 100m2 førstesal - der var håndværkere på
næsten det hele og det var med nyt gulv og 6-8 velux vinduer. Vi har ved at
lave mest muligt selv brugt noget under det halve. Dit areal er mindre men
med hådværkere bliver det stadig mange penge - bud 75-125000kr

> - evt flytning af måler/nye grupper og nyt el.

Vi har fået flyttet måler mm fra en endevæg og ned i en skunkvæg. Bare
flugtvejsskabene var 5kkr Heldigvis var stort set samtlige kabler lange nok
til den nye placering. Er der mange gamle der skal forlænges løber det også
op ....

> - er der nogen der har nogle billeder fra egen ombygning med gode
> detaljer så ville jeg gerne se dem.

Overvej at lave skillevægene så de nemt kan fjernes. Ikke nødvendigvis dem
alle, men du skrev noget om at i hellere ville 2 små børneværelser, men det
måske ville være bedre med et større. Kommer børneværelserne til at ligge
væg mod væg så tænk over installationerne i væggen, og lad gulv og luft gå
forbi. Dvs ingen gennemgående elkabler (og dem der er skal kunne fjernes
helt) eller radiatorer

Men jeg har masser af billeder fra vores ombygning - men det er nemmere at
smide noget online hvis du var mere specifik...

> Vi er glad for vores hus - det er et charmerende rustikt hus fra 1906
> som ligger rigtigt godt.

Hvad er det ejendomsmæglerne siger. Det drejer sig om Beliggenhed,
Beliggenhed & Beliggenhed

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-10-05 12:36

Carsten Keller wrote:
> <xygenial@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg vil anbefale stål. Det er meget nemmere at få 100% lige, og prisen er
> ikke meget forskellig fra træ-forskaling. Pg så 2 lag gips, nu man er i
> gang...

Man kan da sagtens lave det lige med træ. Jeg vil endda sige at det er
nemmere med træ i gamle huse, vores er fra 1914, og der er ikke ret
mange rette vinkler.

2 lag gips er helt klart det bedste.

mvh

Christian

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-10-05 13:11

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

>Man kan da sagtens lave det lige med træ. Jeg vil endda sige at det er
>nemmere med træ i gamle huse, vores er fra 1914, og der er ikke ret
>mange rette vinkler.
>
>2 lag gips er helt klart det bedste.

Man kan helt sikkert lave det lige med træ, men med stål er det bare lige 2
skinner der skal skrues op, så står resten af sig selv. Man skal ikke have
hjælpere til at holde stolper eller noget som helst. Hvordan er det lige det
bliver nemmere med træ hvis væggene er skæve?

Keller

Fra : Johnt

Dato : 16-10-05 22:44

> 2 lag gips er helt klart det bedste.

Hvorfor ??

Hilsen
Johnt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-10-05 13:52

Carsten Keller wrote:
> [...]
> hjælpere til at holde stolper eller noget som helst. Hvordan er det lige det
> bliver nemmere med træ hvis væggene er skæve?

Måske ikke en alm. skillevæg, men hvis der skal dør eller vindue
eller andet sjovt kan det blive besværligt at skulle save
stålskinnerne ud. Så er dte nemt at lave et skelet i træ.

mvh

Christian

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-10-05 13:59

>Måske ikke en alm. skillevæg, men hvis der skal dør eller vindue
>eller andet sjovt kan det blive besværligt at skulle save
>stålskinnerne ud. Så er dte nemt at lave et skelet i træ.

Det kan jeg sagtens forestille mig. I sådan et tilfælde ville jeg nok også
selv lave det med trælægter.

Keller

Fra : anders majland

Dato : 17-10-05 14:12

> Måske ikke en alm. skillevæg, men hvis der skal dør eller vindue
> eller andet sjovt kan det blive besværligt at skulle save
> stålskinnerne ud. Så er dte nemt at lave et skelet i træ.

Med det rigtige værktøj (pladesaks) skulle det også være ganske nemt i stål,
men jeg kan nu bedre forholde mig til træ. Men det kan ikke betale sig at
spare på materialene. Vi kiggede først på regler til skillevægene i jem&fix
men de var så skæve at vi ikke ville røre dem.... Men med ordenlige
materialer fra den lokale trælast gik det også nemt med træ. Btw så
beklædte vi med 10mm spånplade og et lag gips - for så er det meget nemmere
at hæne billeder mm. op

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-05 06:54

anders majland wrote:

> [...]
> materialer fra den lokale trælast gik det også nemt med træ. Btw så
> beklædte vi med 10mm spånplade og et lag gips - for så er det meget nemmere

De reglar vi har fået fra den lokale Stark har været meget flotte, og
til stort set samme pris som Jem&Fix. Til gengæld er det så leveret

mvh

Christian

Fra : anders majland

Dato : 18-10-05 08:24

> De reglar vi har fået fra den lokale Stark har været meget flotte, og
> til stort set samme pris som Jem&Fix. Til gengæld er det så leveret

Det er også min oplevelse - altså at skal man bruge mere end bare et par
pinde kan den nærmeste trælast oftest give et ganske godt tilbud. Vi fik
materialer leveret ad 2 omgange. Men konstuktionstræ og isolering fyldte
alligevel 2 bilfulde. Dertil kome så 3 paller med gips og spånplader. (Vi
har kun et lag gips på skråvægene, men der er spånplader bag alle lodrette
flader)

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-05 06:56

Johnt wrote:

> Hvorfor ??

Hvis alternativer er et lag, så er 2 lag meget bedre lydisolerende og
stærkere hvis man skal hænge noget op i dem.

Desuden så giver det en god brandsikring.

mvh

Christian

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 18-10-05 11:41

anders majland skrev:

> [...]
>
> Evt lave skabe mellem soveværselse og værelset. Dels så værelserne bliver
> helt lige store (børn har også retfærdighedssans) Dels som ekstra

Hej Anders !

jeg er opmærksom på redningsåbninger. Det vindue vi har i
soveværelset vil efter dagens regler ikke kunne godkendes som
redningåbning. Det er godkendt nu da beboelsen pt. er godkendt.
Jeg har tænkt mig at sætte velux vinduer topstyret størrelse 78*140
i værelserne
de er godkendt som redningsåbning. Jeg har set din tegning og kan godt
se det smarte i en fordeling midten. Jeg er bange for at det bliver
nogle små smalle værelser og jeg er selvfølgelig opmærksom på
højden og bredden i gangarealet. Jeg regner med 1m bred og
hanebjælkerne ligger vel i ca 210. Den måde jeg har tænkt skulle
kunne give børnene lige store værelser. Jeg har ændret lidt på
tegningen siden sidste opload jeg vil smide en målsat tegning ud
snarest så er det lidt nemmere at forholde sig til.

Igen tak for feed-back

Carsten

Fra : anders majland

Dato : 18-10-05 13:21

> [...]
> tegningen siden sidste opload jeg vil smide en målsat tegning ud
> snarest så er det lidt nemmere at forholde sig til.

Helt sikkert - mit hus er 9,7meter bredt og indenfor skunkvægene er der ~6,9
tilbage til deling mellem 2 værelser og en skillevæg. Skråvæggen er så knapt
en meter ud over guldarealet.

Har du overvejet at lave loft helt til kip med synlige hanebånd ?
Det vil få et lille værelse til at syne meget større hvis der i den ene side
er 3,5-4 meter til loftet.

/A