ang.swimmingpool
Fra : duck

Dato : 16-10-05 11:14

Hejsa

Vi har fået lavet en pool i vores have, og nu vil vi gerne høre om der er
andre som har sådan en.
Vi vil gerne høre hvordan i gør med hensyn til vinter udover at lukke vand
af til under skimmer og opbevarer filter og pumpe frostfri.
Hvad med overdækning ? eller ikke fra sælgers side siger man at mange ikke
gør noget,men i strenge vinter skal man evt. dække kanten rundt om af evt.
med vintermåtter.
Vi håber at noge kan komme med nogle gode oplysninger ang. dette evt.
henvisninger til sider der beskriver dette.

Hilsen Jens

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 16-10-05 12:56

Jeg har haft swimmingpool (4x8) i mindst 25 år. Det er en
trækonstruktion (Saga Pool) med vandcirkulation gennem stigen. -
Overfaldeniveau i højde med omgivende areal.

De første år afmonterede jeg stigen. Men det har jeg ikke gjort nu i
de sidste mange år, og det er gået fint. Det der er vigtigt er, at
man inden frostperioden sætter ind, sænker vandstanden 30-40 cm. under
niveauet for det omgivende areal. Dette for at imødegå virkningerne af
en eventuel isvinter. En mulig kraftig isdannelse på poolens overflade
vil kunne forårsage skader, når isen udvider sig til siderne, hvis der
ikke er et passende modtryk fra "omgivelserne".

I vinterens løb regner vandstanden iøvrigt op igen, så man har faktisk
ikke noget væsentligt vandforbrug med at få vandstanden op igen til
foråret..

Det, jeg synes er lidt træls ved foråstide, er, at poolen i vinterens
løb er blevet fyldt med blade, skidt og møg - og vandet desuden blevet
grønt af alger.

Derfor kunne jeg ønske mig en overdækning bestående af et eller andet
materiale med millimetertæt vævning, således at regnvandet kan passere
uhindret, mens omtalte skidt og møg blev holdt tilbage. Desuden kunne
den lyspåvirkning, der medfører algedannelse også blive forhindret.

Skulle du eller andre kunne henvise til, hvor sådan overdækning kan
fås til rimelig penge, så ville det være mig kært at høre herom.

Men hvorfor din pool-kant skulle dækkes særskilt, står mig nu ikke
helt klart.

Venlig hilsen
ThJ

Fra : Jørgen

Dato : 16-10-05 16:05

Thorkil Jensen wrote:

> [...]
>
> Skulle du eller andre kunne henvise til, hvor sådan overdækning kan
> fås til rimelig penge, så ville det være mig kært at høre herom.

Jeg er nybagt havedamsejer. For at forhindre nedfaldne blade i damen har jeg
udspændt et løvnet. Der hvor jeg købte det, ligger løvnettet i ruller på 6
m bredde, og koster kr 6,- pr kvm. I sagens natur har jeg endnu ingen
personlig erfaring
http://www.superkoi.dk/Produkter/produkt_kategori.asp?CategoryId=26

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 17-10-05 09:28

Jo tak, Jørgen. - Den med løvnettet er jeg opmærksom på som en
mulighed. - Men jeg synes ikke rigtig, at løsningen er optimal for min
pool. Et løvnet vil godt nok opfange de store blade, og det er da
fint, men alt det andet skidt vil ryge lige igennem. - Og lige så
væsentligt: Et løvnet har ingen lysdæmpende virkning, og du kan lige
tro, at til foråret, når lyset rigtig vender tilbage, så opstår der
noget, der mest af alt minder om grønkålsuppe. Den suppe tager altså
lidt tid at få bekæmpet. Såeh ....

Men tak alligevel.

ThJ

Fra : Mureren

Dato : 17-10-05 16:54

> [...]
>
> Skulle du eller andre kunne henvise til, hvor sådan overdækning kan
> fås til rimelig penge, så ville det være mig kært at høre herom.

Ku' man ikke bruge fibertex dug (geotekstil el. lignende).
Samme type som man bruger i havebede under granitskærver m.m. Her kan vandet
passere, og hvis du køber en mørk type bør den også kunn eholde sollyset
ude.
(det er vist princippet når man vil undgå ukrudt under en sort affaldssæk
spændt ud over et bed)

Mvh.
Mureren

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 17-10-05 22:20

Det har været inde i mine overvejelser på et tidspunkt at prøve mørk
fibertex. - Men man skal vist have fat i den meget store symaskine,
for materialet findes næppe i tilstrækkelig store størrelse. - Min
pool er 4 x 8 meter.

Mvh.
ThJ

Fra : Mureren

Dato : 18-10-05 14:14

> [...]
> fibertex. - Men man skal vist have fat i den meget store symaskine,
> for materialet findes næppe i tilstrækkelig store størrelse. - Min

Så sæt dem sammen med velcro/burretape....måske det virker!
Ellers bør du i et byggemarked kunne købe undertags-strammere eller
lignende, der hægter de to baner sammen.

Mvh.
Mureren

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 18-10-05 21:23

Tak Murer, - Du er fuld af gode ideer!

Venlig hilsen
ThJ

On Tue, 18 Oct 2005 15:13:31 +0200, "Mureren"