Hvor sent planter I?
Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 15-10-05 22:33

Hej alle.

Ja, selvom det er et pragtfuldt efterår, så lakker det jo mod enden. Jeg har
været ude og dække de flotteste Dahlia og andre sommerblomster med fiberdug
for lige at kunne nyde dem et par ekstra uger. Det kan jeg altså godt
anbefale... jeg prøvede det for første gang sidste år.

Men som sagt kunne jeg godt tænke mig at spørge Jer erfarne om hvor sent I
planter og flytter derude? Er der noget med at rødderne skal bruge et stykke
tid med nogenlunde varme til at etablere sig bagefter?
Jeg syntes at jeg mistede lidt for mange nye ting sidste vinter. Men vinter
og forår var vist også temmelig tørre, og jeg har altså ikke vænnet mig til
tanken om at man skal vande om vinteren!
Med mit spørgsmål tænker jeg mest på stauder og lignende planter. Jeg ved
godt at plante-buske-og-træer-sæsonnen først lige er startet

På forhånd tak.

Efterårshilsener,
Hanne i Glostrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-05 08:29

On Sat, 15 Oct 2005 23:33:11 +0200, "Hanne Bech-Jensen"
<solsort_dk12@34hotmail.com> wrote:

> [...]
>for lige at kunne nyde dem et par ekstra uger. Det kan jeg altså godt
>anbefale... jeg prøvede det for første gang sidste år.

Jeg nåede også lige ud i går aftes sent og smed en gammel skjorte over
et par krukker med pelargonier. Heldigt, for der har da været en del
frost i nat, men det ser indtil videre ud til at planterne klarede det.

>Men som sagt kunne jeg godt tænke mig at spørge Jer erfarne om hvor sent I
>planter og flytter derude? Er der noget med at rødderne skal bruge et stykke
>tid med nogenlunde varme til at etablere sig bagefter?

Det vil være optimalt hvis de lige kan få nogle uger hvor i hvert fald
jorden er lun, så rødderne kan få fat.

>Jeg syntes at jeg mistede lidt for mange nye ting sidste vinter. Men vinter
>og forår var vist også temmelig tørre, og jeg har altså ikke vænnet mig til
>tanken om at man skal vande om vinteren!

Foråret var ekstremt tørt og vinteren var heller ikke våd som den plejer
- vi havde jo sne og frost i en lang periode. Det kan meget vel være det
som har taget livet af dine planter.

>Med mit spørgsmål tænker jeg mest på stauder og lignende planter. Jeg ved
>godt at plante-buske-og-træer-sæsonnen først lige er startet

Vi var på arbejdet ude at plante en forhave til sidst i november måned -
vi måtte banke os gennem 5-10 cm frosset jord for at få det sat. Det var
både stauder og buske. Kunden kom i starten af sommeren og sagde det
hele groede fint.

Men holder du dig til at plante i oktober, så er der normalt ingen
problemer - heller ikke med stauder. Men hvis du deler stauderne, så
tror jeg man skal passe på ikke at få delt dem ud i for små stykker - en
lille stykke af en staude tager hurtigere/nemmere skade af tørke eller
vand, end et større stykke går.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 20-10-05 12:34

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> - vi havde jo sne og frost i en lang periode. Det kan meget vel være det
> som har taget livet af dine planter.<<

Ja, det er også den fornemmelse jeg selv havde. Men man bliver jo lidt
usikker når man stadig er lidt 'grøn'

> [...]
> tror jeg man skal passe på ikke at få delt dem ud i for små stykker - en
> lille stykke af en staude tager hurtigere/nemmere skade af tørke eller

Tusind tak for din hurtige hjælp, som sædvanlig

Jeg vil holde mig til det med oktober... det virker på en eller anden måde
logisk.
Og så må jeg vænne mig til måske at smutte lidt rundt med vandkanden om
vinteren også.

Mange hilsener,
Hanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-05 20:26

On Thu, 20 Oct 2005 13:33:57 +0200, "Hanne Bech-Jensen"

>Ja, det er også den fornemmelse jeg selv havde. Men man bliver jo lidt
>usikker når man stadig er lidt 'grøn'

Så længe man husker at holde øje med hvad der sker med planterne når man
nu gør sådan og sådan, så lærer man en del hen ad vejen. Erfaring er en
god ting når det er havearbejde

>Tusind tak for din hurtige hjælp, som sædvanlig

Velbekom.
> [...]
>logisk.
>Og så må jeg vænne mig til måske at smutte lidt rundt med vandkanden om

Det er især i februar/marts måned det kan blive nødvendigt. En normal
vinter skifter meget mellem frost og tø, sne og regn. Men kommer der
lange perioder uden nedbør, men med høj sol og frost, så er det en god
ide at vande lidt så snart frosten er af jorden igen. Selv om det kan
virke mærkeligt at vande på den tid af året. (Gælder mest nyplantninger
og planter i krukker/potter)

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm