Hybenbuske og æbletræer
Fra : Iben Holst

Dato : 15-10-05 16:52

- vi har en række af slagsen som afgrænser vor have ud til fortovet.
Vi vil gerne have dem klippet "i bund" så de kan gro mere ned fra og
få mere dække fra jorden, men er det noget vi skal vente med til
det begynder at lune i luften igen på den anden side af nytår, eller
kan vi gøre det her i løbet af efteråret ?

Vores æbletræer rager længere op end vi kan nå med stige o.a.
- og dertil vil jeg også gerne vide om vi må beskære nu eller vi
skal vente?

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-10-05 19:52

On Sat, 15 Oct 2005 17:52:14 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

> [...]
>det begynder at lune i luften igen på den anden side af nytår, eller
>kan vi gøre det her i løbet af efteråret ?

Der sker ikke noget ved at gøre det nu - men bare det sker inden foråret
når planterne igen begynder at gro, så er det fint.

>Vores æbletræer rager længere op end vi kan nå med stige o.a.
>- og dertil vil jeg også gerne vide om vi må beskære nu eller vi
>skal vente?

"nu" er altid et godt tidspunkt at beskære på
I gamle dage beskar man æbler om vinteren, nu siger hører man mange
steder at det er bedst at beskære om sommeren når træerne er i vækst og
dermed hurtigere kan lukke sårene.

I praksis betyder det ikke ret meget, kun med nogle bestemte typer
træer, birk og ahorn f.eks. Men langt de fleste ting kan man beskære når
man har tid.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-10-05 23:19

On Sat, 15 Oct 2005 20:52:10 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

> I praksis betyder det ikke ret meget, kun med nogle bestemte typer
> træer, birk og ahorn f.eks. Men langt de fleste ting kan man beskære når
> man har tid.

Hvornår skal man beskære en (hænge)birk?
Jeg har en gren der hænger ind over huset jeg gerne vil have væk.
--
MVH
osv...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-05 08:21

On Sun, 16 Oct 2005 00:19:28 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is>
wrote:

>Hvornår skal man beskære en (hænge)birk?
>Jeg har en gren der hænger ind over huset jeg gerne vil have væk.

Om sommeren - juli - august måned er vist bedst.
Hvis man beskærer birk om foråret, så bløder de.

Men jeg vil skyde på du kan beskære den til helt hen omkring sidst i
december uden problemer.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-10-05 10:04

On Sun, 16 Oct 2005 09:21:11 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

> Om sommeren - juli - august måned er vist bedst.
> Hvis man beskærer birk om foråret, så bløder de.
>
> Men jeg vil skyde på du kan beskære den til helt hen omkring sidst i
> december uden problemer.

Ok, så får den saven en af de nærmeste dage.
Tak for svaret.
--
MVH
osv...