Afdækning af planter?
Fra : Puk

Dato : 15-10-05 16:20

Hej alle

Nu har vores meteologer jo lige så forsigtigt været inde på, at vi
efterhånden snart vil kunne få noget nattefrost. Jeg tænker derfor, om det
måske snart er tid til at begynde at dække nogle planter i haven.

Da vi har haft så flot vejr her i starten af efteråret, så er der faktisk en
del af mine planter, som stadig står ret flot, så jeg tænkte, at jeg måske
blot skulle lægge en form for tildækning nederst rundt om planterne.

Men hvad bruger i andre som tildækning?

Jeg har desværre ingen grantræer, som jeg lige kan snuppe lidt gran fra, så
jeg må ud og købe noget. Men er gran det bedste (det er da i hvert fald
lidt mere pynteligt en bobleplast)? Hvad med halm?

Jeg forestiller mig, at det måske er billigst at tage ud på en af de
nærliggende gårde og høre om jeg kan købe et par halmballer. Så kunne jeg
binde nogle mindre neg og bundter, som jeg så kunne pakke diverse planter
ind i, for at give dem de bedste muligheder vinteren over. Men vil det du?

Alle gode ideer modtages med kyshånd.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-10-05 19:49

On Sat, 15 Oct 2005 17:20:29 +0200, "Puk" <walnut@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ind i, for at give dem de bedste muligheder vinteren over. Men vil det du?

Hvilke planter vil du dække?

Hvis det er flerårige haveplanter, så er det især toppen som bør
beskyttes - især mod sol og blæst, som kan udtørre grenene. Men denne
udtørring sker først for alvor i februar/marts måned, når der kan være
frost men samtidig efterhånden en del timers solskin hver dag. Så det er
tidligt nok at dække når juletræet ryger ud af stuen igen. Så kan man
også tit få venner og bekendtes aflagte juletræer

Halm er ikke så godt igen til at dække for sol og vind - det bliver lidt
for tæt og kan suge vand så man risikeret at planten tager skade. Er det
derimod lidt sarte stauder elller grøntsager som porrer og gulerødder
der skal beskyttes ude i haven, så er halm fint.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm