Galvaniseret hegn
Fra : mg

Dato : 15-10-05 12:59

Hej

Har en beton mur, som danner skel mellem grunden og fortovet, grunden lægger
hvor der er højest ca 80 cm under tærræen,
muren er i dårlig tilstand og hælder lidt ind mod grunden (sikkert pågrund
af tryk fra biler osv,
så har besluttet at udføre en ny beton mur en gang for alle,
Er lidt i tvivl om udførelsen ?
Grave ned i frostfri dybde og ellers opføre den i fundablokke, med pudsning
til følge ? eller
lave forskalling (formentligt et stort arbejde) og støbe i beton, ?
nogen der har erfaringer med så tung en opgave ?

Der skal så også udføres et hegn, som på en eller anden måde støbes ned i
betonen, hels galvaniseret :
Er der nogen regler omkring denne handling ( tænker på i forhold til det er
ud mod offentlig vej ) højder afstand max/ min mellem eventuelle
vandrette/lodrette jern

MVH

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-10-05 11:41

On Sat, 15 Oct 2005 13:59:13 +0200, "mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>hvor der er højest ca 80 cm under tærræen,
>muren er i dårlig tilstand og hælder lidt ind mod grunden (sikkert pågrund
Hvis intet andet holder den tilbage, vil den med tiden komme til at
hælde ind mod grunden. Hvad der kunne holde den tilbage er:

* Muren er stiv i hele sin lodrette udstrækning, så jordtrykket
nederst opstemmer jordtrykket fra vejen. Dette forhindrer ikke
udskridning men forsinker det. Kræver armering så muren ikke knækkes.

* Armeret vanger og fod, der hvor vejen når befinder sig, så muren
bliver en del af vejens konstruktion.

*Armering der forstærker murens stivhed på langs, sammenholdt med
punktvis modhold i form af endemure mm. indefra. Kan ikke laves vha.
fundablokke.
>så har besluttet at udføre en ny beton mur en gang for alle,
>Er lidt i tvivl om udførelsen ?
>Grave ned i frostfri dybde og ellers opføre den i fundablokke, med pudsning
>til følge ? eller
Murermesterløsningen er sikkert god nok, Armering (8 eller 10mm), så
muren ikke kan knækkes af trykket fra vejen, og specielt i overgangen
fra ren beton til fundablokke.
>lave forskalling (formentligt et stort arbejde) og støbe i beton, ?
>nogen der har erfaringer med så tung en opgave ?
Har arbejdet med jord og beton. Ensidig forskalling er ikke det
letteste. Kræver der er noget der holder formen.
Det letteste, er at leje forme hos, f.eks http://www.peri.dk
Det er mulighed for at armere, som kan gøre en sådan mur meget
stærkere end en fundablok mur. Der skal
>Der skal så også udføres et hegn, som på en eller anden måde støbes ned i
>betonen, hels galvaniseret :
Det skal jo blot fastholdes vha. træ eller lign. før udstøbning. Er
der en fundablokvæg i vejen kan den fjernes med diamantskive.
>Er der nogen regler omkring denne handling ( tænker på i forhold til det er
>ud mod offentlig vej ) højder afstand max/ min mellem eventuelle
>vandrette/lodrette jern
Du kommer ikke uden om teknisk forvaltning, bla. tror jeg,grundet
nedskridningsfare ved fjernelse af gammel mur.
>MVH

Til slut:
Hvis murens eneste færdige lodrette modhold, er den del af murens som
befinder sig i jorden, ville jeg give den en hældning den anden vej,
og overveje at lave det så den hældning den har om 30år ikke ødelægger
noget.
Ved armering skal der (igen på lang sigt) tænkes på stående fugt. Jeg
er her nede i hvad mange håndværkere ville kalde teoretiske
beditesser. Kan takles på 2 måder (og gerne begge samtidigt)

1) Betontype aggressiv dækker over at den er tæt ved stående vandtryk.
Det er tilslagsmaterialet (grus og sten) som er af den rette
beskaffenhed. Man kan købe beton færdigblandet leveret med roterbil,
eller købe tilslagsmaterialet fra en betonfabrik (og ikke støbemix fra
vognmand eller grusgrav)
Ved udstøbning skal der anvendes stavvibrator og alt jern skal have et
dæklag på mindst 3cm

2) Der sørges for at muren ikke er stående våd. Dobbelt lagt plastik
af den tykke slags (0,15mm) i hullet i jorden, og flammingoplader bag
fundablokkenes sider mod vej. Desuden smøring af disse sider med et
produkt hvis navn jeg har glemt og lige spørger efter her i gruppen.

--
Mvh Benny Andersen