Skifertag med/uden asbest
Fra : Mikael Knudsen

Dato : 13-10-05 17:49

Hvordan finder man ud af om ens eternit-skifertag indholder asbest,
da det skal rengøres og have skiferolie.

Mvh
Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 23:58

Den Thu, 13 Oct 2005 18:49:27 +0200, "Mikael Knudsen"
<Fuck@spammer's.d> skrev:

>Hvordan finder man ud af om ens eternit-skifertag indholder asbest,
>da det skal rengøres og have skiferolie.

Skiferolie, er det ikke noget man bruger til rigtig skifer?

Eternitplader kan med held afrenses og males hvis de ikke er for møre.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Menu: A list of dishes which the restaurant has just run out of.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-10-05 13:32

Mikael Knudsen wrote:
> Hvordan finder man ud af om ens eternit-skifertag indholder asbest,
> da det skal rengøres og have skiferolie.

Alderen er ret afgørende. Men eftersom der ikke er den store tvivl om
at vores tag fra 1956 er med asbest, har jeg ikke sat mig ind i
hvornår man gik over til andre materialer.

Ebbe

Fra : Bo Velschow

Dato : 15-10-05 18:35

"Mikael Knudsen" <Fuck@spammer's.d> skrev i en meddelelse
> Hvordan finder man ud af om ens eternit-skifertag indholder asbest,
> da det skal rengøres og have skiferolie.

Søgning på Google (på "skifer eternit asbest") gav bl.a. flg. hit:
http://www.brondby.dk/Hovedmenu/Miljo/Affald/Asbest/Eternitplader.aspx
- så hvis taget er fra før 1984, er det med (næsten) sikkerhed med asbest,
og er der fra efter 1988, er det med (næsten) sikkerhed uden asbest - men
hvad dælen vil du med skiferolie?? Blot nysgerrig; har aldrig hørt om, at
man med fordel kunne bruge dette til skiferternit (husk på, at skifterternit
_intet_ - på nær en udseendemæssig lighed - har med rigtigt skifer at gøre).

Lige et godt råd: Hvis taget indeholder asbest, så _lad være_ med at gå i
gang med højtryksrenseren selv. Naboerne bliver så sure, og du bliver ked af
det, når du skal betale for, at den øverste halve meter af alle naboernes
haver skal graves væk (og deponeres som giftigt affald), og haverne derefter
(stadig på din regning) skal nyanlægges.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge