Den rette fremgangsmåde?
Fra : Mogens

Dato : 09-10-05 03:27

Slibning af trægulv og maling af vægge mm. - hvad gør man først?
Umiddelbart ville jeg mene, at gulvet slippes til sidst...

Mvh
Mogens

Fra : JJ

Dato : 09-10-05 07:25

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote in message

> Slibning af trægulv og maling af vægge mm. - hvad gør man først?
> Umiddelbart ville jeg mene, at gulvet slippes til sidst...
>
> Mvh
> Mogens

Jeg ville slibe gulvet først, da man kan komme til at skramme vægene når man
sliber.
JJ

Fra : Nette

Dato : 09-10-05 07:36

"Mogens" skrev

> Slibning af trægulv og maling af vægge mm. - hvad gør man først?
> Umiddelbart ville jeg mene, at gulvet slippes til sidst...

Det er i hvert fald sådan vi har gjort det.... Ville ikke risikere noget med
malerpletter eller små stink på gulvet efter det var ordnet. Maleren mente
også det var sådan det skulle være.

Nette

Fra : Tina Christiansen

Dato : 09-10-05 09:12

> "Mogens" skrev
>

> Slibning af trægulv og maling af vægge mm. - hvad gør man først?
> Umiddelbart ville jeg mene, at gulvet slippes til sidst...

Vi har lige haft samme projekt. vi lyttede til maleren og sleb gulvet til
sidst - til stor fortrydelse!!!! gulvsliberen som gulvmanden brugte havde
ingen støvsuger, så der var støv overalt på vægge og paneler. gulvmanden kom
også til at ramme væggen så der kom mærker på denne og vi skulle male nogle
steder om igen.

Jeg ville derfor helt sikkert vælge at slibe gulvet først og derefter male.
Det er altså noget nemmere at dække gulvet af, end at skulle male om!

Tina

Fra : Mogens

Dato : 09-10-05 15:34

On Sun, 9 Oct 2005 10:11:56 +0200, "Tina Christiansen"
<tinachr@mail.dkFJERN> wrote:

> [...]
>Jeg ville derfor helt sikkert vælge at slibe gulvet først og derefter male.
>Det er altså noget nemmere at dække gulvet af, end at skulle male om!

Vi kunne vælge at male loftet -> slibe gulvet -> male resten?

Mvh
Mogens

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-10-05 21:45

Mogens wrote:

> Vi kunne vælge at male loftet -> slibe gulvet -> male resten?

Da jeg købte min nuværende bolig skulle jeg også have slebet gulve på 1.
salen (det var rå fyrtræsplanke gulv) samt malet alle vægge (dog ikke
loftet). Jeg valgte at få slebet og lakeret gulvene før jeg gik i krig
med malingen. Jeg købte en rulle afdækningspapir og dækkede hele gulvet
af, det gjorde det så meget nemmere at male, da bekymringen om gulvet
kunne holdes på et minimum. Desuden tror jeg et 'træt' trægulv er mere
tilbøjelig til at suge maling til sig i tilfælde af spild, hvorimod et
lakeret/olieret trægulv måske er nemmere at tørre pletter af inden det
tørrer (var min erfaring med resten af rummene i huset hvor gulvet i
forvejen var lakeret). Plastik mener jeg IMO er noget bras af afdække
med, det går istykker eller vil ikke blive liggende på gulvet, hvorimod
papir er så meget nemmere at have med at gøre. 50kvm (1 rulle á 1m
bredde) kostede vist 30kr eller lign. hos maleren.

Thomas

Fra : Nette

Dato : 09-10-05 17:53

"Tina Christiansen"skrev

> Vi har lige haft samme projekt. vi lyttede til maleren og sleb gulvet til
> sidst - til stor fortrydelse!!!! gulvsliberen som gulvmanden brugte havde
> ingen støvsuger, så der var støv overalt på vægge og paneler.

Det er ti gange nemmere at fjerne end malerstink og pletter på et gulv.
Uanset om man har en pose på gulvsliberen , er min erfainrg, at det stadig
kan støve. Ingen gulvafhøvling er 100% støvfrit.

>gulvmanden kom
> også til at ramme væggen så der kom mærker på denne og vi skulle male
nogle
> steder om igen.

Jeg har til dags dato ikke kunnet undgå at ramme gulvet, når jeg maler.
Heller ikke selvom jeg sætter plastik godt fast med malertape. Mine gulve
har altid set frygtelige ud efter malerarbejde. Jeg vil derfor hellere male
en lille ridse på væggen efter end jeg vil fjerne en million stink og
pletter fra et nyslebet gulv.

Nette

Fra : JJ

Dato : 09-10-05 18:14

> [...]
> male
> en lille ridse på væggen efter end jeg vil fjerne en million stink og

Så er det hvis et kursus i at male, som du skal ønske dig. :)

JJ

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-10-05 23:11

Nette wrote:

> Jeg har til dags dato ikke kunnet undgå at ramme gulvet, når jeg
> maler.

Jeg gad godt se den maler, der kunne slippe af sted med den undskyldning,
når fruens kostbare ægte tæppe er blevet plettet af maling.

Man skal selvfølgelig sørge for ordentlig afdækning af gulvet, når loft,
vægge, radiatorer og træværk skal males. Og gulvet skal slibes før det andet
arbejde udføres.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Nette

Dato : 11-10-05 09:16

"Erik Ginnerskov" skrev

> Jeg gad godt se den maler, der kunne slippe af sted med den undskyldning,
> når fruens kostbare ægte tæppe er blevet plettet af maling.

Jeps, men nu er jeg heller ikke maler, og jeg har ikke al den tid, som en
maler har til at male. ( Ikke sagt for at genere malere, men når jeg skal
f.eks. skal male vores stue, har jeg max een dag til det, ellers skal jeg
flytte hele familien ud af huset imens).
Jeg har lettere ved at undgå at ramme en væg med en maskine end at undgå at
ramme plastikken med stænk. For uanset hvor godt jeg sætter plastikken fast,
så bliver det trukket fra igen når jeg har gået hen over det nogle gange
eller flytter stigen. Og med mindre jeg ville bruge lang tid på at ligge og
sætte plastikken på igen og igen, så kan der nemt ske uheld.

Og derfor har jeg utallige gange, både her og hvor jeg boede før, først
ordnet gulvet til sidst. - Uden at ramme væggen.
Mon man så kan antage, at jeg er dygtigere end en gulvmand? *B*

Nette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-10-05 00:52

Nette wrote:

> Jeps, men nu er jeg heller ikke maler, og jeg har ikke al den tid,
> som en maler har til at male.

Nu er det da ikke fordi en maler har tid til at gå og nusse om det på samme
måde som en GDS'er. Maleren skulle gerne leve af det.

> Jeg har lettere ved at undgå at ramme en væg med en maskine end at
> undgå at ramme plastikken med stænk. For uanset hvor godt jeg sætter
> plastikken fast,

Du skal ikke bruge plastik, det bliver ikke liggende. Du skal købe en rulle
gulvpap - noget tykt gråt papir i 1 meter brede ruller. Læg banerne med et
lille overlæg og fikser banerne i forhold til hinanden med malertape.

Det tager kun et øjeblik at lægge ud og det ligger stabilt, til du er færdig
med at male.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Nette

Dato : 12-10-05 19:23

"Erik Ginnerskov" skrev

> Nu er det da ikke fordi en maler har tid til at gå og nusse om det på
samme
> måde som en GDS'er. Maleren skulle gerne leve af det.

Nææ, men de malere jeg har indhentet tilbud hos skulle bruge tre dage til
vægge inkl. paneler, hvis jeg selv havde vasket ned inden de kom. Jeg selv
klarede jobbet på een dag inkl. flytning af møbler, så der er da forskel.

> [...]
> lille overlæg og fikser banerne i forhold til hinanden med malertape.
>
> Det tager kun et øjeblik at lægge ud og det ligger stabilt, til du er

Det vil jeg da prøve næste gang. Tak for tippet.

Nette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-05 22:41

Nette wrote:

> Nææ, men de malere jeg har indhentet tilbud hos skulle bruge tre dage
> til vægge inkl. paneler,

Nok ikke tre fulde arbejdsdage. Men de har været nødt til at komme tre dage,
fordi de på træværket skal spartle, mellemstryge og færdigbehandle. Det skal
også have tørretid ind imellem.

> Jeg selv klarede jobbet på een dag inkl. flytning af møbler, så der
> er da forskel.

Du har nok skippet de to første operationer på træværket. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Nette

Dato : 16-10-05 14:30

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
skal
> også have tørretid ind imellem.

> Du har nok skippet de to første operationer på træværket. ;)

Nej, bestemt ikke! Jeg har overholdt tørretiderne, har malet over to gange,
nogle gange tre. Imens noget tørre, kan man sagtens male noget andet. Og man
starter selvfølgelig med det, der tager længst tid at blive færdig med. Det
kan sagtens struktureres således man kan nå rigtig meget og man kan sagtens
strække sig selv til at stresse rundt med sådan noget i en dags tid.

Sagen er at jeg har en tidsfrist, der er strammere end en malers. Her går
der ikke så meget som en halv times for lang tid, inden der bliver
slebet/malet over også videre. Når man kan stoppe kl. 24 om aftenen og gå i
gang igen kl. 7.00 næste morgen, så kan man virkelig nå meget på et døgn.
Specielt med en gulerod som at spare pengene det ville koste at sende
familien på hotel under arbejdet.

Nette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-05 21:29

Nette wrote:

> Nej, bestemt ikke! Jeg har overholdt tørretiderne, har malet over to
> gange, nogle gange tre.

Hvis du har nået tre behandlinger samme dag, har du altså ikke overholdt
tørretiden. Du får måske ikke problemer af den grund, det vil tiden vise.

Men hvis en maler skal kunne yde garanti på sit arbejde, er han nødt til at
gøre det korrekt. Får han for mange garantireparationer, kan han ikke leve
af sit fag.

> Når man kan stoppe kl. 24 om aftenen
> og gå i gang igen kl. 7.00 næste morgen,

De arbejdstider kan du naturligvis ikke pålægge en maler. Han går hjem efter
de sædvanlige 7½ times arbejde. Ellers vil han have overtidsbetaling, og det
vil mester nok ikke betale.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Nette

Dato : 16-10-05 22:02

"Erik Ginnerskov" skrev

> Hvis du har nået tre behandlinger samme dag, har du altså ikke overholdt
> tørretiden. Du får måske ikke problemer af den grund, det vil tiden vise.

Jeg kan godt nå det, på den tid, det tager jo. Jeg følger brugsanvisningerne
på div. bøtter. Men jeg bruger ikke lige fra 7.00 til 17.00. Jeg går i gang
aftenen før, når ungerne er puttet.

> [...]
efter
> de sædvanlige 7½ times arbejde. Ellers vil han have overtidsbetaling, og

Det er jo netop det, jeg startede ud med at sige.

Nette

Fra : Max

Dato : 15-10-05 16:53

Hej

> [...]
> gulvpap - noget tykt gråt papir i 1 meter brede ruller. Læg banerne med et
> lille overlæg og fikser banerne i forhold til hinanden med malertape.

Kan kun anbefale den grå karton, jeg bruger de også udenfor når jeg
maler hus, og så har det en ekstra fordel i forhold til plasten, alle
malerklatterne falder ikke af når man ruller det sammen, de bliver
hængene på kartonen.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 09-10-05 09:36

Hej Mogens

> Umiddelbart ville jeg mene, at gulvet slippes til sidst...

Man laver det der sviner først, dækker af, og maler.

Mvh Max