Gipsplader vådrum?
Fra : Lars

Dato : 08-10-05 17:02

Hej!

Har lige et spørgsmål

Da jeg skal til at lave nyt badeværelse, er jeg nu nået til gipsplader, jeg
havde affundet mig med at der skulle to lag til, men stødte så på den her
side da jeg ledte efter en god pris!

http://www.olt.dk/Katalog/Gips/Gipsplader.htm

De sælger en gipsplde der er 15 mm tyk, og der står et lag så er nok, er det
sandt? Jeg har ledt til enden af internettet ude at finde nogen
dokumentation herfor, nok mest fordi jeg altid støder på byggereglementer
fra danogips' Hjemmeside!

Nogen der kender reglerne?

På forhånd tak,

Lars

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-10-05 17:16

On Sat, 08 Oct 2005 18:01:52 +0200, Lars wrote:

> De sælger en gipsplde der er 15 mm tyk, og der står et lag så er nok, er det
> sandt?

Nok til hvad?
--
MVH
osv...

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-05 19:18

"Lars" <larsloeth@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sandt? Jeg har ledt til enden af internettet ude at finde nogen
> dokumentation herfor, nok mest fordi jeg altid støder på byggereglementer

Hej Lars

Jeg har lige stået i samme situation og valgte at ringe til Danogips for at
finde svar.
Ifølge den filinke mand jeg snakkede med hos Danogips skal du bruge 2 plader
i tykkelsen 13 mm hvis du vælger dem der hedder "vådrumsgipsplader".
Vælger du derimod den 15 mm plade der hedder "Fiberglasplade til vådrum" er
1 lag nok.
Jeg valgte 2 lag med 13 mm fordi dampspærren så kan lægges imellem pladerne.
Så min konstruktion endte med 75 mm bats, 1. lag vådrumsgipsplader, 0,40 mm
dampspærre, 2. lag vådrumsgipsplader, glasvæv og til sidst vådrumsmaling.
Godt nok er min væg en ydervæg som ligger under jordniveau, men det burde
ikke give nogen forskel.
Jeg har efterfølgende snakket med flere fagfolk som siger at den bedste
konstruktion er den jeg har lavet.

Rigtig god fornøjelse med arbejdet.

MVH
Lars Hansen

Fra : Lars

Dato : 09-10-05 18:44

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke give nogen forskel.
> Jeg har efterfølgende snakket med flere fagfolk som siger at den bedste

Tak for svaret, jeg tror jeg vælger samme løsning som dig. Mest pga. at der
skal klinker på i brusenichen, og jeg tror ikke en 15mm gipsvæg er stabil
nok! Måske der er andre der erfaring med det?

Lars

Fra : Torben

Dato : 12-10-05 12:48

> [...]
> der skal klinker på i brusenichen, og jeg tror ikke en 15mm gipsvæg er
> stabil nok! Måske der er andre der erfaring med det?

Mit tidligere badeværelse var med 1 lag 15mm. herpå fliser, det virkede
fint....

Mvh. Torben

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 10-10-05 23:33

Lars skrev:

> [...]
> skal klinker på i brusenichen, og jeg tror ikke en 15mm gipsvæg er stabil
> nok! Måske der er andre der erfaring med det?

Hej Lars !

Jeg valgte også 2 lag vådrumsgips fremfor 1 lag fibergips. Jeg vil
anbefale dig at bruge stålreglar. Jeg vil desuden anbefale dig at
droppe evt dampspærre i konstruktionen da slutbehandling dvs
fugtspærre,vådrumsmembran og fliser udgør en dampspærre.

mvh
carsten

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 10-10-05 23:55

xygenial@yahoo.dk skrev:

> Jeg vil
> anbefale dig at bruge stålreglar.

Det er da et krav, ikke en anbefaling når det er vådrum.

--
Niels

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 11-10-05 22:48

Niels Elgaard Larsen skrev:

> Det er da et krav, ikke en anbefaling når det er vådrum.
>
> --
> Niels

Hej Niels !

Jeg tror faktisk ikke det er et lovkrav. Her du set det skrevet i
bygningsreglementet !? At det er fornuftigt er en anden sag.

Carsten