restaurering af vinduer
Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-10-05 18:49

Hej!

Jeg er ved at give nogle gamle (omkring 70 år) vinduer en overhaling.
Vinduesrammerne er afmonteret og kit, glas samt maling er fjernet.
Rammerne var lettere medtaget, så de har udvendigt fået en gang Gori 22/7.

Spørgsmålet er, om jeg kan komme kit direkte på Gori 22/7 (som også er
malet i kitfalsen) eller om der skal træbeskyttelse eller shellak på først?

/Michael

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-10-05 19:14

Michael Kristensen skrev:

> Jeg er ved at give nogle gamle (omkring 70 år) vinduer en overhaling.
> Vinduesrammerne er afmonteret og kit, glas samt maling er fjernet.
> Rammerne var lettere medtaget, så de har udvendigt fået en gang Gori 22/7.

Jeg synes, det er fint, at du gider at gøre en masse ud af at sætte
så gamle vinduer i stand. Jeg vil derfor anbefale dig at købe eller
låne på biblioteket: Politikens bog "Gør det selv - gamle vinduer".
Denne bog er virkelig god:
http://kortlink.dk/23xz

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 17:56

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> så gamle vinduer i stand. Jeg vil derfor anbefale dig at købe eller
> låne på biblioteket: Politikens bog "Gør det selv - gamle vinduer".

Så er den altså heller ikke bedre. Hans anvisninger på hvordan man laver
"udstemninger" med overfræseren har meget tidskrævende opstillinger. Hvis
ens tommelfingre sidder rigtigt er det 10 gange hurtigere at skære alt til i
en skærekasse fremstillet til formålet. Ligeledes er der ingen anvisninger
på fremstilling af dyvler. Det er en skam, fordi løsningen er enkel og ville
have klædt bogen.

Jeg har lige været 7 vinduer igennem med en alder på mellem 100- 200 år.
Ret sjovt arbejde. Der skulle både luses lodposter, skiftes tværposte,
skiftes falsnakker, laves nye tappe i rammerne og 22 hamborghængsler skulle
sættes i stand. Jo længere jeg kom i processen jo mere fik maskinværktøjet
lov at samle støv, især overfræseren.

Bygningskulturelst Råd har en bogserie om vinduer til foræringspris. Blandt
andet er der en undersøgelse fra DTU af forskellige vinduestypers
isoleringsevne. Vinduesfabrikanterne burde i spældet. Det eneste punkt hvor
moderne vinduer er bedre, er selve rammetræets isolationsevne. Det er højere
på moderne rammer da træet er mere porøst Ellers er det så som så med
hvad man får for pengene.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-05 22:18

"Michael Kristensen" <news_0@caffrey.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er, om jeg kan komme kit direkte på Gori 22/7 (som også er
> malet i kitfalsen) eller om der skal træbeskyttelse eller shellak på

Hvad end du gør så lad være med at bruge træbeskyttelse, brug en god
linoliemaling. Det er helt sikkert det vinduet er blevet behandlet med fra
starten og det har vist sig at det også er det bedste, til gamle vinduer.
Hvis dine vinduer er lavet efter den "gamle" metode er de sikkert lavet af
spejlskåret kernetræ, og så er linolieprodukter det bedste. Der er eksempler
på vinduer der holder i 200-250 år med den rette behandling.
Hvorfor ikke stole på dem der lavede det i sin tid? Det har jo holdt i mange
år så noget må de have gjort rigtigt. Træbeskyttelse er sikkert fint til nyt
træ, men til gamle konstruktioner foretrækker jeg de gamle metoder til
vedligeholdelse.
Og lad mig så lige til sidst sige: Hatten af for en der går op i at bevare
det gamle håndværk. Jeg bor selv i et 100 år gammelt hus hvor kun 4 af de
gamle vinduesfag har overlevet, men jeg passer godt på dem!

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : John Vedsegaard

Dato : 06-10-05 18:44

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
newsX0f.409$j92.97@news.get2net.dk...
> [...]
> spejlskåret kernetræ, og så er linolieprodukter det bedste. Der er
> eksempler på vinduer der holder i 200-250 år med den rette behandling.

Man skal dog være opmærksom på at linoliemaling IKKE er det samme som den
gang!
Forskellen er først og fremmest at det ikke mere er lovligt at bruge bly
(blyhvidt) i maling mere.
Bly var det bedste til at fylde vindridser ud, DERFOR holdt linolie meget
længere tid.

Ikke fordi jeg ikke anbefaler linolie, men træerne gror ikke ind i himlen.

Vedligeholder man sine linoliebehandlede vinduer ved at gennemgå den hvert
eller hvert andet år og reparerer alle steder hvor malingen har åbnet sig
ind til træet vil linoliemalingen holde meget længe, men regn ikke med mere
end højst 20 år.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-10-05 02:57

> [...]
>
> Spørgsmålet er, om jeg kan komme kit direkte på Gori 22/7 (som også er
> malet i kitfalsen) eller om der skal træbeskyttelse eller shellak på

Tillykke - du bliver enormt glad for at beholde dine gamle vinduer. Både nu
og her, hvor de både er smukke og gode - men også om 15 år, når naboens nye
termoruder er klar til udskiftning og du stadig har vinduer i 50 år til

Jeg ville anbefale dig at bruge linoliemaling med fungicid i stedet for Gori
træbeskyttelse.

Du kan også se på Raadvad Centrets boghandel hvor du både kan bestille
anvisningsblade til bygningsrestaurering, fagblade og gør-det-selv
litteratur. Jeg vil anbefale dig:

Bedre vinduer - en vejledning for bygningsejere
Gode råd om vinduer i ældre bygninger ISBN 87-90915-19-4
Gør det selv gamle vinduer ISBN: 87-567-6935-0
Total istandsættelse af vinduer af træ efter Raadvad-metoden ISBN
9788790915216
Nænsom istandsættelse af vinduer med linoliemaling ISBN 9788790915223
Maling med traditionelle malingstyper på udvendigt træ ISBN 87-90915-12-7

Samt forskningsrapporten: Vinduers varmetab - forskningsrapport ISBN
87-90915-17-8, når du skal forklare din omgangskreds hvorfor du mener at en
restaurering er umagen værd - og føre bevis for, at dine vinduer bliver
ligeså isolerende som en ny lavenergirude.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Michael Kristensen

Dato : 10-10-05 19:25

Gainsbourg wrote:

> [...]
> termoruder er klar til udskiftning og du stadig har vinduer i 50 år til

Tak til alle for spændende input.

Da jeg fjernede malingen (det der var tilbage), kom der flere farver
frem. Den oprindelige (1937-) maling var henad turkis, sidenhen (80'erne
vil jeg gætte på) har vinduerne været malet hvide.
Den hvide maling boblede voldsomt op når den blev udsat for en
varmepistol, den turkise var nærmest ligeglad.

Jeg er ikke sikker på, at den hvide maling er linolie-baseret. Kan der
males med linolie-maling på træ der tidligere har været behandlet med
f.eks. olie-baseret maling?

/Michael

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-10-05 21:55

> [...]
>
> Jeg er ikke sikker på, at den hvide maling er linolie-baseret. Kan der
> males med linolie-maling på træ der tidligere har været behandlet med

Ja det kan der godt.