Krydsfinerplade som bordplade?
Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 16:20

Hej med jer,

Er der nogen dårlige ting ved at benytte en krydsfinerplade som bordplade?

Den skal sidde på en væg med de store metal knægte som underlag, altså ingen
skabe under den.

Vi skal bruge den som arbejdsbord hvor vores børn kan tegne, til vores PC og
symaskine olign.

Nogen betænkeligheder ved det?

Den kan vel slibes så den bliver blød som en barnenumse eller hvad?

På forhånd tak

Bo

Fra : anders majland

Dato : 04-10-05 17:30

> Vi skal bruge den som arbejdsbord hvor vores børn kan tegne, til
> vores PC og symaskine olign.
>
> Nogen betænkeligheder ved det?

Nope - men køb en vandfast hvis den ikke males eller lakeres.

> Den kan vel slibes så den bliver blød som en barnenumse eller hvad?

Overvejet at male den efter slibning og evt sætte en liste på kanten (det
sidste vil gøre meget for finishen, f.eks en i bøg eller andet halvhårdt
træ)

Men jeg tror ikke det er meget billigere end at købe en bøgebordplade eller
lign. Tror det var silvan der i denne uge havde nogen i 80cm dybde i
reklamen.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 17:55

> Nope - men køb en vandfast hvis den ikke males eller lakeres.

Ok

> Overvejet at male den efter slibning og evt sætte en liste på kanten (det
> sidste vil gøre meget for finishen, f.eks en i bøg eller andet halvhårdt
> træ)

nej, den skal helt se naturlig ud og lidt rå. Kan den ikke holde i kanten?

> Men jeg tror ikke det er meget billigere end at købe en bøgebordplade
> eller lign. Tror det var silvan der i denne uge havde nogen i 80cm dybde i
> reklamen.
Det er ikke pga. en evt. besparelse men pga. looket!

Tak for hjælpen

Bo

Fra : Q

Dato : 04-10-05 19:51

"EJSMB" <ejsmb(snabelA).dk> skrev i en meddelelse

> nej, den skal helt se naturlig ud og lidt rå. Kan den ikke holde i kanten?

Hvis du køber en plade finsk birkefiner og lige runder kanten med enten
sandpapir eller en overfræser er det ikke noget problem...

Jeg har bygget højttalerkabinetter til brug "på vejen" i finsk birk uden at
have gjort andet end at runde kanterne og male kasserne.. De holder fint..

Hvis du vil male kan du f.eks bruge en mat Blitsa.... Og lad nu være med at
købe den vandbaserede!.. Rigtig maling skal stinke af opløsningsmidler!

/peter

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 04-10-05 18:00

On Tue, 4 Oct 2005 18:29:39 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Nope - men køb en vandfast hvis den ikke males eller lakeres.

En vandfast krydsfiner plade er kun vandfast i limen - ikke i træet.
Derfor bør man lakere den, da træet ellers vil rejse sig og give
mulighed for splinter, hvis der kommer vand på.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 18:07

> En vandfast krydsfiner plade er kun vandfast i limen - ikke i træet.
> Derfor bør man lakere den, da træet ellers vil rejse sig og give
> mulighed for splinter, hvis der kommer vand på.

Ok, godt råd, tak for det. Noget specielt jeg skal lakere med hvis jeg
ønsker den til at stå så naturligt som muligt?

MVH

Bo

Fra : nana sørensen

Dato : 04-10-05 18:39

"EJSMB" <ejsmb(snabelA).dk> wrote in message

> Ok, godt råd, tak for det. Noget specielt jeg skal lakere med hvis jeg
> ønsker den til at stå så naturligt som muligt?
>
> MVH
>
> Bo

Gulvlak er superslidstærk og kan fåes i et mat look. Jeg tror det vil blive
flot og ikke spolere det rå look. Brug terpentinbaseret, da det vandbaserede
opløser ensmule, his der står et vådt glas på det. (opdagede jeg efter et
større arbejde LOL)

Mvh. Nana