Hjemmelavet kridttavle
Fra : T.K

Dato : 04-10-05 09:20

Jeg går og fumler med en ide om selv at lave en stor kridt tavle til at
nedfælde hele familiens uge skema på.
Var egentlig på nettet for at studere priser på et rimeligt stort
whiteboard, men det vil falde alt for dyrt ud. Kommer nu til at tænke på, om
der mon findes noget maling og lak der kan bruges for at gøre det ud for et
whiteboard??? Ideer er meget velkomne - tavlen skal mindst være 90x180cm

Fra : Max

Dato : 04-10-05 09:37

Hej

> whiteboard??? Ideer er meget velkomne - tavlen skal mindst være 90x180cm

Mal et sort felt med tavlelak på vægen og brug kridt til at skrive med.

Mvh Max

Fra : T.K

Dato : 04-10-05 09:41

osse noget i den stil jeg havde regnet med, men da væggen er beklædt med
skumtapet overvejede jeg blot at male plade og sætte en liste omkring den.
Men kan man lave et eller andet whiteboard-lignende vil være lækkert, da det
ikke sviner så meget som kridt gør.

Fra : Max

Dato : 04-10-05 10:12

Hej

> Men kan man lave et eller andet whiteboard-lignende vil være lækkert, da
det
> ikke sviner så meget som kridt gør.

Jeg kunne tænke mig at hvis man malede med hvid radiatormaling
så ville man få en overflade der er blank og glat nok til whiteboard.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 04-10-05 10:31

Max wrote:

> Jeg kunne tænke mig at hvis man malede med hvid radiatormaling
> så ville man få en overflade der er blank og glat nok til whiteboard.

Ja, sikkert til at skrive på, men spørgsmålet er, om det også kan
aftørres ordentligt ...

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 19:51

Holst wrote:

> Ja, sikkert til at skrive på, men spørgsmålet er, om det også kan
> aftørres ordentligt ...

Brug et spejl.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-10-05 11:30

T.K skrev:

> [...]
> omkring den. Men kan man lave et eller andet whiteboard-lignende vil
> være lækkert, da det ikke sviner så meget som kridt gør.

Glas er fint til whiteboards.
Næsten al plastic tager farve hvis ikke det bliver
aftørret regelmæssigt. Selv en købt whiteboard
er ikke til at få ren, hvis farven har siddet en måneds tid.

Peter Schrøder

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-10-05 13:28

On Tue, 04 Oct 2005 10:29:58 +0000, Peter Schrøder wrote:

> Glas er fint til whiteboards.

Men man bør nok overveje om det i så fald ikke bør være hærdet glas.
--
MVH
osv...

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 04-10-05 17:30

On Tue, 4 Oct 2005 10:41:11 +0200, "T.K" <t@fritid.tele.dk> wrote:

> [...]
>Men kan man lave et eller andet whiteboard-lignende vil være lækkert, da det

Vi har engang lavet sådan en tavle med tavlelak - vi brugte en 5 mm
masonitplade på 122x244, som blev skruet direkte ind i væggen med en
skrue+skive i hvert hjørne. Maler man tavlen (med rulle til fladerne
og pensel til kanterne) kan man sagtens være bekendt at have den
hængende uden at sætte kantlister på.

Mener pladen kostede omkring en 50er, mens tavlelakken var noget
dyrere. Det er ikke helt så godt som en rigtig tavle, især ikke hvis
man bruger hårdt kridt af den slags skolelærere bruger, men med blødt
kridt (af den slags ungerne bruger udendørs til hinkeruder og deslige)
så virker det fint.

I kan evt. overveje at male et felt i siden af tavlen med
magnetmaling, så kan I også bruge den til opsalgstavle

Lars

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-10-05 17:26

On Tue, 04 Oct 2005 10:20:25 +0200, T.K <t@fritid.tele.dk> wrote:

> [...]
> et
> whiteboard??? Ideer er meget velkomne - tavlen skal mindst være 90x180cm

Her du overvejet at købe et brugt whiteboard?
Jeg var fornylig inde hos http://www.kontorzonen.dk/ For at købe en
kontorstol. De havde BUNKER af whiteboards. Du kan nok enda finde en med
inddeling du kan bruge. Prisen for de store var omkring 1000.-

/Thomas

Fra : Nick

Dato : 04-10-05 18:17

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et
> whiteboard??? Ideer er meget velkomne - tavlen skal mindst være 90x180cm

Kan du ikke vende akserne i dit skema om, så det er 180 x 90 cm?

For så kan du bare bruge fronten af dit køleskab. Dér kigger ungerne
alligevel altid, f.eks. om morgenen, så de ikke skal huske at kigge på en
tavle...
(Nu håber jeg ikke at du har et køleskab med rustfri front )

/Nick

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-10-05 18:35

"Nick" <nicklas_keller@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (Nu håber jeg ikke at du har et køleskab med rustfri front )

- så kan det vel males med tavlelak?

Hilsen Inger

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 05-10-05 19:15

T.K wrote:
> [...]
> whiteboard??? Ideer er meget velkomne - tavlen skal mindst være 90x180cm

Du kan få whiteboard i IKEA til kr 100,- for 100 x 60 cm

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 05-10-05 20:37

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Du kan få whiteboard i IKEA til kr 100,- for 100 x 60 cm

Nej desværre, de er 58x75 ca sorry

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-05 22:46

> [...]
> et
> whiteboard??? Ideer er meget velkomne - tavlen skal mindst være 90x180cm

En anden mulighed er at købe noget laminat. Den hvide højglans slags er nok
bedst
Min bror brugte det og det virkede fint, det skal bare aftørres med sprit
eller lign. af og til for at holde den hvide farve.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : T.K

Dato : 06-10-05 07:12

Tak for alle svarene - jeg har nu flere gode ideer at arbejde ud fra

Fra : Nancy Kjøbæk

Dato : 06-10-05 08:53

På arbejdet bruger vi whiteboards der kan rulles sammen efter brug og ellers
sætte op hvor man synes. De er i plakatstørrelse og lige til at sætte op på
en dør, en væg eller hvor man nu synes, og hvis de er for store kan man
klippe dem til. De tørres af som en alm. whiteboard. Jeg kan ikke huske hvor
vi fik dem fra for det er et par år siden (de holder endnu) men undersøger
det gerne. Det var en Svensk firma

Mvh
Nancy

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 06-10-05 14:44

Nancy Kjøbæk wrote:
> [...]
> whiteboard. Jeg kan ikke huske hvor vi fik dem fra for det er et par
> år siden (de holder endnu) men undersøger det gerne. Det var en

http://www.rahmqvist.com

De kaldes vist "fix-film"
Ret smart, de hænger ved hjælp af statisk elektricitet.