Brændekløver, Harald Nyborg, Biltema mfl..
Fra : Q

Dato : 03-10-05 11:02

Hvordan er det med de billige brændekløvere ( 4-6 ton modeller ) de sælger i
byggemarkederne?..

Kan de bruges til noget?..

Jeg har et godt læs fyr og gran der skal flækkes.. ( Resterne efter orkanen
i Januar ).. Alt løvtræet er flækket med økse mens det var friskt..

Jeg ville egentlig godt have det flækket inden det skal stables, såeh..

/peter

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 03-10-05 13:23

Fra : Nick

Dato : 03-10-05 15:28

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det med de billige brændekløvere ( 4-6 ton modeller ) de sælger
> byggemarkederne?..
> Kan de bruges til noget?..

Jeg har haft sådan en 4 T flækker (en Texas - men den samme sælges under
mange forsk. navne). Den var faktisk udmærket. Dem, der rendte rundt og
hylede at 6 T var minimum og at det var spild af penge, blev gjort grundigt
til skamme. Jeg flækkede 50-60 skovrummeter af forskellig slags - mest bøg,
ask og den slags. Det var kun de allermest knudrede dele den måtte give op
overfor. Og så var den iøvrigt rigtig nem at fuske med, så man kunne betjene
den med 1 hånd...

/Nick

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-10-05 16:52

Hejsa,

On Mon, 3 Oct 2005 16:27:38 +0200, "Nick" <nicklas_keller@hotmail.com>
wrote:

>overfor. Og så var den iøvrigt rigtig nem at fuske med, så man kunne betjene
>den med 1 hånd...

<sarkasme>
Ahh.. Praktisk - så kan den også bruges med den hånd der bliver
tilbage efter man har fået klippet den først
</sarkasme>

** Lars

Fra : Nick

Dato : 03-10-05 19:59

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
> <sarkasme>
> Ahh.. Praktisk - så kan den også bruges med den hånd der bliver
> tilbage efter man har fået klippet den først
> </sarkasme>

Jeg burde have sagt mig selv at min kommenater straks ville afføde den
slags. Jeg kan love dig for, at man ikek klipper en hånd af, når man selv
betjer sådan en fætter. Når blot man undlader at lave "tricket" med at 1
person holder knuden og en anden person betjener maskinen, så er der ikke
den store risiko. Når man selv betjener den, har man jo helt refleksmæssigt
en impuls der sørger for at fjerne hånden hvis den kommer lidt for tæt på
farezonen...

/Nick

Fra : Nick

Dato : 03-10-05 20:06

"Nick" <nicklas_keller@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg burde have sagt mig selv at min kommenater straks ville afføde den
> slags. Jeg kan love dig for, at man ikek klipper en hånd af, når man selv
> betjer sådan en fætter.

Nu skulle man tro at jeg havde kappet en finger af, med alle de slå-fejl...

/Nick

Fra : Q

Dato : 03-10-05 22:53

> [...]
> mange forsk. navne). Den var faktisk udmærket. Dem, der rendte rundt og
> hylede at 6 T var minimum og at det var spild af penge, blev gjort

Jeg kom faktisk til at købe den model de har på tilbud i Bauhaus til 995
inden jeg nåede til at læse jeres respons.... Til den pris kan det da næsten
være ligegodt om den kun kan tage halvdelen af det læs træ der lå..

Den flækkede fint fyr og gran (medium knudret , hvis man kan sige sådan)
optil godt 45 cm i diameter... Noget af det skulle lige drejes en gang hvis
man ramte en knast der var for stor, men ellers gik det smertefrit..

>Jeg flækkede 50-60 skovrummeter af forskellig slags - mest bøg,
> ask og den slags.

Frisk eller lagret?.... Min oplevelse er at frisk løvtræ stort set springer
fra hinanden hvis bare man rører det med øksen

Det er dog stadig hurtigere at tage det letteste af det med øksen..

>Det var kun de allermest knudrede dele den måtte give op
> overfor. Og så var den iøvrigt rigtig nem at fuske med, så man kunne
betjene
> den med 1 hånd...

Jeg tænker fodkontakt eller evt. noget der går på samme arm som
ventil-tingen..

Menneh!.. De af jer der føler jer inspireret til at omgå
sikkerhedsanordningerne skal nok lige overveje om der er andre end jer selv
der kan komme til skade ved brug ( hvad nu hvis den 10 årige knægt vil
hjælpe Far ? )..

/peter

Fra : Nick

Dato : 04-10-05 18:20

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> Frisk eller lagret?.... Min oplevelse er at frisk løvtræ stort set
> springer
> fra hinanden hvis bare man rører det med øksen

Frisk fra skoven

> Det er dog stadig hurtigere at tage det letteste af det med øksen..

Det synes jeg nu ikke, min ryg heller ikke...

> [...]
> selv
> der kan komme til skade ved brug ( hvad nu hvis den 10 årige knægt vil

Så kan han hjælpe med at stable eller noget andet. Ikke med maskinen. Basta.
Og det er om der så er 8 anordninger eller ej.

/Nick

Fra : E. Vi/Ha

Dato : 11-10-05 13:04

Var selv lidt skeptisk overfor en 4T, men den flækker (næsten)
alt, hvor der er en forgrening som er svær, kan det nogle gange
hjælpe at vende den, men flækkeren er udmærket.

Mvh Ernst

--
E.V.