Valg af hæk: Surbær (Aronia melanocarpa) ?
Fra : anders majland

Dato : 02-10-05 21:35

Langs en markvej ønsker vi at udskifte en gammel tjørnehæk med noget der er
mindre stikkende og nemmere at klippe. I den forbindelse kom vil til at læse
lidt om surbær (Aronia melanocarpa). En højde på op til 1,5 meter og noget
tilsvarende i bredden og så skal den ikke klippes, desuden masser af farver
fra det tidlige forår til sent efterår og bærene skulle også være gode hvis
man når dem inden fuglene

Nogen gode argumenter for ikke at vælge den som hæk på en strækning af
~75meter ?
Evt forslag til andet at blande i (det gør ikke noget at det andet bliver
højere, bare det ikke bliver bredere) ?

Det mest oplagte er nok en alm. bøgehæk, men den er da lidt kedelig
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Leonard

Dato : 03-10-05 10:34

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>fra det tidlige forår til sent efterår og bærene skulle også være gode hvis

Og ellers lokker den vel fuglene til?
Er den uden torne og andet stikkeri?
Hvad koster den?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : anders majland

Dato : 03-10-05 11:11

> Er den uden torne og andet stikkeri?
Det mener jeg

> Hvad koster den?
Der kom en reklame fra planteskoleringen i weekenden 10stk barrods 40/60 for
99,- men jeg ved ikke hvor tæt de skal sættes som hæk. Jeg ringer lige .....
Ifølge mariager planteskole så en 3-4 per meter. Dvs en 30-40kr per meter.

Mvh
Anders Majland

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-05 21:02

On Mon, 3 Oct 2005 12:10:42 +0200, "anders majland"

>Det mener jeg

Den er helt fri for stikkende dele.

> [...]
>Ifølge mariager planteskole så en 3-4 per meter. Dvs en 30-40kr per meter.

Prismæssigt er det så som en alm. hæk. Hvis det skal stå som uklippet
hæk, så vil 3 planter pr meter endda være nok, selv om den selvfølgelig
lidt hurtigere vil blive tæt hvis man bruger 4. Men Aronia sætter en
smule rodskud op, så selv med 3 stk pr meter vil den blive tæt i løbet
af ganske få år.

Og nej, der er ikke nogen grund til at lade være med at vælge Aronia

Pas på med at blande andet ind i hækken - det bliver nemt noget rodet
noget. Hvis det endelig skal være, så plant nogle søjleformede træer som
en form for allé. Det kunne f.eks være en søjleformet røn, søjlebøg,
søjleavnbøg eller lign. Eller måske endda en Taks. Det vil give en smule
farve om vinteren, da taks jo er stedsegrøn. Sorten der hedder 'Hicksii'
vil være oplagt, den er søjleformet, men ikke helt slank og så får den
røde bær.

Bærrene på aronia kan spises, men der er altså en grund til at den
hedder Surbær på dansk Den skulle være god at bruge til gele har jeg
hørt.

Fra : anders majland

Dato : 05-10-05 08:52

> Prismæssigt er det så som en alm. hæk. Hvis det skal stå som uklippet
> hæk, så vil 3 planter pr meter endda være nok, selv om den
> selvfølgelig lidt hurtigere vil blive tæt hvis man bruger 4.

Hvor tæt bliver den egenligt ? Ikke at det er kritisk for mere end halvdelen
af den sparsomme trafik på vejen er landsbrugsredskaber og lastbiler og
deres chauffører kan jo bare kigge over

Men ja det er ideen at den skal have lov at stå uklippet

> Og nej, der er ikke nogen grund til at lade være med at vælge Aronia

Hehe

> [...]
> give en smule farve om vinteren, da taks jo er stedsegrøn. Sorten der
> hedder 'Hicksii' vil være oplagt, den er søjleformet, men ikke helt

Hvor høje blive sådanne - og hvor breder bliver kronerne... Men du har
formodenligt ret når du fraråder det.

> Bærrene på aronia kan spises, men der er altså en grund til at den
> hedder Surbær på dansk Den skulle være god at bruge til gele har
> jeg hørt.

Det er heller ikke pga bærhøsten, vi har f.eks flere ribs end vi gider
plukke Men vi er træt af tjørnehækken. Efter at den er klippet koster
det altid mindst en punktering på havetraktor eller trillebør og masser af
ridser på arme og ben. Og da vi har pladsen til en bred hæk tror jeg at en
uklippet surbør vil passe meget godt ind - på den anden side af vejen er
bare et nedklippet læbælte mod marken. dvs 1 meter med halvhøjt ukrudt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-05 17:45

On Wed, 5 Oct 2005 09:52:16 +0200, "anders majland"
> [...]

>af den sparsomme trafik på vejen er landsbrugsredskaber og lastbiler og

Ikke så tæt som en klippet hæk, men dog rimelig tæt - især hvis den har
lys og luft på begge sider.
Jeg vil sige tæt nok til at du får en hæk-effekt.

>Hvor høje blive sådanne - og hvor breder bliver kronerne... Men du har
>formodenligt ret når du fraråder det.

Taksen bliver ca. en meter bred og 2-3 meter høj. De andre træer bliver
knap så brede, men højere.

Hvis du vil blande noget andet ind i hækken, så tænk godt over det
først. Sæt dig på en stol, kig ud over hvor hækken skal være, og
forestil dig hvordan det vil se ud - og om det vil blive godt

> [...]
>uklippet surbør vil passe meget godt ind - på den anden side af vejen er
>bare et nedklippet læbælte mod marken. dvs 1 meter med halvhøjt ukrudt

En Aronia-hæk på denne tid af året - det er superflot. De sorte bær mod
de røde løv-farver er en god kombination, men det er sjældent at bærrene
rigtig når at blive sorte inden fuglene æder dem. Og som uklippet hæk er
den fin, for den bliver ikke voldsomt bred.

Jeg er selv ved at 'designe' et læbælte på 3 rækker, ca. 100 meter
længe. Og der kommer helt sikkert også aronia i.

Fra : anders majland

Dato : 06-10-05 09:01

> [...]
> bærrene rigtig når at blive sorte inden fuglene æder dem. Og som
> uklippet hæk er den fin, for den bliver ikke voldsomt bred.

Tak for de mange kommentarer - de har styrket os i valget.

> Jeg er selv ved at 'designe' et læbælte på 3 rækker, ca. 100 meter
> længe. Og der kommer helt sikkert også aronia i.

Det kommer jeg også til senere - dog kun ~50meter

/A