Skillevæg - gips eller spån?
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 01-10-05 22:43

Jeg skal til at lave en skillevæg mellem 2 børneværelser, så den skal
være lydtæt (dvs. 2 lag plader på hver side). Men - hvorfor er det
egentlig, at man bruger gips? Er spånplader i virkeligheden ikke mere
solide? Og i øvrigt også billigere?

Vh. JIB

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-10-05 22:54

> [...]
> være lydtæt (dvs. 2 lag plader på hver side). Men - hvorfor er det
> egentlig, at man bruger gips? Er spånplader i virkeligheden ikke mere

Gipsplader giver en mere stabil konstruktion når de først er monteret, et
bedre indeklima end spånplader, er mere lydisolerende og sidst men ikke
mindst, har gips helt fantastiske brandhæmmende egenskaber. Læs evt. en kort
gennemgang her:
http://goderaad.tv2.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=8130

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-10-05 00:22

"Jørn Ibsen (slet STL7M)" <j-ibsen@STL7Mget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være lydtæt (dvs. 2 lag plader på hver side). Men - hvorfor er det
> egentlig, at man bruger gips? Er spånplader i virkeligheden ikke mere

Hvis den skal være i 2 lag, hvorfor så ikke bruge begge dele?
Spån inderst og gips yderst, så får du fordelen af begge produkter. Den
bliver brandhæmmende og nem at hænge ting op på.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : anders majland

Dato : 03-10-05 11:13

> Hvis den skal være i 2 lag, hvorfor så ikke bruge begge dele?
> Spån inderst og gips yderst, så får du fordelen af begge produkter.
> Den bliver brandhæmmende og nem at hænge ting op på.

Lige mit forslag, og sådant at vi har lavet skillevægge på vores førstesal.
Vi har så bruge en 95mm regel så væggen blive tyk nok til at stikkontakter
kan være overfor hinanden og at der er plads til en let trykket 100mm
isolering imellem

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-10-05 13:51

> [...]

> være lydtæt (dvs. 2 lag plader på hver side). Men - hvorfor er det
> egentlig, at man bruger gips? Er spånplader i virkeligheden ikke mere

Gipsplader er ubetinget det bedste og også det billigste. Du bør ikke bruge
spånplader, de er brandfarlige og udvikler røggasser, når de brænder, og kan
være uhensigtsmæssige for astmatikere, når de afgasser. Ganske vist er
usslippet af formaldehyd nedbragt væsentligt, men der er *stadig* afgasning.
Husk, at du iøvrigt kun må bruge spånplader, som er godtkendt til formålet.
Men der er slet ingen grund til at bruge spånplader, gips er langt det
bedste og er mere end stærkt nok, hvis bare du laver det korrekt.

Lydisolation handler bl.a. om at bruge forskellige materialer, som ikke
rører hinanden. Lyd er vibrationer, og det gælder om at placerer
materialerne på en sådan måde, at vibrationerne ikke kan forplante sig fra
det ene materiale til det andet. Der er flere måder at gribe det an på, men
du skal også være opmærksom på småhusreglementet. men en almindelig
skullevæg med rockwool og dobbeltgips burde være nok.

Claus

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 02-10-05 21:14

Jørn Ibsen <j-ibsen@STL7Mget2net.dk> (slet STL7M) skrev:

Tak for svarene - det var lidt stof til eftertanke. Jeg ved godt,
hvordan jeg skal lave væggen for at gøre den lydisolerende, det
var udelukkende et spørgsmål om materialer.

Jeg bøjer mig i støvet og anskaffer nogle gipsplader.

Vh. JIB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-05 10:16

Jørn Ibsen wrote:
> Jeg skal til at lave en skillevæg mellem 2 børneværelser, så den skal
> være lydtæt (dvs. 2 lag plader på hver side). Men - hvorfor er det
> egentlig, at man bruger gips?

Nemt, billigt og brandsikkert.

> Er spånplader i virkeligheden ikke mere
> solide?

Jo, men ikke gode i forbindelse med brand.

> Og i øvrigt også billigere?

Nej.

mvh

Christian

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-10-05 13:36

On Tue, 04 Oct 2005 02:16:10 -0700, Christian B. Andresen wrote:

> Nemt, billigt og brandsikkert.

Det afgiver heller ikke gasser, det er ret lyddødt og man får en pæn
overflade.

> Jo, men ikke gode i forbindelse med brand.

Spånplade holder nu ikke til alverden. Jeg har pillet spånplade med
underliggende Flamigo af i det meste af mit hus, og det var bestemt ikke
svært at få af.
2 lag gips virker betydeligt mere solidt på mig.

De spånplader der sad i huset var det forresten ikke noget problem at
finde samlingerne på, selvom der sad et par lag tapet over.

> Nej.

Nåeh, lidt billigere er det da - hvis man sammeligner mellem to lag gips
og et lag spånplade.

--
MVH
osv...