Græsplæner for Dummies...
Fra : Morten Nielsen

Dato : 01-10-05 12:50

Hej,

Kæresten og jeg flyttede for kort tid siden fra Nørrebro til et
rækkehus, hvortil der hører en lille have.

Nu hvor flyttekasserne er pakket ud, lamper og billeder er sat op, er
det efterhånden tid til at få styr på denne have. For mit vedkommende
begrænser min erfaring med havearbejde sig til for 15 år siden at slå
mine forældres græsplæne, når min far opfordrede mig kraftigt til
dette....

Men nu hvor jeg har en græsplæne, skal den også være fin, så det er jo
bare at tage udfordringen op:

Først og fremmest er græsset lidt gulligt, og der er en del mos samt
nogle grønne rodvækster. Eftersom jeg ikke aner, hvad de hedder, har
jeg taget et par fotos af dem:

http://www.mortenn.dk/images/ukrudt_1.jpg

http://www.mortenn.dk/images/ukrudt_2.jpg

Min tanke var egentlig bare at rykke dem op, og derefter smutte en tur
ud og købe noget gødning samt nogle græsfrø.

Vil dette være det rigtige at gøre eller er der en bedre løsning til
at få en fin grøn græsplæne?

Tips og idéer modtages med tak!

Mvh,

Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-10-05 13:29

Morten Nielsen skrev:

> http://www.mortenn.dk/images/ukrudt_1.jpg
>
> http://www.mortenn.dk/images/ukrudt_2.jpg

Umiddelbart ligner det Tusindfryd (Bellis perennis).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-10-05 15:03

On Sat, 01 Oct 2005 13:50:29 +0200, Morten Nielsen <spam@mortenn.dk>
wrote:

> [...]
>
>Først og fremmest er græsset lidt gulligt, og der er en del mos samt
>nogle grønne rodvækster. Eftersom jeg ikke aner, hvad de hedder, har

Det er bellis.

> [...]
>ud og købe noget gødning samt nogle græsfrø.
>
>Vil dette være det rigtige at gøre eller er der en bedre løsning til

Din metode er fin. Lidt arbejdskrævende måske, men alternativet er at
fræse hele plænen op og så helt nyt græs, og det er jo også et pokkers
arbejde.....

Men forvent ikke at plænen bliver helt fin her i efteråret. Er vejret
lunt kan det godt være at den gør, men bliver der koldt, så vil plænen
nok se lidt trist ud det meste af vinteren.

Fra : F.Kold

Dato : 01-10-05 16:05

> Tips og idéer modtages med tak!

TRIM Plænerens, ikke at forveksle med TRIM plænegødning...
Det giver en flot og grøn græsplæne, meget nemt.
Tror bare at det er for sent at strø det ud, for i år.

F. Kold.

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-10-05 16:25

"Morten Nielsen" <spam@mortenn.dk> wrote in message

> http://www.mortenn.dk/images/ukrudt_1.jpg
>
> http://www.mortenn.dk/images/ukrudt_2.jpg

Bellis, som andre også har skrevet. Fjern det med Plænerens (sprøjtes eller
vandes ud). Forsøg ikke at "rykke" dem op, du ødelægger hele plænen.

mvh
Preben

Fra : Ole Laursen

Dato : 01-10-05 16:51

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> writes:

> "Morten Nielsen" <spam@mortenn.dk> wrote in message

> Bellis, som andre også har skrevet. Fjern det med Plænerens (sprøjtes eller
> vandes ud). Forsøg ikke at "rykke" dem op, du ødelægger hele plænen.

Hvis man alligevel ikke er den store havepasser, kan man også bare
lade dem stå. Det ser rigtigt pænt ud når først der kommer blomst i,
og de sætter blomster hele sommeren:

http://www.naturmiljoefoto.dk/Planter/Pl_fotos_e/1_22_22.jpg

Hvis man holder plænen tætklippet, får man selvfølgelig ikke meget
glæde af dem.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/