Græsplæne igen.
Fra : Gipsyman

Dato : 30-09-05 09:23

Som nybagt græsplæne-ejer jeg selvfølgelig fulgt med i dette forum omkring
pleje og behandling af plænen. Jeg har fulgt alle råd og er nu begyndt at
forberede plænen på vinterens komme.

Spørgsmålet er så, hvornår skal jeg klippe den sidste gang ?? Jeg mener,
det er jo stadig solskin, og de regnbyger der kommer i øjeblikket får jo
bare plænen til at gro med superfart.

Hvornår skal jeg pakke cylinderklipperen væk ??

Mvh
Gipsyman

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-09-05 09:29

Hejsa,

On Fri, 30 Sep 2005 03:22:46 -0500, Gipsyman <not@all.dk> wrote:

> [...]
>bare plænen til at gro med superfart.
>
>Hvornår skal jeg pakke cylinderklipperen væk ??

Når den holder op med at gro. Sådan plejer jeg at gøre det og har en
fin grøn plæne hvert forår

** Lars

Fra : Peter

Dato : 30-09-05 09:43

"Gipsyman" <not@all.dk> skrev i en meddelelse
> Som nybagt græsplæne-ejer jeg selvfølgelig fulgt med i dette forum omkring
> pleje og behandling af plænen. Jeg har fulgt alle råd og er nu begyndt at
> forberede plænen på vinterens komme.

Hvilke råd? Og forberede vinterens komme? Hvad indebærer det?

/Peter

Fra : Gipsyman

Dato : 30-09-05 15:01

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> Hvilke råd? Og forberede vinterens komme? Hvad indebærer det?
>
> /Peter

Hej Peter.

Blandt andet de råd der allerede står her
http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/ men også de
forskellige råd med hensyn til topdressing, kalk, gødning etc. etc.

Mvh
Gipsyman

Fra : Peter

Dato : 03-10-05 09:06

"Gipsyman" <not@all.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Tak.

/Peter

Fra : Max

Dato : 30-09-05 10:04

Hej

> Hvornår skal jeg pakke cylinderklipperen væk ??

Når græsplænen ikke kan nå at blive så tør at du
kan køre på den.

Mvh Max

Fra : Gipsyman

Dato : 30-09-05 15:01

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in news:433cff80$0$180
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej

> Når græsplænen ikke kan nå at blive så tør at du
> kan køre på den.
>
> Mvh Max

Hej Max
Ja, så er det jo let nok

Tak

Gipsyman

Fra : Max

Dato : 01-10-05 09:33

Hej

> Ja, så er det jo let nok

Ja, i danmark kan man jo ikke rigtig sætte datoer på da
man jo ikke rigtig kan stole på vejret. Min har nogle år
været meget lang hele efteråret igennem, og så har jeg
klippet den når frosten er sat ind og dermed gjort
plænen rar at køre på. Problemet med at gå vinteren
i møde med en lang plæne evt, med blade på, er at
kommer der så sne der bliver liggende længe, ja så
er det en meget grim og næsten råden plæne der
dukker op når sneen tør. Bare i gang med klipperen
når der er mulighed for det, du kan ikke klippe din
plæne ihjel.

Mvh Max

Fra : *** Calle ***

Dato : 01-10-05 10:48

Max wrote:

> Bare i gang med klipperen
> når der er mulighed for det, du kan ikke klippe din
> plæne ihjel.

Det er nu ikke helt rigtigt, klipper han for dybt ødelægges kimbladene.
--
*** Calle ***

Fra : Max

Dato : 01-10-05 11:52

Hej Calle

> Det er nu ikke helt rigtigt, klipper han for dybt ødelægges kimbladene.

Ja og graver han den, ja så går den heller ikke.

Mvh Max

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-09-05 21:14

> [...]
>
> Spørgsmålet er så, hvornår skal jeg klippe den sidste gang ?? Jeg mener,
> det er jo stadig solskin, og de regnbyger der kommer i øjeblikket får jo

Plænen skal klippes sålænge den gror.
Den enkle forklaring er den, at et tykt græstæppe er mere udsat for
angreb af sneskimmel (kommer ved iltmangel) og græssernes
trådkøllesvamp, der angriber græsser ved normal iltindhold omkring planten
om vinteren.

Per A. Hansen