fugemand?
Fra : Ninja

Dato : 30-09-05 07:06

Hej!
Jeg havde en lille diskussion med muren der lavede mit badeværelse
igår,fordi han ikke mente at det er murens, dvs. hans opgave at fuge i
badeværelset mellem gulvklinker og vægfliser samt i hjørnerne, han sagde at
det normalt er en fugemands opgave. Jeg troede ikke rigitgt på ham, da jeg
aldrig hørt om en fugemand. Er det ikke muren der normalt plejer at fuge i
badeværelset? Ellers plejer en maler også at fuge, men vist ikke i
badeværelser...

Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-09-05 07:16

Det kommer vel an på ...

Der er mange fugefirmaer rundt omkring man kan bruge. Da jeg fik bygget
hus fik jeg at vide at entreprenøren havde udliciteret alle fugeopgaver
til en sådan "fugemand" da de ikke selv ville kunne gøre det så pænt til
den pris han skulle have. Men det kan da sagtens være at enten malere
eller murere også gør det.

Jeg mente efterfølgende da jeg selv brugte ham i anden sammenhæng at
prisen var ca 20-30 kr/m fuge.

Mvh

Jesper

Fra : Mureren

Dato : 30-09-05 07:29

> [...]
> aldrig hørt om en fugemand. Er det ikke muren der normalt plejer at fuge
> badeværelset? Ellers plejer en maler også at fuge, men vist ikke i

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg frabeder mig altid opgaven med
elastiske fuger.
Jeg mener ganske enkelt ikke jeg er hurtig og god nok til det, da det er et
kritisk punkt i et vådrum.
Det er sket én gang at jeg har gjort det, og det er i mit eget hus, hvor jeg
havde al den tid jeg ville bruge, uden det kostede andre mennesker penge.

Vidste du iøvrigt at mureren IKKE må rette på afløbsinstallationerne?
Dvs. at hvis afløbsristen f.eks. sidder i forkert højde, så er det kun
VVS-manden der må lave det om!
Grunden hertil er at der ofte bliver brugt forhøjelsesramme til opgaven, og
disse SKAL limes sammen med elastisk fuge. Ofte bruges der PE eller PP
baserede fugemasser til det, og det er kun den ene af dem der hæfter på
rammerne, hvilket har resulteret i mange byggeskader.

Mvh.
Mureren