Hems til at sove i
Fra : Marianne

Dato : 26-09-05 21:57

Hej

Jeg er ved at planlægge en hems til vores to børn, dvs de skal have en hver.
Deres værelser er ret små, så vi tænker at banke hul op til loftrummet
ovenover og lave et par gode, store huler deroppe.

Tanken er, at de skal kunne sove deroppe, evt også med en kammerat. Dvs der
skal kunne være to madrasser med luft imellem. Men er der ellers ting, der
er værd at huske på, når man vil lave en hems?

mvh
marianne

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 26-09-05 22:56

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der skal kunne være to madrasser med luft imellem. Men er der ellers ting,
> der er værd at huske på, når man vil lave en hems?

Husk at montere røgalarmer!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-05 23:09

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Husk at montere røgalarmer!

Og så ved jeg ikke om dette digt kunne få dig sporet ind på sikkerheden:

Træet var højt
Jorden var hård
Far blev 45 år....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-09-05 23:17

Preben Riis Sørensen skrev:

> Træet var højt
> Jorden var hård
> Far blev 45 år....

I originaludgaven blev han kun 29:

    Lille Jan skal holde Stigen,
    saa at Far sig plukke kan
    Grene, som gi'r Svirp og Svien
    i et Birkeris til Jan.

    Høj er Birken, Jorden haard.
    Far blev niogtyve Aar.

:)

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Holst

Dato : 27-09-05 07:41

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> I originaludgaven blev han kun 29:
>
>     Lille Jan skal holde Stigen,
>     saa at Far sig plukke kan
>     Grene, som gi'r Svirp og Svien
>     i et Birkeris til Jan.
>
>     Høj er Birken, Jorden haard.
>     Far blev niogtyve Aar.
>
> :)

Og hvem skal det så tilskrives?

Fra : Ole C

Dato : 27-09-05 08:19

Holst skrev blandt andet:

> Og hvem skal det så tilskrives?

"Poeten" - Poul Sørensen - fra "Barske børnerim for viderekomne voksne"

--
vh
Ole C

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 27-09-05 07:00

> [...]
> der skal kunne være to madrasser med luft imellem. Men er der ellers ting,
> der er værd at huske på, når man vil lave en hems?

Hej Marianne

Min datter havde sådan en hems der hvor vi boede før... Den var meget
populær... men der blev godt nok varmt deroppe under loftet... Så sørg for
rigtig god udluftning ellers bliver det ulideligt...

Mvh Heidi

Fra : anders majland

Dato : 27-09-05 09:19

> Min datter havde sådan en hems der hvor vi boede før... Den var meget
> populær... men der blev godt nok varmt deroppe under loftet... Så sørg for
> rigtig god udluftning ellers bliver det ulideligt...

Og bliver den over 4,5m2 hvor der er 1meters loftshøjde er det en udvidelse
af beboelsesarealet som der skal søges byggetilladelse til (og så skal det
også leve op til gældende byggereglement.

/A

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-09-05 09:56

meddelelse news:43390406$0$49014$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> udvidelse af beboelsesarealet som der skal søges byggetilladelse til (og
> så skal det også leve op til gældende byggereglement.

Hvilket vil sige at der b.la. skal etableres flugtvej. Jeg ville nu nok lave
flugtvej uanset hvad

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Marianne

Dato : 27-09-05 23:24

> Hvilket vil sige at der b.la. skal etableres flugtvej. Jeg ville nu nok
> lave flugtvej uanset hvad

Ja, OK. Det havde jeg ikke tænkt på. Du mener, at man skal kunne komme ud en
anden vej end ad den trappe, som fører op til hemsen?

mvh
marianne

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 28-09-05 11:12

> Ja, OK. Det havde jeg ikke tænkt på. Du mener, at man skal kunne komme ud
> en anden vej end ad den trappe, som fører op til hemsen?
>
> mvh
> marianne

Netop, det kan blot være en dør ind til loftrummet, eller et ovenlysvindue.
Jeg ville lave et vindue så kan der også luftes ud, og børnene kan ligge og
kigge på stjernerne inden de skal sove. Vælger du løsningen med døren så
sørg for at det er muligt at komme ned fra loftrummet på en nem måde.

Fra : Holst

Dato : 28-09-05 12:18

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
> kigge på stjernerne inden de skal sove. Vælger du løsningen med døren så
> sørg for at det er muligt at komme ned fra loftrummet på en nem måde.

Den nemmeste løsning er jo nok at lave en lem fra den ene hems ind til
den anden. Forudsætter dog, at hemsene støder op til hinanden.

Fra : Marianne

Dato : 27-09-05 23:23

> Og bliver den over 4,5m2 hvor der er 1meters loftshøjde er det en
> udvidelse af beboelsesarealet som der skal søges byggetilladelse til (og
> så skal det også leve op til gældende byggereglement.

Det gør den vist knap, men hvad sker der egentligt, hvis man ikke søger
byggetilladelse? Bliver man skudt i knæene eller ?? Vi påtænker ikke at
flytte på noget tidspunkt, så er det ikke blot vores efterkommeres problem ?
Dvs at man kan risikere at skulle ændre ændringen tilbage.

mvh
marianne

Fra : Holst

Dato : 28-09-05 08:34

Marianne wrote:

> [...]
> flytte på noget tidspunkt, så er det ikke blot vores efterkommeres problem ?
> Dvs at man kan risikere at skulle ændre ændringen tilbage.

Ja, det bliver sikkert aldrig opdaget. Dermed ikke sagt, at du ikke skal
søge om byggetilladelse.

Det grelle eksempel er vel den rigmandsvilla, som en eller anden fyr
byggede på sin grund tæt på Mølleåen uden at søge byggetilladelse hos
Søllerød Kommune. Først flere år efter opdagede kommunen, at der var
opført en ny bygning. Det er så endt med, at bygningen skal rives ned.

Ligeledes var der jo en eller anden fyr, der på en ø nord for Sjælland
byggede landingsplads og lignende uden at have søgt om tilladelse. Han
er også blevet tvunget til at føre ændringen tilbage.

I begge tilfælde er der tale om specielle naturområder, hvilket jo nok
er en skærpende omstændighed.

Så ja, du kan risikere at skulle føre ændringen tilbage. Du kan sikkert
også få en bøde for det. Men sandsynligheden for, at ændringen
overhovedet bliver opdaget, er nok minimal.

Fra : Max

Dato : 28-09-05 09:01

Hej

> også få en bøde for det. Men sandsynligheden for, at ændringen
> overhovedet bliver opdaget, er nok minimal.

Hvad siger forsikringen ved evt. ulovligt byggeri ?

Mvh Max

Fra : anders majland

Dato : 28-09-05 10:10

> men hvad sker der egentligt, hvis man ikke
> søger byggetilladelse? Bliver man skudt i knæene eller ??
> Dvs at man kan risikere at skulle ændre
> ændringen tilbage.

Arbejdet med at søge en byggetilladelse er lille i forhold til det arbejde i
har tænkt jer at lave. Det er bare en skitse og en beskrivelse på et stykke
påpir og ~1000 kr. For de penge kan du sikkert også trække lidt rådgivning
ud af teknisk forvaltning. Jeg havde ihverfald en rimelig fornuftig dialog
inden de gav os byggetilladelse til 1.salen. Hvis i ikke kan få tilladelse
til at lave det i ønsker er der nok en god grund - laver i det alligevel
(ulovligt) risikerer i problemer med forsikringsselskabet (eller det der er
værre - hvis det f.eks er flugtvejene i har sparet væk ....)

I foråret brugte jeg også måneder på "dialog" med fredningsmyndighederne for
at få lov at sætte et nyt drivhus et andet sted end der hvor det gamle
væltede i januar. Min holdning er at jeg hellere vil bruge tid på de
nødvendige tilladelser end risikere at "skulle ændre ændringen tilbage".
Drivhuset er lavet med sokkel og den skulle helst kunne få lov at blive
stående. Jeg har fjernet den gamle sokkel med håndkraft. Det tog lidt tid
selvom det kun var 10m2 drivhus da soklen nåede i frostfri dybde ....

Fra : Max

Dato : 28-09-05 10:20

Hej Marianne

> byggetilladelse? Bliver man skudt i knæene eller ?? Vi påtænker ikke at
> flytte på noget tidspunkt, så er det ikke blot vores efterkommeres problem
?

Hvordan vil du have det hvis dine børn nu omkommer deroppe evt.
på grund af en brand og du så får at vide at havde du søgt byggetilladelse
ville man have informeret dig om faren og bedt dig ændre det ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 28-09-05 10:35

Max wrote:

> Hvordan vil du have det hvis dine børn nu omkommer deroppe evt.
> på grund af en brand og du så får at vide at havde du søgt byggetilladelse
> ville man have informeret dig om faren og bedt dig ændre det ?

Selvom der ikke er søgt byggetilladelse, kan det jo godt være lavet
fuldt forsvarligt og sikkert.

Fra : Max

Dato : 28-09-05 10:37

Hej Holst

> Selvom der ikke er søgt byggetilladelse, kan det jo godt være lavet
> fuldt forsvarligt og sikkert.

Ja, men i sådanne sager holder jeg af hensyn til min egen
samvittighed altid på de sikre heste.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 28-09-05 10:50

Max wrote:

> Ja, men i sådanne sager holder jeg af hensyn til min egen
> samvittighed altid på de sikre heste.

Det er jo altid klogt. Men selv ikke en byggetilladelse er jo nogen
garanti for, at børnene ikke kan omkomme.

Fra : Max

Dato : 28-09-05 10:55

Hej Holst

> Det er jo altid klogt. Men selv ikke en byggetilladelse er jo nogen
> garanti for, at børnene ikke kan omkomme.

Nej, desværre, jeg har set at eksempler nok til at vide at man ikke
kan helgardere, men man er forpligtiget til at prøve at reducere
risikomomenterne hvis/når man kan.

Mvh Max

Fra : Marianne

Dato : 29-09-05 21:53

> Hvordan vil du have det hvis dine børn nu omkommer deroppe evt.
> på grund af en brand og du så får at vide at havde du søgt byggetilladelse
> ville man have informeret dig om faren og bedt dig ændre det ?

Naturligvis ville jeg ikke have det godt.

Men at jeg overvejer ikke at søge om byggetilladelse er ikke ensbetydende
med, at jeg ikke vil lave hemsene så sikre som muligt. Og huske
røgalarmerne.

Men det var jo kun hvis det samlede gulvareal var over en bestemt størrelse,
og dét ved en evt. brand jo ikke

mvh

Marianne