Lus i grantræ
Fra : Carl Chr. Hansen

Dato : 25-09-05 17:22

Er der nogen i gruppen der har kendskab til hvad man gør ved lus i et
grantræ?

For et par dage siden opdagede jeg at et grantræ i haven var helt sort af
lus på ca. 5 mm størrelse, desuden var der rigtig mange insekter der
sværmede om træet, og fliserne nedenunder var blevet fedtet.

I dag (søndag 25 sept.) har jeg et par gange spulet træet med en vandslange,
det har hjulpet lidt, men det har ikke fjernet alle lusene.

med venlig hilsen
C C Hansen

Fra : Anette

Dato : 25-09-05 19:26

Carl Chr. Hansen wrote:
> Er der nogen i gruppen der har kendskab til hvad man gør ved lus i et
> grantræ?

Jeg har lige sakset dele af et svar fra i spørgsmåldelen af
www.plante-doktor.dk ....s'go:

Der er tale stammelus tilhørende slægten "Cinare".
Disse lus har min kollega set flere steder i denne forsommer. De er stærkt
knyttet til gran og breder sig derfor ikke til andre plantearter. De skader
kun værtsplanten i begrænset omfang.
Naturlige fjender såsom mariehøns, svirrefluerlarver m. fl. ,vil under
normale forhold efterhånden gøre kål på lusene. De klæbrige forekomster er
sandsynligvis ekskrementer, såkaldt "honningdug" fra bladlusene. Angreb kan
ikke forebygges, vælger du at sprøjte (som normalt ikke burde være
nødvendigt), kan malathion anvendes. Med mindre der findes andre årsager, er
der umiddelbart ingen grund til at fælde træet.

/ Anette

Fra : Carl Chr. Hansen

Dato : 25-09-05 20:36

Mange tak for svaret