Tåge og fugtig ydervæg
Fra : Gunnar007

Dato : 25-09-05 11:20

Jeg har et problem tror jeg.. Og inden jeg graver 2 meter ned og ser om
vandrøret ind i huset er sprunget, stiller jeg lige et spørgsmål.

Jeg har en ydervæg som står mod nord, der er fugtaftegninger helt nede ved
jordoverfalden og ca 20 cm op.
Undersamme væg, bare indenfor, i kælder har vi et lille problem med fugt.
Ikke voldsomt, men nok til at der på 1 år har sat sig en afskygning på den
del af væggen jeg ikke har eftersioleret.
Jeg har lavet 2/3 af væggen, med ny isolering, og dampspærre, og der hvor
problemet er, er i et indbygningskab, hvor jeg ikke lige havde overskud til
at efterisolere, og dampspærre.
Jeg ved at der helt sikker ikke er damspærret.

Kan en varm væg indvendig, for tågen til at aftegne fugt på ydersiden, pga
manglende damspærre.
Jeg tænker at væggen måske er en smul efugtigt pga damspærren, og derfor
binder tåget vejr nemmere.. Jeg kan jo se at fliser i skyggen holder sig
fugtige langt op af dagen i disse tider.

Håber på en hurtigt svar

Hilsen G

Fra : jpo

Dato : 26-09-05 16:57

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> binder tåget vejr nemmere.. Jeg kan jo se at fliser i skyggen holder sig
> fugtige langt op af dagen i disse tider.

Når varm luft møder kolde flader afsættes kondensvand. Derfor sættes
dampspærren altid på den varme side af isoleringen, så den varme luft ikke
kommer til det kolde område.
Derfor tror jeg det er kondensvand du har på de uisolerede flader indvendig.

Udvendig har jeg ikke noget bud.

mvh.
jpo

Fra : Gunnar007

Dato : 26-09-05 18:50

"jpo" <spamfrivækjpo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer til det kolde område.
> Derfor tror jeg det er kondensvand du har på de uisolerede flader

Jeg ved det, jeg skal også igang med det sidste af væggen..
Mit gæt er også at det "bare" er kondens, da den væg som er lavet ikke har
problemer.
Vandrøret var desuden ikke utæt skulle jeg mene, gravede det ikke helt frit,
men det grus som lå umiddelbart over, var ikke andet fugtigt end alm
jordfugt.

Hilsen G