Ingen orm
Fra : Preben Christensen

Dato : 25-09-05 09:37

Hej

Vi er flyttet i et rækkehus med en lille have, den er bygget i 2004
jorden omkring huset er ikke blevet grubet som den skal , der er anlagt
græsplæne i den lille have der følger med ca 100Kvm, jeg har plantet
rhodedendron
hvor jeg har fjerne ca 300Liter jord og erstattet det af spagnum netop til
rhodedendron,
men ikke en eneste orm er der i haven heller ikke i de andre haver, går
der
lang tid inden der kommer orm sådan et sted?
der er ca et spadestik løs jord og så kommer der Al noget forbandet hårdt
jord, kan man købe orm til sådan en have et eller andet sted eller kommer
de
af sig selv?
Hvad kan man gøre for at fremskønne en orme kultur?
Hvis der er andre der har prøvet det samme hvor lang tid gik der inden i
fik
orm i haven?

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-09-05 14:59

On Sun, 25 Sep 2005 10:37:25 +0200, "Preben Christensen" <dunder@pc.dk>
wrote:

> [...]
>jord, kan man købe orm til sådan en have et eller andet sted eller kommer

Ormene kommer helt sikkert af sig selv - men hvor lang tid det tager har
jeg ikke nogen anelse om - et par år vil jeg skyde på, inden de er der i
normalt antal.

>Hvad kan man gøre for at fremskønne en orme kultur?

De skal i hvert fald have noget de kan leve af inden de kommer.....

Du kan ikke købe ormekultur til haven, kun kompostorm, men de vil slet
ikke trives i almindelig havejord.

Men det vil da helt sikkert hjælpe på sagen hvis du gravede regnorm op
et eller andet sted og smed ud i din have.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-05 20:06

> De skal i hvert fald have noget de kan leve af inden de kommer.....

Så nogle søndagsudflugter til nærmeste skov for at hente nogle sække med
visne blade - nogle ture til nærmeste rideskole efter nogle trailerfulde
hestemøg og (helst) godt brugt halm - og bagefter til genbrugspladsen efter
kompostjord med sand - samt rutiner for, at intet plantemateriale forlader
matriklen... alt sammen hjælper.

> Du kan ikke købe ormekultur til haven, kun kompostorm, men de vil slet
> ikke trives i almindelig havejord.

Nej, men husholdningsaffald, der har passeret kompostormene bidrager til en
god havejord og som sidegevinst til mindre vægt i skraldespanden...

> Men det vil da helt sikkert hjælpe på sagen hvis du gravede regnorm op
> et eller andet sted og smed ud i din have.

Yes.
Sammen med alt det andet.
God arbejdslyst.
Det virker - ved jeg af egen erfaring.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-05 20:11

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad kan man gøre for at fremskønne en orme kultur?
> Hvis der er andre der har prøvet det samme hvor lang tid gik der inden i

Hvis din undergrund er hård, vil ingen regnorm kunne leve der, så det skal
der først forbedres på. Og så kan du gå en aften/nattetur i regnvejr og
samle en liter op af dem der kravler over cykelstierne/vejene. Det er noget
nemmere end at grave dem op. Efter udsætning, skal der naturligvis være føde
til dem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen