skorsten...
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 17:17

Hej...

vi har købt et hus hvor der er stoker fyr, og skorstenen til denne går op
gennem stuen som en del af væggen...

kan jeg lave st hul i den eksisterende skorsten for at tilslutte en brænde
oven istedet for at lave en extra skorsten, og hvis jeg kan lave hul i den
eksisterende hvordan skal det foregå`???

Anders

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-09-05 17:58

"Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oven istedet for at lave en extra skorsten, og hvis jeg kan lave hul i den
> eksisterende hvordan skal det foregå`???

Hej

Spørg din skorstensfejer, det er i sidste ende ham der bestemmer om du må
bruge det nye ildsted.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : René

Dato : 24-09-05 20:14

Så vidt jeg ved er kravet "bare" at der er 25 cm mellem hvert aftrækssted -
men sandt nok bør du tjekke med din "fejer"

René

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 24-09-05 22:08

Der skulle ikke være noget problem i det, finde den montering ring der
passer til røg røret mærk op til hulet og bor det ud med en bore maskine

Fra : anders majland

Dato : 26-09-05 07:47

> Der skulle ikke være noget problem i det, finde den montering ring der
> passer til røg røret mærk op til hulet og bor det ud med en bore maskine

Og Anders hvis du ikke har købt brændeovnen endnu så overvej at forhandle
montering med i prisen. De fleste "bikse" har selv et tilpas stort kopbor og
kan bore hullet på få minutter. Desuden koster selv små stykker rørgrør
forholdsvis meget i listepris ....

Så det nemmeste for dig er at en aftale om ovn med montering hvor det hele
er ordnet - og med klasulen at det skal kunne godkendes af skorstensfejeren
(dvs også en plade under hvis du har et trægulv eller lign.)

Btw så er der normalt ganske gode avancer på brændeovne så pres du bare
noget på prisen ...

Fra : JJ

Dato : 25-09-05 08:28

> [...]
> oven istedet for at lave en extra skorsten, og hvis jeg kan lave hul i den
> eksisterende hvordan skal det foregå`???

På biblioteket og hos kommunen, kan man få en folder fra bygge- og
boligstyrelsen, som handler om Pejse og brændeovne.

den beskriver hvad man må og ikke må.

JJ