spørgsmål ang. nye fuger i ydermuren
Fra : Jacky Hansen

Dato : 24-09-05 13:28

Hej Ng.

Vi har lige købt et hus fra 1945, hvor den mure som var med ude at se på
huset ville anbefale at der inden for den næste 5-6 år fik nye fuer, da
nogle af dem er ved at smulre.

Det er jo en temmelig bekostelig affære hvis man skal have en fagmand til at
gøre det, så jeg vil hører om der er nogen som har erfaring med at gøre det
selv, jeg har fået at vide, at man kan leje en fræser i et byggemarked til
at fjerne noget af den den gamle fuge med, men kan man selv sætte en ny fuge
i? jeg ved godt at det er tidskrævende, men havde forestillet mig at man tog
lidt af gangen, så bliver man vel færdig på et tidspunkt, plus at man får
fordelt udgiften lidt mere ud.

Hvordan har i gjort det?

Med venlig hilsen

Jacky

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-09-05 20:21

Jacky Hansen <jacky@detteskalfjernestdcadsl.dk> wrote:

> jeg ved godt at det er tidskrævende, men havde forestillet mig at man tog
> lidt af gangen, så bliver man vel færdig på et tidspunkt, plus at man får
> fordelt udgiften lidt mere ud.

Hvis fugen er meget blød, kan du måske skrabe den ud med et søm i et
brædt, eller lign.

Jeg tror såmænd ikke udgiften er særlig stor med hensyn til materialer,
det er mere tiden.

Tag en m2 ad gangen, så bliver det mere overskueligt, samtidig med, at
du ikke svækker så stort et stykke af muren.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Benny Andersen

Dato : 25-09-05 08:56

> [...]

>at fjerne noget af den den gamle fuge med, men kan man selv sætte en ny fuge
Det er et lille fræserjern som monteres på en lille vinkelsliber; man
anvender. Kræver brug af høreværn og briller.

>? jeg ved godt at det er tidskrævende, men havde forestillet mig at man tog
>lidt af gangen, så bliver man vel færdig på et tidspunkt, plus at man får
>fordelt udgiften lidt mere ud.

Måske skal du også tænke på stillads. Jeg ville overveje at købe
brugt og evt. sælge efter brug.
--
Mvh Benny Andersen

Fra : Max

Dato : 26-09-05 07:39

Hej Jacky

> Det er jo en temmelig bekostelig affære hvis man skal have en fagmand til
at
> gøre det, så jeg vil hører om der er nogen som har erfaring med at gøre
det

Jeg bor i et gammelt kvarter hvor de fleste huse er bygget i trediverne og
fyrrene, der er mange såkaldte muremestervillaer imellem og mange af
disse får skiftet fuger i disse år. En del vælger at gøre det selv, til stor
gene for naboer, det er ulideligt at høre på sådan en fugefræser hver
weekend en hel sommer og så sviner det også meget. Flere er igang i
flere år og bliver såmændt nok aldrig helt færdige, andre lykkes det at
få lavet arbejdet i løbet af et års tid eller to, andre får ødelagt huset
med
cement på alle mursten der ikke er vasket ordentlig af. Og så er der dem
der bestiller et murefirma til at gøre det, der bliver opgaven løst uden
gener for omgivelserne og er overstået i løbet af nogle dage.

Mvh Max

Fra : anders majland

Dato : 29-09-05 13:13

> Og så er der
> dem der bestiller et murefirma til at gøre det, der bliver opgaven
> løst uden gener for omgivelserne og er overstået i løbet af nogle
> dage.

Arbejdet er jo det samme, det det med "løst uden gener" bunder vel kun i at
det så gøres om dagen hvor de færreste er hjemme ....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-05 18:16

"Jacky Hansen" <jacky@detteskalfjernestdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tog
> lidt af gangen, så bliver man vel færdig på et tidspunkt, plus at man får

Gå du bare igang. Start med at undersøge om det hele skal af, ofte er det
godt nok foroven, men så skal man have løst farveproblemet på en sikker
måde. Min måde var at bruge halvt af hver af to røde færdigblandinger. Det
skal sidde flere dage efter afsyring for at du kan se resultatet. Men skal
det hele af er det jo bare at vælge farve. Du kan være så heldig at den
dårlige fuge er en skal udenpå det, der holder murstenene fra hinanden, og
det kan så let bankes ud med en lang spids genstand eller mejsel. Men ellers
er det fint nok at bruge en boremaskine med murbor. Tag en m2 ad gangen når
du fuger, skyl godt først og få fyldt på mens stenene er våde. Jeg vaskede
senest en time efter med en våd svamp så afsyringen nærmest var en formssag.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jacky Hansen