Isolering af skråvæg?
Fra : Torben

Dato : 23-09-05 20:52

Hej gruppe,

jeg er ved at udnytte et loftrum, og i den forbindelse har jeg tænkt
mig at fastgøre forskalling direkte på eksisterende spær. Det gør
at jeg kun har plads til 100mm. isolering, hvis jeg altså holder 50mm.
luft under lægter.

Jeg kunne selvfølgelig gøre plads til mere isolering, men det vil
betyde at værelset bliver mindre, og det er ikke for stort i forvejen.
Skråvæggen vil gå helt til kip.

Jeg har lavet et par beregninger på www.rockwool.dk, og her kan jeg
spare ca. 500 kroner årligt ved at vælge 200 mm. isolering stedet
for 100mm. Arealet af skråvægge er ca. 40 m2.

Hvad siger i? De 500.- er jo ikke meget, men hvad med indeklimaet?

Huset er fra 1951 og absolut ikke superisoleret nogen steder.

Mvh & på forhånd tak
Torben

Fra : Chriz

Dato : 23-09-05 21:25

Har næsten samme problematik. Pga. plads vælger jeg kun at bruge 100 mm.
Ellers prøver jeg at isolere mest muligt i resten af huset, da energi kun
bliver dyrer over tid.

mvh

chriz

Fra : Martin Bak

Dato : 24-09-05 01:26

[...]

Det er jo i vid udstrækning et temperamentsspørgsmål, men jeg ville ikke
tøve med at gøre plads til mindst 50 mm ekstra, måske 100 hvis ikke rummet
er alt for lille. 100 mm på en skråvæg "stjæler" jo kun ca. det halve i
rumareal.

Det er på dine skrå vægge, at du har det absolut største varmetab, når der
ikke er vandrette lofter. Det skyldes til dels, at fladen i en vis
udstrækning vender ud mod verdensrummet. Ja det lyder syret, men det er ikke
desto mindre rigtigt.

Udgiften til varme er kun en del af værdien af en ordentlig isolering. Det
har i høj grad også betydning for komforten, altså at man ikke oplever får
kuldeslag fra væggene, der vil kunne opleves som træk.

Martin

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 11:52

Hej,

On 23 Sep 2005 12:51:45 -0700, "Torben" <combi.camp@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvad siger i? De 500.- er jo ikke meget, men hvad med indeklimaet?
>
>Huset er fra 1951 og absolut ikke superisoleret nogen steder.

Udover kulde - så tænk også på varme om sommeren. Vi har indrettet
førstesal med skråvægge i vores hus. Det er ikke videre superisoleret
heller og der bliver 30 grader varmt i kontoret på første sal i løbet
af nul-komma-fem når solen skinner om sommeren.

Samtidig er der ikke rigtig mulighed for at åbne vinduerne heroppe, så
vi er glade for den varmepumpe vi har siddende i lokalet, der udover
at varme om vinteren også kan køle lokalet om sommeren!

** Lars

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 24-09-05 22:12

Det sted det giver mest at isolere er taget for varme stiger jo op ad