Tulipan træ/busk
Fra : Preben

Dato : 23-09-05 11:33

hej

vores tulipan træ vokser ikke godt ligner næmest stadigvæk en busk..og er
meget gul på bladene

hvad skal der gøres ??

hilsen
preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-09-05 12:02

On Fri, 23 Sep 2005 12:32:52 +0200, "Preben" <prebenvf@mail.dk> wrote:

>hej
>
>vores tulipan træ vokser ikke godt ligner næmest stadigvæk en busk..og er
>meget gul på bladene
>
>hvad skal der gøres ??

Jeg går ud fra det er en magnolia du har, og ikke det ægte tulipantræ
(sådan er det normalt).

Det vil meget gerne plantes i spagnum, surbundsjord, lige som
rhododendron. Resten er formentlig et spørgsmål om vand og gødning.

I øvrigt er der ikke noget mærkeligt i at træernes blade begynder at
gulne nu.

Fra : Preben

Dato : 23-09-05 19:49

hej mads

den er plantet i spagnum men har faktisk slet ikke haft blomster på i år
;-((

kan jeg sende et billede af den til dig ??

hilsen
preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-09-05 20:08

On Fri, 23 Sep 2005 20:48:36 +0200, "Preben" <prebenvf@mail.dk> wrote:

>den er plantet i spagnum men har faktisk slet ikke haft blomster på i år
>;-((

Så hælder jeg mest til gødningsmangel - også de tidligt gule blade taget
i betragtning.

Måske også udtørring? Spagnum tørrer jo hurtigt ud.

>kan jeg sende et billede af den til dig ??

Gerne - men hvis du i stedet smider det på en hjemmeside og kommer med
et link, så kan andre også se med.

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 24-09-05 20:18

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det vil meget gerne plantes i spagnum, surbundsjord, lige som
> rhododendron. Resten er formentlig et spørgsmål om vand og gødning.<<

Hejsa.

Jeg havde jo lige tænkt mig at jeg skulle ud og anskaffe en magnolia snart.
Mads, når du skriver at den gerne vil plantes i spagnum, er det så et must?
Der står jo mange store træer rundt omkring... har de så stået i spagnum i
starten? Jeg synes nemlig ikke lige at jeg havde læst så meget om det.

Jeg har faktisk mulighed for at give dem et spagnum bed, da det er et nyt
lille bed det skal stå i. Det har været udeløbegård for 3 kaniner i 3 år, så
gødning er der ihvertfald nok af...

Fortsat god weekend
Hanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-09-05 08:42

On Sat, 24 Sep 2005 21:18:21 +0200, "Hanne Bech-Jensen"
<solsort_dk12@34hotmail.com> wrote:

> [...]
>Der står jo mange store træer rundt omkring... har de så stået i spagnum i
>starten? Jeg synes nemlig ikke lige at jeg havde læst så meget om det.

Det er ikke absolut påkrævet - men de vil gerne

Og nu for at være helt sikker slog jeg lige op i min 'Havens
Planteleksikon' som siger:

"De fleste Magnolia foretrækker kalkfri jord, helst en neutral eller
svagt sur, humusrig jordbund, dybmuldet og fugtighedsbevarende. En kold
og for tæt jord forringer vækstforholdene og fremmer bl.a. svampeangreb.
Det værste er rodfiltsvamp, som i løbet af kort tid ødelægger selv
større eksemplarer. Erfaringsmæssigt kræver de asiatiske arter en luftig
og mere sur jord, hvorfor man generelt må anbefale tørveholdig jord,
svarende til Rhododendron. Forøvrigt har Magnolia, ligesom Rhododendron,
et fladt, stærkt udbredt rodnet."

De magnolia vi dyrker typisk her i landet er alle af de asiatiske arter.

>Jeg har faktisk mulighed for at give dem et spagnum bed, da det er et nyt
>lille bed det skal stå i. Det har været udeløbegård for 3 kaniner i 3 år, så
>gødning er der ihvertfald nok af...

Om du ligefrem behøver give den spagnum er svært at sige, det kommer
meget an på hvordan din jord er. Men det vil i hvert fald ikke skade at
gøre det. Var det mig, så fik den en 100-150 liter god, grov spagnum når
den blev sat - det vil være ærgerligt at den mistrives bare fordi man
bliver lidt nærig når man er ude at handle

I øvrigt er der en kæmpestor magnolia ude på min gård (som jeg stadig
ikke er flyttet ud på .....) - 5-6 meter høj og lige nu kan jeg se den
har sat dyngevis af blomsterknopper. Nogle få af blomsterne er endda
begyndt at springe ud. Jeg glæder mig til foråret når den for alvor
kommer i blomst

>Fortsat god weekend

Tak og i lige måde.

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 25-09-05 23:44

> [...]
> den blev sat - det vil være ærgerligt at den mistrives bare fordi man
> bliver lidt nærig når man er ude at handle

Så får den spagnum blandet op i den gode kaninjord Jeg overvejer faktisk
at plante en rhodo og en hortensia i samme bed, så måske skulle jeg dele
bedet op og simpelthen lave en 'sur' del. Normalt planter jeg dem bare i
sure 'huller' i normale bede.

> [...]
> har sat dyngevis af blomsterknopper. Nogle få af blomsterne er endda
> begyndt at springe ud. Jeg glæder mig til foråret når den for alvor

Åh, det lyder dejligt. Vores genbo har også det mest fantastiske træ i den
størrelse... de er bare SÅ flotte mod en blå himmel.

Jeg har desværre ikke plads til at det bliver så stort. Så jeg tænkte at jeg
lige ville spørge en ekspert, om du så kan anbefale mig et træ. Det må som
sagt helst ikke blive for stort, og det må gerne være almindeligt og stærkt,
og gerne i hvid-mørkrosa blomster, hvis det altså kan fås i samme blomst.
Det mener jeg at jeg har set.
Jeg har prøvet at google og lede... men der er SÅ mange forskellige at man
bliver helt rundtosset. Så jeg tager gerne mod et godt tip.

På forhånd tak

Hanne

Fra : Preben

Dato : 24-09-05 08:44

Hej

kan ikke poste et billede i dk.binær hvorfor ved jeg ikke den vil ikke sende
den.
så jeg har sendt et billede til mads.

vil osse gerne vide hvordan den bliver til et træ ??
lige nu minder det mere om en busk.. skal man klippe nogle grene af eller
hvordan gør man ???

hilsen
preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-05 09:13

On Sat, 24 Sep 2005 09:44:22 +0200, "Preben" <prebenvf@mail.dk> wrote:

>kan ikke poste et billede i dk.binær hvorfor ved jeg ikke den vil ikke sende
>den.
>så jeg har sendt et billede til mads.

Billederne fylder nok for meget - mange newsservere modtager kun indlæg
under en vis størrelse.

>vil osse gerne vide hvordan den bliver til et træ ??
>
>lige nu minder det mere om en busk.. skal man klippe nogle grene af eller
>hvordan gør man ???

Hvis den skal blive et 'rigtigt' træ med en enkelt gennemgående stamme
og en krone, så er det noget med at finde den gren på busken som er mest
lige og bruge den som stamme. Derefter klippes sidegrenene af så stammel
efterhånden bliver højere og højere. Lad være med at klippe alle
sidegrenene af på een gang, gør det lidt efter lidt, gerne over 2-3 år,
når busken har så mange sidegrene så langt nede som din har.

Det er helt sikkert gødningsmangel der er grunden til den er så lys i
bladene. Bortset fra at den er lys, så ser den nu rigtig flot ud, masser
af blade og grene. De få blade som er brune i randen er heller ikke
noget at bekymre sig om, men det er sandsynligvis en eller anden
svampesygdom, så hvis du vil være rigtig god ved træer, så pil de blade
af og smid i skraldespanden.

Du har græs helt ind til stammen af træet, det er ikke en god ide. Græs
er grådigt mht. vand og gødning og det har rødderne længere oppe med
jordoverfladen end magnoliaen har.

Jeg kan også se på billederne at du har en sandet, mager jord, og at
græsset ikke gror ret godt, det fortæller mig at du ikke gøder græsset.
Uden gødning til græsset slipper der i hvert fald ingen gødning længere
ned til magnoliaen. Din jord ser også ud til at være en som tørrer
hurtigt ud om sommeren, så en god gang vand i tørre perioder vil være
godt tror jeg.

Ang. gødning, så skal magnoliaen jo have noget, men det er der ikke
nogen grund til at gøre før til foråret, den er jo snart færdig med at
gro for i år og vil derfor ikke få brugt gødningen hvis det gives nu.
Men i starten af april og nok igen først på sommeren bør du give den
noget. Det bedste vil være en rhododendrongødning, men en alm.
NPK-gødning kan også bruges.

Magnolia har i øvrigt en tendens til at blive lidt lyse i bladene hvis
de står i fuld sol hele dagen, men jeg er alligevel overbevist om at en
gang gødning er hvad din magnolia mangler.