Vedr. El-kædesav ?
Fra : Jane

Dato : 22-09-05 11:07

Hej!
Vi har selv haft motorsave indtil nu, men dels er de dyre i indkøb og træls
med rep. itide/utide.Vi er vidende om disse kan fåes til EL-drift, men har
hidtil holdt os defra idet vi mente der ikke kunne være 'power nok', i
forhold til benzindrift.
Vi har nu ved et tilfælde prøvet en EL-sav med 1400watt, og jeg har læst
mig/set typer med op til 2000watt, er der nogen erfaringer med disse,
endvidere meget gerne links, der henviser til ovenstående helst hvor der
også forhandles reservedele, gider ikke længere disse fordyrende led, en
forhandler/reperatør udgør.
Savene bruges mest til paller og affaldstræ, dog også til alm. brænde.
På forhånd tak!
Jane.

Fra : Jesper B

Dato : 22-09-05 12:52

"Jane" <jornhansen_2@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> forhandler/reperatør udgør.
> Savene bruges mest til paller og affaldstræ, dog også til alm. brænde.

Jeg har selv en 1800W elsav fra (Ginge?) og hvis den skal skære mere ned en
mindre grantræ op, er jeg ved at b..... mig. Den er egentlig nok, men jeg
har hele tiden på fornemmelsen, at den ikke helt kan save igennem - mangler
power. Det virker bare som om den ikke er lavet til at blive brugt, fra
yderst til inderst.
Købte den primært pga. lille savebehov, men da min nabo nu har købt en lille
smart motoriseret Stihl til ca. 1600,-, så venter jeg kun på den elektriske
brænder sammen så jeg kan bytte også (til den elektriske kan du nemlig ikke
købe reservedele, der er til at betale).

Jesper

evt. på www.lyngbyteknik.dk

Fra : Max

Dato : 22-09-05 13:14

Hej Jane

> med rep. itide/utide.Vi er vidende om disse kan fåes til EL-drift, men har
> hidtil holdt os defra idet vi mente der ikke kunne være 'power nok', i

De findes ihvertfald med power nok, jeg så engang en tysk skovarbejder
bruge en i et studiet hvor han skar et træ på mindst 1 meter i diameter
over uden besvær, sværdet så ud til at være mindst 1,2 meter langt.
Den skar træet over uden problemer og meget hurtigt. Men det drejer
sig sikker om prof. udgaver der koster derefter, jeg kan nemt forestille
mig at de bruges hvor arbejdet foregår indendørs.

Mvh Max

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-09-05 19:39

For et par måneder siden testede "Gør-det-selv" en Benzin- contra en
el-sav, med det resultat at de var lige hurtige - hvis ikke el-saven var
hurtigere.

Deres konklusion var (vidstnok)at den eneste grund til at man skulle
købe en Benzin-sag var hvis man skulle have den med i skoven, ellers
skulle man købe en el-sav.

Mvh

Jesper.

Fra : Henning Lund

Dato : 23-09-05 06:56

Jesper Hansen skrev:

> [...]
>
> Deres konklusion var (vidstnok)at den eneste grund til at man skulle
> købe en Benzin-sag var hvis man skulle have den med i skoven, ellers

Det lyder sært da de alm. elsave man køber ikke tager samme antal
kædeomdrejninger som en benzin?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Jesper B

Dato : 23-09-05 07:44

> Det lyder sært da de alm. elsave man køber ikke tager samme antal
> [...]
Elsaven trækker måske bedre ved lave omdrejninger (bedre moment) ?

Jesper

Fra : Henning Lund

Dato : 23-09-05 08:28

Jesper B skrev:

> Elsaven trækker måske bedre ved lave omdrejninger (bedre moment) ?

Det er omdrejningerne på kæden der får saven til at gå hurtigt gennem
træet.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-05 23:43

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er omdrejningerne på kæden der får saven til at gå hurtigt gennem
> træet.

Første betingelse er at kæden er (og forbliver) skarp og (ikke mindst)
forskriftsmæssigt opstrammet. Og at man derefter ikke byder elsaven mere end
den kan magte, altså at den ikke presses for meget i omdrejningerne. Dette
er naturligvis et større og større problem, jo mindre kraft saven har. Men
ellers saver de udmærket og akkurat lige så godt som en motorsav. Man skal
bare vide at det er HK der bestemmer hvor hurtigt man kan gøre det samme
arbejde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen