Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
350D eller Konica Minolta 5D?
Fra : Thomas

Dato : 30-10-05 11:07

Hejsa.

Står man for at købe et SLR kamera, hvor får man så mest for pengene
synes i? Canon 350D eller Minoltas 5D?

Der er vist billedstabilisator i Minoltas kamerahus. Er det noget der
spiller? Hvad er forskell i forhold til billedstabilisator i optik?

Tak

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-05 11:28

In article <43649b31$0$41150$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas wrote:
> [...]
>
> Der er vist billedstabilisator i Minoltas kamerahus. Er det noget der
> spiller? Hvad er forskell i forhold til billedstabilisator i optik?

Billedstabilisering er godt, men erstatter ikke hurtige objektiver.

5D har 6mpix, Canon har 8mpix. De er ca. lige hurtige.
Jeg tror det er vigtigt at kigge på objektiver når man køber.
Udvalget med Minolta A fatning er ikke stort. Til gengæld hjælper
det jo lidt med billedstabiliseringen.

Men husk, billedstabiliseringen indbygget i kameraet får ikke
dyr og mennesker til at stå stille. Men det kan tage de rystelser
der er på ikke-action billeder.

Nogle af Canons objektiver med IS har også en track-mode, hvor
billedstabiliseringen fjerner rystelser, men tillader dig at følge
noget i bevægelse.

Jeg ville vælge Canon pga objektivudvalget, og det store brugtmarked for
tilbehør. Men hvis du har Minolta A objektiver i forvejen var det
værd at overveje at blive der.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-10-05 12:05

Thomas wrote:
> Står man for at købe et SLR kamera, hvor får man så mest for pengene
> synes i? Canon 350D eller Minoltas 5D?

Har du kigget på Nikon D50/D70S? Prøv at gå ned til din lokale
fotopusher og se kameraerne med dine fingre. Jeg havde først valgt
Canon, men efter berøring var der ingen tvivl om at der skulle stå Fuji
eller Nikon på mine kameraer.

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : MOA

Dato : 30-10-05 12:53

> [...]
> berøring var der ingen tvivl om at der skulle stå Fuji eller Nikon på mine

Jeg vil så personligt mene at Minolta laver de mest brugervenlige og
ergonomiske kameraer. Canon fører omvendt på billedekvaliteten,
objektivudvalg og generel teknik, så Nikon vil være 3 valg hvis det stod til
mig.

Morten

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-10-05 14:54

"Thomas"
> [...]
>
> Der er vist billedstabilisator i Minoltas kamerahus. Er det noget der
> spiller? Hvad er forskell i forhold til billedstabilisator i optik?

Det burde jo betyde at objektiverne blir billigere
og lettere at konstruere for Minolta. Jeg kan ikke
anbefale Minoltaen, kender den ikke, men det jeg
har haft (30år siden) fra Minolta har været lækkert,
men du må vidst hellere selv teste modellerne op
med hinanden. Billedstabilisator er meget meget
dejligt, en go' ide Minolta der har fået. -max-

Fra : Thomas

Dato : 30-10-05 15:34

Tak for alle jeres svar. Nu er det dog ikke mig der står og skal vælge.
Jeg har en 350D som ejg er meget glad for, men jeg lovede lige at stille
spørgsmålet for en bekendt.

Jeg takker endnu engang for jeres syn på sagen, og fler inputs er
selvfølgelig velkomne.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 18:08

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der er vist billedstabilisator i Minoltas kamerahus. Er det noget der
> spiller? Hvad er forskell i forhold til billedstabilisator i optik?

Hej.
Jeg stod overfor samme valg for et par uger siden, og endte med at vælge KM
5D.

Jeg havde ingen objektiver i forvejen. Havde jeg haft det havde der ikke
været nogen tvivl, så havde jeg valgt det mærke.

Jeg valgte primært KM 5D fordi det lå langt bedre i min hånd. Jeg følte
simpelhen at jeg skulle krølle mine finge for meget sammen når jeg prøvede
350D. Dette skulle vidst nok være bedre med batterihåndtaget på, men nu skal
kameraet jo heller ikke være større end højst nødvendigt. Derudover var der
jo KM's AS (billedstabilisatoren) som ikke gjorde valget sværere.

Mht. linser _tror_ jeg primært jeg kommer til at købe 3.parts linser som fx
sigma, og så betyder minoltas række af linser ikke så meget (Selvom jeg ikke
ligefrem vil kalde den lille!)

Man skal dog være opmærksom på at man ikke (indtil videre i hvert fald) kan
købe batterihåndtag til KM 5D. Det betyder at det kun er Li-ion batteriet
man kan bruge. Levetiden på dette har dog imponeret mig.

Håber det kan hjælpe en lille smule. Jeg skal ikke kunne anbefale det ene
frem for det andet, men jeg er godt tilfreds med mit 5D so far.

Mvh Peter

Fra : Jens G

Dato : 30-10-05 18:30

On Sun, 30 Oct 2005 18:08:27 +0100, "Peter Stenkilde" <pfs (at)
lightship punktum dk> wrote:

>Jeg stod overfor samme valg for et par uger siden, og endte med at vælge KM
>5D.
[...]
Jeg har også købt et KM 5D, og ud fra de samme argumenter.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 21:23

"Jens G" <jens@no.spam.for.me.pls> wrote in message

KM
> [...]
> Jeg har også købt et KM 5D, og ud fra de samme argumenter.

> [...]

Hvilke(n) linse(r) har du købt/tænkt dig at købe?

Jeg har bare købt kit-linsen (AF DT 18-70 f3,5-5,6). Og jeg ved ikke rigtig
hvad min næste udviddelse bliver. Men den skal nok have noget mere tele.
100-200mm eller lign. Men den tid den sorg... eller glæde

Mvh. Peter

Fra : Jens G

Dato : 31-10-05 16:19

On Sun, 30 Oct 2005 21:22:33 +0100, "Peter Stenkilde" <pfs (at)
lightship punktum dk> wrote:

> [...]
>hvad min næste udviddelse bliver. Men den skal nok have noget mere tele.
>100-200mm eller lign. Men den tid den sorg... eller glæde

Jeg har også kun 18-70mm kit linsen. Hvis jeg skal have mere, vil jeg
op på minimum 300mm, men det bliver ikke lige med det samme. Skal også
lige se om interessen er der.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-10-05 20:01

> [...]
>
> Der er vist billedstabilisator i Minoltas kamerahus. Er det noget der
> spiller? Hvad er forskell i forhold til billedstabilisator i optik?

Minolta hænger lidt på DSLR markedet efter min mening. Hvor i stedet det er
Nikon og Canon der er de førende på markedet. Canon er hurtigere fremme og
strør om sig med billedstabiliserings objektiver. Mens nikon gemmer sit VR
system til de mere exclusive objektiver. Jeg har haft et Konica Minolta 5D
mellem hænderne og må sige det er rart at holde på og brugervenligt.
Stabilisering virker ok, men ikke på højde med den optiske stabilisering i
Canons objektiver. Det er også ret trælst ved KM at de kører med noget
strømsparer halløj, der gør at man skal holde kameraet igang ellers går det
i stand by, og det meget irriterende med stabiliseringen, den slukker og
tænder efter behov og man skal lige vente på at den aktiveret i kameraet
inden man kan skyde, den ventetid kan koste "BILLEDET", det tager ca. ½
sekund, det lyder ikke af meget, men det er seriøst irriterende.

Alt i alt er kameraet godt, men hvis du VIL have stabilisering, så køb Canon
og læs objektiver med IS.

Billedekvaliteten halter noget efter Canon og Nikon, for at lige få det med
også.

Minoltas gamle slr huse var jo solide og godt bygget, men sammensmeltningen
med Konica har ikke være godt for deres DSLR marked, for hverken Konica el.
Minolta.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 21:09

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

> [...]
> inden man kan skyde, den ventetid kan koste "BILLEDET", det tager ca. ½
> sekund, det lyder ikke af meget, men det er seriøst irriterende.

Det kan man da bare slå fra i menuen. Eller rettere du kan sætte det til
30minutter, så jeg tror ikke at det kommer til at skabe problemer for nogen.
LCD baggrundslyset kan sættes op til 1 minut før det slår fra.

Mvh Peter