Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativ til dias
Fra : Per Pedersen

Dato : 28-10-05 19:20

Hej !

Jeg ved godt det lyder oldnordisk !

Men hvem kan og hvor kan man på billigst måde få lavet diasnegativer henne !
(har 5 film)

mvh. Per

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 28-10-05 20:02

Per Pedersen wrote:
> Men hvem kan og hvor kan man på billigst måde få lavet diasnegativer henne !
> (har 5 film)

Undskyld min uvidenhed, men hvad er et diasnegativ?

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Per Pedersen

Dato : 28-10-05 21:07

"> Per Pedersen wrote:

> Undskyld min uvidenhed, men hvad er et diasnegativ?

Lysbilleder.......................!

Mvh. Per

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-10-05 16:53

Per Pedersen wrote:
> Lysbilleder

Jeg mener bestemt det hedder Diapositiver.

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-10-05 22:18

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> wrote in message

> Undskyld min uvidenhed, men hvad er et diasnegativ?

Jeg tror personen mener et dias lavet ud fra sine gamle negativer, altså et
positivbillede på dias film.

Mvh
Simon

Fra : Per Pedersen

Dato : 28-10-05 22:37

> [...]
> Simon
>Jeg har 5 ruller film som jeg vil have lavet til Diasbilleder (lysbilleder)
Hvem kan det og hvad koster det ? (jeg har fået en pris på 4 kr. pr stk. og
skal så selv sætte dem i rammer) kan det ik gøres billigere ?

Mvh. Per

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-10-05 11:15

"Per Pedersen" <......@....dk> wrote in message

> Hvem kan det og hvad koster det ? (jeg har fået en pris på 4 kr. pr stk.
> og skal så selv sætte dem i rammer) kan det ik gøres billigere ?

Du skal tænke på at de skal gennemlyse billederne, vende farverner om og
eksponere en diasfilm. Det er en rimelig dyr process, det vil være billigere
for dig at få fremkaldt billederne, få lavet en reprostand og så
affotografere billederne på diasfilm. Det koster jo ca. 3 kr pr. stk. Og det
er nok også den metode der bruges når prof gør det. Det gør de i hvert fald
ude på GABS.

Mvh
Simon

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-10-05 17:30

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er nok også den metode der bruges når prof gør det. Det gør de i hvert

Jeg har nu lavet massevis af printfilm ude hos Gabs i sin tid. Det er nemlig
det, teknikken hedder. Printfilm er en farvenegativfilm på klar base.
Jeg lavede dem dengang på på planfilm (4" x 5") i et almindeligt
forstørrelsesapparat (et Bremson Dynalite)

Det har været dyrt at få dem lavet på den måde!
Og jeg hadede printfilm - Intet er så sart over for støv som det, og intet
så elektrisk. Især fordi de jo efterfølgende skulle blæses op på en væg
eller lærred.

Jeg mener faktisk, at man kan få printfilm til 135 filmkameraer og derfor
kan skyde dem i en diaskopieringsstand.
Fremkaldeprocessen er almindelig C-41 farvenegativfremkalder.
Mener faktisk, at jeg lavede et par hos Mai-Color, da jeg arbejdede der en
kort periode.
Det var mest dia til dia kopiering jeg lavede. med et Nikon F3 på en stand
med bælg og et durst farvehoved som lyskilde.

Den anden vej rundt med affoto af billedet er langt ringere og mindst lige
så dyrt, med mindre man gør det selv.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : waal

Dato : 29-10-05 21:20

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det var mest dia til dia kopiering jeg lavede. med et Nikon F3 på en stand
> med bælg og et durst farvehoved som lyskilde.

Eastman (Kodak) har altid haft et udvalg af printfilm og duplikat film (både
farve og s/h). Den slags bruges i kilometervis af filmindustrien og tidlige
kunne enkelte af filmene fås i 35mm patroner.

Til P.P. prøv Foto C, de havde den slags på lager i gamle dage men du skal
jo bruge en eller anden form for kopiudstyr. Skal du betale dig fra arbejdet
tror jeg ikke på den med de 3 kr. stykket.

mvh
Michael

Fra : Egon Stich

Dato : 30-10-05 12:42

> [...]
> med bælg og et durst farvehoved som lyskilde.
>
> Den anden vej rundt med affoto af billedet er langt ringere og mindst lige

Manden vil gerne have negativfilm lavet til dias.
Man kan have held med følgende:

I et stykke krydsfiner laves et udsnit til et negativ.
Bagved monteres en blitz.
Kameraet sættes i stativ, og udstyres med enten mellemring eller bælg,
således at der fotograferes 1:1.
Film: Ganske almindelig negativfilm.

Herved "vendes" farverne, og der skal blot monteres i rammer.

MVH
Egon

Fra : waal

Dato : 30-10-05 19:09

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> således at der fotograferes 1:1.
> Film: Ganske almindelig negativfilm.
>

> Herved "vendes" farverne, og der skal blot monteres i rammer.

Du'r ikke p.g.a. negativfilmens farvebase. Printfilmens base og kontrast er
tilpasset formålet.

Michael

Fra : Egon Stich

Dato : 31-10-05 17:23

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du'r ikke p.g.a. negativfilmens farvebase. Printfilmens base og kontrast
> [...]

Man får nu rimelige resultater med Portra 160.

MVH
Egon.

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 30-10-05 14:45

Hej Per,

Langt den enkleste måde vil være at scanne dine dias med en filmscanner, så
er de direkte i et format som du kan få printet i den størrelse du ønsker.

vh
Erik

Fra : waal

Dato : 30-10-05 19:05

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:4364ce38$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Langt den enkleste måde vil være at scanne dine dias med en filmscanner,
> så er de direkte i et format som du kan få printet i den størrelse du
> ønsker.

Upraktisk hvis de skal monteres i diasremmer

Michael

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-10-05 10:42

> [...]
>
> Jeg ved godt det lyder oldnordisk !
>
> Men hvem kan og hvor kan man på billigst måde få lavet diasnegativer henne

Det kan gøres med en negativ omvende film. Men du lyder lidt uvidende på
dette felt, så mit råd er, at gå ned til din fotohandler med filmene, og
ikke selv begynde at kaste dig ud i noget, som ender med at ødelægge negativ
filmene, og endnu værre, også dig selv.

M.V.H.....Benny..

Fra : Per Pedersen

Dato : 31-10-05 17:33

> [...]
> dette felt, så mit råd er, at gå ned til din fotohandler med filmene, og
> ikke selv begynde at kaste dig ud i noget, som ender med at ødelægge

Hej !

Jeg har snakket med fotohandleren !

Han vil have 4 kr. pr Lysbillede også skal jeg selv sætte dem i rammer.
Det bliver dyrt når jeg har 5 film.
Derfor efterlyste jeg et sted hvor det kunne gøres billigere !

Mvh. Per

Fra : Egon Stich

Dato : 01-11-05 00:41

> [...]

> Det bliver dyrt når jeg har 5 film.
> Derfor efterlyste jeg et sted hvor det kunne gøres billigere !

Det finder du nok ikke billigere.

MVH
Egon