Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af Vejle havn by night og et lille ~
Fra : ms

Dato : 25-10-05 09:09

Nå men så vil jeg da også prøve:

Vejle havn by night
http://foto.hedensted-foto.dk/displayimage.php?album=5&pos=0

og

Middagslur(løve)
http://foto.hedensted-foto.dk/displayimage.php?album=4&pos=0
Taget i Givskud Zoo

Kritik/slag og nedrakninger modtages(nå ja, det gør ros da også

/Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 09:16

ms wrote:

> Kritik/slag og nedrakninger modtages(nå ja, det gør ros da også

Dit havnebillede er pil skævt, og billedet af løven er for rodet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ms

Dato : 25-10-05 10:02

> Dit havnebillede er pil skævt,

hvordan mener du? Jeg synes ikke at det er skævt...

> og billedet af løven er for rodet...

Okay, sådan opfatter jeg det ikke, jeg opfatter det mere naturligt.

/Max

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-05 16:06

In article <435df471$0$47000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, ms wrote:

> hvordan mener du? Jeg synes ikke at det er skævt...

Jeg er enig. Højresiden virker ret skæv. virker som om det skal
drejes med uret. Toppen af lygtepælen er nogle pixels længere inde
fra kanten end dens reflektion.

Fra : K.G.

Dato : 25-10-05 09:53

Hej Max ...

Dit havnebillede kan jeg godt li' men det hælder lidt - det kan rettes op
det er måske 1° det er alt ...

Det er flot i skarphed og lys men se igen - den hælder mod højre og så tror
jeg du samtidig kommer ud for styrtende linier ....

Men bliver billedet rettet op mod venstre synes jeg bestemt det er både
skarpt og flot belyst.

Dit andet bille er ikke min smag så det vil jeg lade andre se på ...

Tag dig ikke af Ebbesen - det er vi andre holdt op med ... )

Med venlig hilsen
Keld i Frederikshavn
--
Keld Gydum
DK-9900 Frederikshavn

Fra : ms

Dato : 25-10-05 10:27

> [...]
> tror jeg du samtidig kommer ud for styrtende linier ....
>
> Men bliver billedet rettet op mod venstre synes jeg bestemt det er både

Jeg har været inde med messure tool og mål det, det var 0,2° på dlg
bygningen og det har jeg prøvet at rette op. Jeg har ikke lige org. her så
det blev bare på samme jpg.

> Dit andet bille er ikke min smag så det vil jeg lade andre se på ...

> Tag dig ikke af Ebbesen - det er vi andre holdt op med ... )

Næh... men man skal nu aldrig holde sig tilbage fra at lytte

/Max

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-10-05 10:41

ms wrote:
> Jeg har været inde med messure tool og mål det, det var 0,2° på dlg
> bygningen og det har jeg prøvet at rette op. Jeg har ikke lige org. her så
> det blev bare på samme jpg.

Har du hørt om vandspejl og horisontale linier?

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-10-05 10:56

ms skrev:

>Jeg har været inde med messure tool og mål det, det var 0,2° på dlg
>bygningen og det har jeg prøvet at rette op.

Når du har styrtende linjer hjælper det ikke at rette op på en ideelt
set lodret linje. Og slet ikke en ude i siden af billedet. Du må i
stedet vælge en pasende horisontlinje.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 12:46

Peter Loumann wrote:

> Når du har styrtende linjer hjælper det ikke at rette op på en ideelt
> set lodret linje. Og slet ikke en ude i siden af billedet. Du må i
> stedet vælge en pasende horisontlinje.

Billedet har både en skæv horizont, og styrtende linier.

Men den skæve horizont er største problem, så derfor undlod jeg at påpege
de styrtende linier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ms

Dato : 25-10-05 10:28

> Dit havnebillede kan jeg godt li' men det hælder lidt - det kan rettes op
> det er måske 1° det er alt ...

Og så lige linket til det nye billede.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 10:41

ms wrote:

> Og så lige linket til det nye billede.
> http://foto.hedensted-foto.dk/displayimage.php?album=5&pos=0

Nu er det endnu mere skævt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 25-10-05 11:19

NRE har ret. Dit billede hælder fordi du ikke har holdt kameraet vandret da
du tog billedet, men derimod peget det lidt op af for at få det hele med.
Derved har du fået styrtende linjer. Løsningen er derfor ikke at rotere
billedet, men korigere for de styrtende linjer ved hjælp af PS e.lign.

/Marten

Fra : ms

Dato : 25-10-05 11:31

> [...]
> med. Derved har du fået styrtende linjer. Løsningen er derfor ikke at
> rotere billedet, men korigere for de styrtende linjer ved hjælp af PS

okay, tak for det. Jeg ved ikke lige hvordan man gør det. Er der et sted
hvor man kan læse om dette?

/Max

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 25-10-05 14:47

Hvis du bruger PS er det under edit>transform> perspektive (eller noget i
den stil)

I PSP bruger du så vidt jeg husker et underværktøj til værktøj nr. 2 i
værktøjspaletten, men ellers kig i hjælpefilerne efter noget med perspective
e.lign.

/Marten

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 14:56

> okay, tak for det. Jeg ved ikke lige hvordan man gør det. Er der et sted
> hvor man kan læse om dette?

Hvis du kigger i lagene, så er dit billede sikkert benævnt Baggrund eller
Background. Det står med kursiv. Dobbeltklik på navnet, så får du mulighed
for at kalde det noget andet. Sig ok til det. Nu har du et lag, der kan
transformeres. Det er lidt svært med et gamle baggrundslag. Prøv nu at vælge
det sorte pegeværktøj øverst til højre i din værktøjskasse. Hold tasten Ctrl
nede, sæt markøren i et hjørne og træk. Så kan du rette alle de styrtende
linier og vandret osv, som du ønsker. Til sidst klipper du lige billedet
rent med beskæreværktøjet. Det kan sikkert hjælpe dig at aktivere linealerne
og trække nogle hjælpelinier ind på dit billede først.

I øvrigt skal din vandlinie ikke være vandret. Det er jo ikke horisonten.
Det er et bygningsværk (molen) på den anden side, og den skal kun være
vandret, hvis du fotograferer direkte vinkelret på den.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-10-05 16:56

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige billedet rent med beskæreværktøjet. Det kan sikkert hjælpe dig at
> aktivere linealerne og trække nogle hjælpelinier ind på dit billede først.
[KLIP]

Du behøver ikke at omdøbe baggrundslaget, du skal bare makere det (Ctrl+A)
og vælge Distort oppe under Transform, og så ret det til, så har du heller
ikke nogen hjørner der skal klippes til.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 17:30

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og vælge Distort oppe under Transform, og så ret det til, så har du heller
> ikke nogen hjørner der skal klippes til.

Hvis du trækker udad i billedet, så er der ikke noget at klippe. Men hvis du
trækker indad, så skal der igen klippes.

Mvh. Claus Petersen

Fra : ms

Dato : 25-10-05 18:55

Tak for hjælpen allesammen..

Jeg har prøvet så godt som jeg umiddelbart kunne, igen. men ved ikke helt om
jeg er så tilfreds med resultatet.

Det skal siges at det er en ny konvertering af raw-billedet og jeg har ikke
fokuseret ret meget på farver osv., men mere på om jeg kunne rette de linier
op.

http://foto.hedensted-foto.dk/displayimage.php?album=5&pos=4

/Max

Fra : Henning

Dato : 25-10-05 23:58

> [...]
>
> Det skal siges at det er en ny konvertering af raw-billedet og jeg har
> ikke fokuseret ret meget på farver osv., men mere på om jeg kunne rette de

Nu er det lige, men der er stadig styrtende linier. Når jeg siger lige er
det fordi reflekser i centret af billedet skal være lodrette og det er de
nu.

"Dlg" hælder stadig ca. 1,4 grad.

mvh Henning

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-10-05 15:40

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du trækker udad i billedet, så er der ikke noget at klippe. Men hvis
> du trækker indad, så skal der igen klippes.

Ja, det er rigtigt nok.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-10-05 15:43

ms wrote:

> Vejle havn by night
> http://foto.hedensted-foto.dk/displayimage.php?album=5&pos=0

Flot himmel og flot vand og et temmeligt ordinært motiv. Men bygningen i
højre side og dens afspejling generer mig voldsomt ved at være skrå - men
vel at mærke, så refleksen er i forlængelse af bygningen - kunne være rettet
op (styrtende linier). Du har åbenbart rettet noget op - det ser ud som om
du har sikret at bygningerne i venstre side står lodret - på bekostning af
bygninen i højre side. Om igen.

> Middagslur(løve)
> http://foto.hedensted-foto.dk/displayimage.php?album=4&pos=0

Siger mig ikke noget - ret snapshotagtigt med udbrændthed, hvor det for
alvor generer.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ms

Dato : 25-10-05 19:02

> [...]
> som om du har sikret at bygningerne i venstre side står lodret - på
> bekostning af bygninen i højre side. Om igen.

Ja det var en ommer, tak fordi du kiggede Skriv endelig hvis du har
flere kommentarer

Fra : ms

Dato : 25-10-05 19:00

Tak for responsen, og hjælpen, indtil videre. Jeg synes at der har været
mange ting som jeg har lært meget af, især et par punkter jeg skal forkusere
mere på

Så kom endelig med mere af det, men jeg kan kun sige at konstruktive svar
lærer jeg mest af

Jeg har prøvet at rette linierne så godt som jeg umiddelbart kunne, igen.

Det skal siges at det er en ny konvertering af raw-billedet og jeg har ikke
fokuseret ret meget på farver osv., men mere på om jeg kunne rette de linier
op, da det efter min mening er der jeg gerne vil lære noget lige nu.

Fra : Michael

Dato : 25-10-05 19:33

ms wrote:
> [...]
> lærer jeg mest af
>
> Jeg har prøvet at rette linierne så godt som jeg umiddelbart kunne, igen.

Jeg synes resultatet er blevet godt, i forhold det første opload
Det fedt man lærer nye ting, og se mere sit motiv med mere kritiske
briller, når man får kritik af et billede her i gruppen.
Thumbs Up til gruppens deltagere!

Mvh. Michael