Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forslag og erfaringer søges til tele objek~
Fra : Martin Mogensen

Dato : 24-10-05 22:58

Går og overvejer hvad jeg skal lægge mine penge i af tele til mit Canon 350
så jeg slipper for at bruge mit Panasonic 12x digi cam der ikke egner sig
til lyssvage optagelser. Har 18-55mm og et 50mm f/1.8 Mk1 objektiv til mit
dSLR så det er kun en god kraftig tele jeg mangler.

Har fundet lidt i forskelligt prisniveau. Skal som minimum bruge et
200/300mm, gerne lysstærkt (til brug ved indendørs koncerter og lign. med
meget lidt lys), tegne skarpt og ikke være monster stort.

Canon EF USM 70-300 f/4,0-5,6 IS - til 539,- euro
Canon EF 70-200 f/4,0L USM - til 639,- euro
Sigma 70-300 f/4.0-5,6 DG C/AF Macro - til 149,- euro
Sigma EX 70-200 f/2.8 DG APO HSM - til 979,- euro (set på ebay til ca.
4500,- dk fra Hong Kong)

Hører gerne andre og bedre forslag.

Hvordan er kombinationen af et Sigma 70-200mm f/2.8 med 2x converter -
slækker det på kvaliteten eller andet? Er den stor og uhåndterlig? Hører
meget gerne fra nogen der har erfaring med det.

Martin
http://www.martins-webdesign.dk

Fra : Brizz

Dato : 24-10-05 23:02

Martin Mogensen wrote:
> [...]
> slækker det på kvaliteten eller andet? Er den stor og uhåndterlig? Hører
> meget gerne fra nogen der har erfaring med det.

Bruger selv et 20D og har spenderet et canon 70-200L f2.8 IS USM. her
har du virkelig et zoom objektiv der kan levere varen.
Har ikke selv prøvet med en x2 converter men andre i gruppen her har
ikke gode erfaringer med det. Derimod en x1.4 skulle være bedre.

Brugte objektivet til en koncert her i weekenden og det klarede den fint
på iso 400.

Mhv Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 24-10-05 23:20

> [...]
> Sigma 70-300 f/4.0-5,6 DG C/AF Macro - til 149,- euro
> Sigma EX 70-200 f/2.8 DG APO HSM - til 979,- euro (set på ebay til ca.

Hvad med Canon L 200mm f/2,8? - Ok du mangler zoom, men det er billigt (695
eur), lysstærkt og kan nemt anvendes medbåde 1,4x og 2x TC hvis det skulle
være!
Der står ihvertfald en på min ønskeliste når pengene tillader det :)

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-10-05 00:27

"Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> slækker det på kvaliteten eller andet? Er den stor og uhåndterlig? Hører
> meget gerne fra nogen der har erfaring med det.

Af disse er Sigma'en klert i topklassen, derefter kommer Canon f/4'eren.
Sigmas 2x Teleconverter er ganske ok, men 1.4x TC'en er meget bedre hvad
angår kvalitet. Jeg vil ikke anbefale 2x TC'en. Evt. prøv at kigge efter en
brugt Canon L 70-200 f/2.8 IS USM. Hvis du skal bruge den indendørs til
kocerter, så er IS ret dejligt at have.

Hvis du vil købe fra Hong Kong, kan jeg varmt anbefale Hugo hos "urglalxy",
har handlet der flere gange, uden problemer.

Mvh
Simon

Fra : Per

Dato : 25-10-05 06:57

> [...]
> Sigma 70-300 f/4.0-5,6 DG C/AF Macro - til 149,- euro
> Sigma EX 70-200 f/2.8 DG APO HSM - til 979,- euro (set på ebay til ca.

Under de forhold du nævner lyder det til du skal ned i en f/2.8 og gerne med
IS.

Fra : Jakob

Dato : 25-10-05 06:55

In article <435d58f0$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, mm_
2kNO@SPAMhotmail.com says...

> Sigma EX 70-200 f/2.8 DG APO HSM - til 979,- euro (set på ebay til ca.
> 4500,- dk fra Hong Kong)

Jamen det her er da det eneste der kan opfylde dine egne krav. De andre
er da på ingen måder lysstærke....

Har du overvejet fast brændvidde istedet. Det er vel den bedste løsning
hvis det skal være lysstærkt og rimeligt kompakt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Mogensen

Dato : 25-10-05 13:04

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Har du overvejet fast brændvidde istedet. Det er vel den bedste løsning
> hvis det skal være lysstærkt og rimeligt kompakt.

Kan se at flere foreslår fast brændvidde, men det synes jeg begrænser mine
muligheder markant - det er jo vidt forskelligt hvor man kommer til at være
placeret f.eks. til koncert og så er man måske meget tæt på eller meget
langt væk + fast brændvidde også begrænser dine fotografiske udtryk.
Jeg er fuldt klar over at fast brænvidde giver det bedste billede, derfor
har jeg end ikke overvejet f.eks. et 28-300mm (de fåes heller ikke
lysstærkt).

Hvordan er Sigma'en med 70-200 f/2.8 håndholdt både med og udenTC - den har
jo ikke IS?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-05 08:39

"Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hører gerne andre og bedre forslag.

Om det er bedre, ved jeg ikke, men hvad med Canon EF 200 f/2.8L til ?695
evt. suppleret op med en 1.4x TC? Det ville være mit valg.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-10-05 13:09

Martin Mogensen wrote:
> Sigma EX 70-200 f/2.8 DG APO HSM - til 979,- euro (set på ebay til ca.
> 4500,- dk fra Hong Kong)

Har haft sådan en fætter, dog med Nikon fatning. Hurtigt AF objektiv.
Rimlig stor og tung. Ligger godt i hånden. God udførsel og
byggekvalitet. Man skal lige vænne sig til at nærgrænse for fokus er tæt
på de to meter, hvilket kan være for langt væk på 70mm synes jeg.
"Fløjlsoverfladen" som alle EX objektiver samler hurtigt skidt. Kan selv
bedre lide Nikons overfladebehandling. Synes der var en del CA ved høj
kontrast mellem hvide og mørke farver. Tegner helt klart skarpest ved f4
og f5.6. Købte min i HK for lidt over 400£, så 979€ er helt hen i vejret
synes jeg.

> Hvordan er kombinationen af et Sigma 70-200mm f/2.8 med 2x converter -
> slækker det på kvaliteten eller andet? Er den stor og uhåndterlig? Hører
> meget gerne fra nogen der har erfaring med det.

Har prøvet både Sigmas 1.4x og 2x på Sigma'en, og det var ikke nogen
spændende oplevelse. Det synes jeg generelt ikke det er med TC'ere. AF
er stadig lynhurtig med TC, men synes ikke den tegner sindsygt skarpt.

Se evt. på http://fish.iddx.net - billedet af Uni er taget med 70-200 m.
2x Sigma converter ved største blændeåbning.

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Peter \(2100\)

Dato : 25-10-05 17:05

> Går og overvejer hvad jeg skal lægge mine penge i af tele til mit Canon
> 350 så jeg slipper for at bruge mit Panasonic 12x digi cam der ikke egner
> sig til lyssvage optagelser.

Hvis det er et nyere Panasonic har det da en Leica linse og
billedstabilisator. Jeg har selv rodet med FZ20 som jeg fandt fantastisk til
indendørs billeder uden blitz.
Du skal nok brug _mange_ penge på en linse til DSLR der gør det markant
bedre.

Hilsen Peter

Fra : Martin Mogensen

Dato : 25-10-05 19:16

"Peter (2100)" <nospam@mpholm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til indendørs billeder uden blitz.
> Du skal nok brug _mange_ penge på en linse til DSLR der gør det markant

Mit Panasonic er et DMC-FZ10 og er også med Leica linse og
billedstabilisering. Det er et godt kamera til mange ting, men til mørke
optagelser synes jeg det har sine begrænsninger. Synes du skal tage et kig
på mine billeder, f.eks.disse:

http://www.martins-webdesign.dk/rock/oasis/billeder.htm
http://www.martins-webdesign.dk/rock/kent/billeder.htm

For det første bliver billederne uskarpe og meget grumset (jeg har
formindsket billederne betydeligt og "glattet" dem ud i Photoshop for at få
noget der er rimeligt) og tager jeg billeder uden blitz bliver billederne
endnu mere grumset end hvad jeg synes er acceptabelt. Det første link med
billeder er taget med blænde 4, det laveste Panasonic kameraet kan gå ned
under det givne lysforhold og med billedstabilisering. Faktisk er det de
eneste billeder ud af 104 der er blevet nogenlunde ellers er resten rystede,
mørke og meget uskarpe billeder - jeg går da ud fra at med blænde 2.8 vil
jeg kunne skyde hurtigere og fange motivet skarpt under de lysforhold?

Derfor ville jeg gerne kunne gøre det bedre med mit dSLR som er blevet mit
foretrukne kamera til stort set alt, pånær når jeg skal bruge tele for det
mangler jeg til det. Men se billederne og vurder om ikke det kunne gøres
bedre med f.eks. Sigma'en og 1.4x TC. Men det vil jo nok kræve et stativ
uden billedstabilisering.

Fra : Poul

Dato : 25-10-05 17:21

Her er en prøve på Sigma 70-200 2.8, med et Konica-Minolta Dynax 7D:

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/D7D/PICT0375-01.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/D7D/PICT0376-01.jpg

Jeg er meget glad for dette objektiv, selvom det er lidt stort og tungt:

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/PICT0488-01.jpg

Jeg har læst en test et sted hvor konklusionen var at 1,4 TC var helt perfekt, men 2,0 for dårlig.

Mvh. Poul