Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med Dimage Z5
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-10-05 13:33

Hej gruppe.

Lad mig starte med at slå fast, at jeg er en absolut foto-amatør, som
har det bedst med "peg-og-skyd". Jeg vil dog gerne lære noget mere, så
jeg håber på gode råd og/eller erfaringer herfra.

Jeg har et KonicaMinolta Dimage Z5, som jeg ikke er helt tilfreds med.
Jeg synes, at det lavet for mange fejlbilleder, især kniber det
gevaldigt med skarpheden. Kameraet skulle ellers have en funktion, der
skulle sætte det i stand til at fokusere lynhurtigt, men det mærker jeg
nu ikke meget til. Det er især slemt med indendørsbilleder, se f.eks.
http://www.mzh.dk/test.jpg - det er taget med blitz og kameraet på
autofunktion - motivet er stillestående, så jeg kan ikke se nogen
"undskyldning" for at lave et uskarpt billede.

Derudover har kameraet tit problemer med at fokusere på motiver i
bevægelse, og laver "fartstriber".

Har nogen lignende erfaringer med dette kamera? Forventer jeg for meget,
eller har jeg evt. fået fingre i et defekt kamera?

Med venlig hilsen

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 13:48

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har nogen lignende erfaringer med dette kamera? Forventer jeg for meget,
> eller har jeg evt. fået fingre i et defekt kamera?

Hej Mikkel

Hvis du ser godt efter på dit billede, så kan du se at det der er skarpest
er de billeder, der hænger på væggen inde i værelset bag mor/barn. Det tyder
altså på at du ikke sørger for at stille skarpt der, hvor kameraet måler. At
dit fokuspunkt er ramt ved siden af. Jeg kender ikke lige dit kamera, men på
langt de fleste (alle?) kameraer er det normalt at man sætter det, man vil
fokusere på i centrum, trykker lidt ned på udløseren, så der stilles skarpt,
og derefter flytter kameraet, så du får det ønskede udsnit. Zoomning foregår
normalt før afstandsindstilling.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-10-05 14:13

On 24-10-2005 14:48 Claus Petersen wrote:
> Hvis du ser godt efter på dit billede, så kan du se at det der er skarpest
> er de billeder, der hænger på væggen inde i værelset bag mor/barn.

Ja, det har du vist egentlig ret i. I dette tilfælde var det altså en
"fejl 40", men det ændrer nu ikke ved mit generelle indtryk af, at
kameraet har lovet lidt mere end det kan holde.

Jeg hører stadigvæk gerne fra andre, der har erfaringer med modellen.

Mvh. Mikkel

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 14:25

> Jeg hører stadigvæk gerne fra andre, der har erfaringer med modellen.

Jeg har ingen erfaringer med modellen, men er overbevist om, at dine
forventninger til et kompakt digitalkamera er for store.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 18:34

Jens Bruun wrote:
> Jeg har ingen erfaringer med modellen, men er overbevist om, at dine
> forventninger til et kompakt digitalkamera er for store.

Autofokus burde da være en standard feature man skal kunne forvente sig
af alle nyere digitale kamera'er, eller hva'?

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 24-10-05 16:30

Har haft et Z3, og havde ikke problemer med skarphedsindstillingen udendørs,
men til indendørsbilleder i relativt svag belysning, mærker man, at kameraet
ikke har hjælpelys til fokuseringen -i øvrigt også noget, der blev nævnt i
tests, bl. a. i Digital Foto.
Generelt brød jeg mig ikke om farverne på billederne fra Z3, som jeg, selv
med korrekt hvidbalance, synes blev alt for mættede og "syntetisk" kunstige
(og nu er jeg altså ikke en af dem, der synes at det er fantastisk pragtfuld
at skulle sidde i timevis og efterkorrigere på noget, som andre af mine
kameraer kan lave pænere på full auto; helst vil jeg godt have, at farver,
kontrast m.v. kommer ud af æsken, nogenlunde som det så ud i
virkeligheden!!).
I øvrigt er det korrekt, hvad Claus P nævner; stil skarpt, på det, der skal
være skarpt (efter eventuel zooming), og hold fokuslåsen nede mens du
flytter til det billedudsnit, som du ønsker. Jeg bruger af samme grund
næsten altid spotfokus (eller center, eller hvad det nu hedder på
z-modellerne), så ved man altid HVOR der bliver stillet skarpt
Venlig hilsen
Henrik L.
..

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 24-10-05 20:53

On Mon, 24 Oct 2005 14:32:53 +0200, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote:

Hejsa,

>Lad mig starte med at slå fast, at jeg er en absolut foto-amatør, som
>har det bedst med "peg-og-skyd". Jeg vil dog gerne lære noget mere, så
>jeg håber på gode råd og/eller erfaringer herfra.

Same here ;)

> [...]
>autofunktion - motivet er stillestående, så jeg kan ikke se nogen
>"undskyldning" for at lave et uskarpt billede.

Jeg har haft et ganske mage til og kan delvist godt genkende det du
skriver når jeg sidder og kigger de billeder jeg har taget igennem
bagefter.
Der er dog meget forskel på resultaterne.
Mit tog fx:
http://fotoarkiv.com/Misserne/Killinger/05-08-06_141442_PICT0331.jpg

På det her ser det dog ud som om kameraet ganske enkelt har fokuseret
et andet sted end jeg havde planlagt:
http://fotoarkiv.com/Misserne/Killinger/05-08-06_141447_PICT0338.jpg

Det her ser dog ud til at passe med hvad du beskriver:
http://fotoarkiv.com/Misserne/Killinger/05-08-20_141415_PICT0419.jpg

(Og jo, jeg ved godt alle mine billeder er talentløse knipserier, I
behøver ikke begynde :) ).

Men derudover, det faktum at det ikke har "hjælpelys" til at oplyse
fokuseringspunktet tror jeg begrænser det en del.
Mit gamle HP Photosmart 850 kunne næsten fokusere i buldermørke - det
var faktisk bedre til det end mit D70 var inden jeg proppede en ekstra
flash på (med eget hjælpelys).

>Derudover har kameraet tit problemer med at fokusere på motiver i
>bevægelse, og laver "fartstriber".

Dette synes jeg dog ikke jeg kan genkende, det var dog også begrænset
hvor mange skud jeg nåede at tage af ting i bevægelse.

/Tommy