Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[spml] f/ værdier
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 11:46

Hej,

Lige en ting jeg har undret mig lidt over. Hvad står "f" for ved
blændebetegnelse? Faktor eller? Altså f/4 = f/1 /(divideret) med 4 og
dermed er mængden af lys der passerer ind til filmen / fotosensoren
blevet mindre med en faktor 4? Eller noget helt andet?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 11:52

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> skrev i en meddelelse

> Lige en ting jeg har undret mig lidt over. Hvad står "f" for ved
> blændebetegnelse?

Focal = brændvidde. Blændeåbning angiver hullets diameter i forhold til
brændvidden. Mere her:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/Aperture_01.htm

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 17:38

Jens Bruun wrote:
> Focal = brændvidde. Blændeåbning angiver hullets diameter i forhold til
> brændvidden. Mere her:
> http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/Aperture_01.htm

Takker og bukker

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : waal

Dato : 24-10-05 12:13

> [...]
> dermed er mængden af lys der passerer ind til filmen / fotosensoren blevet
> mindre med en faktor 4? Eller noget helt andet?

Forholdet mellem brændvidde og blændeåbningens diameter

absolut blændediameter/brændvidde = relativ blændeåbning

eksempel blændediameter = 25mm / brændvidde = 50mm
brøken forkortes så tælleren er lig 1, resultat 1/2 eller 1:2 eller f:2

Blændetallet er med andre ord nævneren i en brøk med tælleren 1

mvh
Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 17:38

waal wrote:
> [...]
> brøken forkortes så tælleren er lig 1, resultat 1/2 eller 1:2 eller f:2
>
> Blændetallet er med andre ord nævneren i en brøk med tælleren 1

Takker

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-10-05 12:20

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brøken forkortes så tælleren er lig 1, resultat 1/2 eller 1:2 eller f:2
>
> Blændetallet er med andre ord nævneren i en brøk med tælleren 1

Elementært, men hvor kommer dette lille f ind i billedet?

Jeg har tidligere set blænden omtalt således "focus =3,5" (engelsk fotoblad)

Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)

Fra : waal

Dato : 25-10-05 17:52

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Elementært, men hvor kommer dette lille f ind i billedet?
>
> Jeg har tidligere set blænden omtalt således "focus =3,5" (engelsk
> fotoblad)

Nu spørger du jo om mere end en klog kan svare på, men "focus" eller "focal"
lyder plausibelt.

Hvem har i øvrigt fundet på systemet ? og hvornår ?

mvh
Michael