Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kritik paa bilede
Fra : Jacob Ask

Dato : 21-10-05 17:56

Hej

Jeg er rimeligt nystartet med digitial fotografi, man har da
efterhaanden taget nogle stykker. Jeg har leget lidt med
langtidseksponeringer for at faa nogle gode aften/natte billeder. I den

forbindelse har jeg taget dette:

http://ask.exo.dk/pics/aften.jpg

Det er taget ved f/25 med en lukketid paa 30s

Da jeg stadigt er lidt 'vaad bag oerene" ville det vaere laekkert med
lidt kritik, baade paa det tekniske og det kompositoriske.

Med venlig hilsen
Jacob Ask

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-10-05 18:04

Jacob Ask <jacob_ask@hotmail.com> skrev:
>Hej

> [...]

Hej Jacob

Er du bange for at gå tæt på cyklen? Den tomme
græsplæne foran cyklen fungerer ikke, og den
grønne bold/æble/ufo distraherer. Men resten er
udemærket, fin stemning og fint lys.

Hvis det var mig, så havd jeg lagt mig næsten oppe
i cyklen, og ventet på at nogen gik henne ved
huset. Det kræver lidt mere vidvinkel, alternativt
må du skære bunden væk.

VH
Michael

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-10-05 18:16

Michael Bothager wrote:

> [...]
> i cyklen, og ventet på at nogen gik henne ved
> huset. Det kræver lidt mere vidvinkel, alternativt

Det kunne vaere at jeg skulle proeve igen i aften, og gaa taettere paa.
Ideen med nogen der gaar henne ved huset er den lange lukketid.

Ideen ved den tomme graesplaene var et faa lidt dybde, men det kan godt
ske at det kan opnaas alligevel - det maa jo komme an paa en proeve...

Mvh
JAcob Ask

Fra : Ralph

Dato : 21-10-05 20:33

"Jacob Ask" <jacob_ask@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://ask.exo.dk/pics/aften.jpg

Hvor er billedet taget - det ligner Kenya, er det korrekt?
HVIS det er et hotel i Kenya ca. 1 dags kørsel fra Nairobi nordpå, så tror
jeg jeg har sovet der.

--
venligst
Ralph

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-10-05 21:09

Ralph wrote:
> [...]
>
> Hvor er billedet taget - det ligner Kenya, er det korrekt?
> HVIS det er et hotel i Kenya ca. 1 dags kørsel fra Nairobi nordpå, så tror

Lige knapt kenya - det er taget udenfor min lejlighed i Phoenix,
Arizona.

Mvh
Jacob ask

Fra : Ralph

Dato : 21-10-05 22:15

Lige knapt kenya - det er taget udenfor min lejlighed i Phoenix,
Arizona.

Narh, hva´ faen, tæt paa............det LIGNER altsaa..........

--
venligst
Ralph

Fra : Per

Dato : 21-10-05 22:14

> Da jeg stadigt er lidt 'vaad bag oerene" ville det vaere laekkert med
> lidt kritik, baade paa det tekniske og det kompositoriske.
>

> Med venlig hilsen
> Jacob Ask

For en anden gangs skyld så er det nok at poste indlægget én gang ;)

Nu er det jo ikke det mest interessante motiv du har valgt. Men prøv evt at
tage billedet inden det bliver helt mørkt. Det kan ofte give en mere
spændende himmel. Se f.eks.
http://www.zangenberg.net/foto/galleri/index.php?twg_album=Vilsund&twg_show=IMG_2243.jpg

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-10-05 22:43

Per wrote:

> For en anden gangs skyld så er det nok at poste indlægget én gang ;)

Jeg postede en gang og slettede indlaeget, da der manglede lidt info og
postede derefter igen. At den saa stadigt laa paa den server du
benytter havde jeg glemt at taenke paa (dog er den ikke at finde paa
google groups).

> Nu er det jo ikke det mest interessante motiv du har valgt. Men prøv evt at
> tage billedet inden det bliver helt mørkt. Det kan ofte give en mere
> [...]

Det skal jeg da overveje, men det var ligesaameget for at proeve at
fange den rolige aften/natte stemning.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-10-05 09:43

Jacob Ask skrev den 21-10-2005 23:43:

> Det skal jeg da overveje, men det var ligesaameget for at proeve at
> fange den rolige aften/natte stemning.

Og for et dine allerførste forsøg, så er det sgu også acceptabelt.

Mit råd ville have været, at sikre dig, at alle lysene i bygningen enten
er slukket eller tændte.

lægge cyklerne op i lyset. lige før søjlerne er der noget lyst.
Evt. fjerne cyklerne helt. [Naturligvis ligge dem på plads bagefter]
fjerne æblet/bolden/den grønne runde genstand forrest i billedet.
fjerne grene over i venstre side og grenene i midten.
Beskære lidt i venstre side, så der ikke er det lys over i venstre side.

Det ville jeg i hvert fald have gjort.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jacob Ask

Dato : 22-10-05 16:09

> Og for et dine allerførste forsøg, så er det sgu også acceptabelt.

Takker.

> [...]

> fjerne grene over i venstre side og grenene i midten.
> Beskære lidt i venstre side, så der ikke er det lys over i venstre side.

Jeg er egentligt enig i dig på de fleste punkter, jeg skulle have været
lidt mere omhyggelig med at få rydet op i forgrunden, eller som en anden
har skrevet lagt mig tættere på cyklerne.

Min ide med at lade cyklerne ligge hvor de går var faktisk at skabe en
lille smule liv i billedet - ville det ikke have været væsentligt
fladere hvis de havde ligget helt henne i lyset?

Og ja, en lidt tættere beskæring i højre side ville nok gøre det lidt
roligere.

Ville det evt. hjælpe lidt med en tættere beskæring som her:

http://ask.exo.dk/pics/aften2.jpg

Mvh
Jacob Ask

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 22-10-05 22:40

Hej Jacob,

> Ville det evt. hjælpe lidt med en tættere beskæring som her:
> http://ask.exo.dk/pics/aften2.jpg

Ja, synes billedet er flot nu - kan rigtig godt lide de varme farver og
beskæringen gør det bedre end det oprindelige billede.

Har du flere billeder, som ligner dette?

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-10-05 02:52

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Har du flere billeder, som ligner dette?
>
> /Glenn
> (Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Jeg har lidt, men de ligner meget dette (samme bygning). Har haft lidt
(for) travlt på arbejdet til at have tid i løbet af ugen, men jeg håber
at kunne prøve lidt mere andre steder i aften.

Mvh
Jacob Ask